Byggahus.se

Varmvattenberedaren har gått torrt

1. O
    Bannad Nivå 4
    Jag lämande stugan för en vecka och när jag kom tillbaka så hade ett rör till vattenpumpen sprungit läck och hela vattensystemet hade tömts inklusive varmvattenberedaren, inte så bra. Jag stängde genast av den. En vecka senare hade jag fixat pumpen igen och fyllde upp kall och varmvattensystemet men då hade varmvattenberedare givit upp.

Gissat att det antingen är någon värmesäkring som givit upp eller att värmelementet gett upp. Går dessa att fixa, vad tror ni. Skickar med en bild på varmvattenberedaren.

2. E
    Medlem Nivå 8
    sitter säkert ett överhettningskydd under kåpan som går att återstalla

3. C
    Medlem Nivå 8
    Vet inte riktigt hur dom fungerar, men har för mig att det stod nånstans på den jag köpte förra året, att garantin inte gäller om man startar den utan att den är vattenfylld...Så det är säkert inte så där jättebra att den är igång tom....

4. J
    Medlem Nivå 5
    Det brukar bara vara överhettningsskyddet som löst ut, Bara att återställa, Sitter innanför kåpan som micke påpekade.

5. Staffan2000
    Banned by Bo · Nivå 17

Some like it hot.

Överhettningsskyddet Aktiveras endast när vatten finnes i beredaren.
    Funkar det inte nu är värmeelementen förstörda.

staffan

6. O
    Bannad Nivå 4
    Tack alla för hjälpen, speciellt Jenzza och El_micke. Mycket riktigt så satt det ett överhettningsskydd bakom kåpan, så jag skruvade tillbaka det med en liten skruvmejsel så var allt OK igen.

Tittade också på hur det var kopplat där inne, och om elementet borde värma men lampan inte lyser så betyder det att säkringen har gått.

Om elementet borde värma och lampan lyser men det inte värmer så betyder det att elementet är trasigt.

7. E
    Medlem Nivå 1
    Jag har precis samma situation och problem med samma varmvattenberedare. Jag har skruvat av kåpan, men kan inte hitta det överhettningsskydd som här refereras till. Det som osueco "skruvade tillbaka med en liten skruvmejsel". Jag som trodde att mins bekymmer var lösta när jag hittade denna tråd... Någon som vet?

P.s. Lampan lyser inte, så om teorin ovan stämmer så bor det vara säkringen som är trasig.

8. W
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Har också samma problem som osueco, men är osäker på vilken kåpa som avses och var man skruvar av den.

Emra7759, var sitter din kåpa? Kanske kan vi slå ihop våra kloka huvuden :O

9. E
    Medlem Nivå 1
    Hej Wildjohan,

Såvitt jag förstår så är kåpan själva plastdosan under tanken mao det somm finns på fotografiet ovan med texten parca opal på. Du kan ta bort den genom att skruva bort två skruvar som sitter på undersidan samt dra ut vredet som reglerar temperaturen på framsidan av kåpan. Lycka till!! :)

10. W
    Medlem Nivå 1
    Tack för det, lyckades till slut med våld bryta bort fronten (varvid snäppena gick av...) och skruva bort kåpan. Inget överhettningsskydd hittade jag heller, däremot en röd "knapp-aktig" sak som möjligtvis gick att trycka in. Osäker på om det verkligen hände något, men efter det så startade den i alla fall.

Fick även tag i manualen på nätet, men det var så virrigt skriven och så dåliga bilder att det inte hjälpte något. Bla stod det under möjliga fel att "kontrollera säkringen", men "säkringen" finns inte beskriven i manualen så det var ingen hjälp.

11. E
    Medlem Nivå 1
    Nåja, då är den ju igång igen i alla fall! Grattis till det! :)

Själv hittar jag inte ens den röda knapp-liknande saken. Även grannen har varit över och analyserar utan att hitta någon knapp, överhettningsskydd eller dylikt. Börjar tro det blir en ny varmvattenberedare... :(