Hej,

Jag har ett problem med kluckande ljud i köktet.
Jag har tagit isär alla kopplingar i bad och kök samt tvätt.

Har kört med en 15 meter lång slang kopplad på min högtryckstvätt.

Får i alla 15 meter överallt och låter det rinna länge länge... röret blir inte fullt ens efter 20 minuter.
Men jag har fortfarande ett kluckande ljud i köket .

Är det kanske mina vattenlås som spökar och vad är då lösningen?

Jag har kommunalt vatten samt avlopp.

/Cristoffer

Du råkar inte ha ett ventilationsaggregat med plattvärmeväxlare?
Dessa har en dränering som kan klucka.

Några teorier:
- Självavfrostande frys? (min "porlar" iaf lite då och då)
- Expansionskärl till VV-beredaren?

Hej,

Tack för snabba svar men Nej och nej!
Ingen plattvärmeväxlare.
Ingen självavfrostande frys, inget expansionskärl till VV.

Hur fungerar det under diskbänken?
Jag har 2st hoar till varje ho är det ett separat vattenlås som sedan går ihop vid stammen när man låter vattnet rinna går det allmänt långsamt. att det kluckar måste ju bero på att luften inte får plats med vattnet??

I och med att jag kopplat isär hela systemet tvättat varenda liten böj, så känns det som om det är något fel med trycket eller, vakuum eller liknande?

Några fler idéer?
Tack på förhand!
/Cristoffer

du har inte fel på fallet? om du har ett ställe där rören går upp i en höjd kan du få kluckande ljud.

Hej,

Hur menar du Meckis?
Här nedan finns en bild hur det ser ut under diskbänken!

Ser du/ni något som är fel?

DSC00009.JPG

/Cristoffer

Bakfall eller motsvarande hinder på horisontella delen av avloppsröret någonstans i bjälklaget

Hur långt är det till närmsta luftning?

Hej,

@Josth, det skulle man kunna tänka sig, huset står på platta och röret går ner under huset så jag vet inte hur jag ska kolla det!

@allenilsson, någon direkt luftning kan jag inte finna, det är ca 20-25 meter till brunnen vid tomtgräns.

En sak som jag noterade när jag blåste med högtrycken var att "slurpade" ganska bra ca 10 meter bort i röret, vad nu det kan betyda.

Ska jag ta och byta ut dom gamla vatten låsen och rören till ett nyare system?

/Cristoffer

Jag tycker att det låter som om du skulle må väl av att sätta in avluftning. Har du för långt till närmsta luftning så suger spillvattnet luft genom vattenlåset när det rinner genom avloppsröret. Dvs då kluckar det i vattenlåset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.