2 638 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Ersätta dubbelkrök av gjutjärn med PVC och stick.
I samband med köksrenoveringen behöver jag ge mig på en befintlig gjutjärnstam.
Jag skulle behöva få hjälp att identifiera den och finna någon skiss med mått så att jag vet sidoförskjutningen på den dubbelkrök som finns mellan källaren och schaktet i ytterväggen.
Mitt dilemma är att jag behöver göra ett 75mm påstick precis i golvnivå vilket inte verkar tillåtas pga en befintlig skarv.
Iom detta förmodar jag att jag måste kapa i källaren och i köksvägen och ersätta en längre bit inkluderande s-kröken.
Alla former av tips och idéer mottages med största tacksamhet.

Jag skulle behöva få hjälp att identifiera den och finna någon skiss med mått så att jag vet sidoförskjutningen på den dubbelkrök som finns mellan källaren och schaktet i ytterväggen.
Mitt dilemma är att jag behöver göra ett 75mm påstick precis i golvnivå vilket inte verkar tillåtas pga en befintlig skarv.
Iom detta förmodar jag att jag måste kapa i källaren och i köksvägen och ersätta en längre bit inkluderande s-kröken.
Alla former av tips och idéer mottages med största tacksamhet.

Mitt påstick skall serva köket med två diskmaskiner och vask.
För ändamålet är följande inhandlat:
110 rör HTP
110 45 vinkel 2 st för att försöka efterlikna den forna S-kröken
110-70 88 grader påstick
75 rör HTP
Gummimuffar 2 st med rf-slangklämmor
75 röret kan tillåtes gå mellan sockel och golv, men jag föredrar naturligtvis att gömma det i golvkonstruktionen

Bild ovanifrån där övre delen av s-kröken syns.
Den betongyta som syns byggs på med 20+100mm cellplast samt 40mm avjämning inför golvläggning.
Övre ytan av det järnvägsräls som skymtar på bilden ligger ungefär 2 cm över betongen och livar således med den undre cellplasten.
Avjämningen utförs på tisdag varvid ett visst mått av stress infunnit sig
För ändamålet är följande inhandlat:
110 rör HTP
110 45 vinkel 2 st för att försöka efterlikna den forna S-kröken
110-70 88 grader påstick
75 rör HTP
Gummimuffar 2 st med rf-slangklämmor
75 röret kan tillåtes gå mellan sockel och golv, men jag föredrar naturligtvis att gömma det i golvkonstruktionen

Bild ovanifrån där övre delen av s-kröken syns.
Den betongyta som syns byggs på med 20+100mm cellplast samt 40mm avjämning inför golvläggning.
Övre ytan av det järnvägsräls som skymtar på bilden ligger ungefär 2 cm över betongen och livar således med den undre cellplasten.
Avjämningen utförs på tisdag varvid ett visst mått av stress infunnit sig
Klicka här för att svara