R
russtorpet: Hej! Tack för Era svar. Det blir 15mm överallt och en grövre ledning drar jag så långt det går, har utanpåliggande ledningar överallt och känner att 22mm vill jag inte gärna ha synligt i onödan. Mjukstängande blandare får det också bli, jag byter först den som det idag är mest problem med och med lite flyt kanske ökningen till 15mm gör att övriga tystnar.... MVH Peter
7 svar · 8,3k läst
J
Josth: Koppla avloppet till dagvattenbrunn lokalt på tomten (egen stenkista) går bra om det bara rör sig om biltvätt ibland. Rekommendationen är att tvätta egna bilen på gårdsplanen där vattnet rinner ner i marken istället för i garage anslutet till kommunalt avlopp...
6 svar · 9,6k läst
bonkeman
bonkeman: Tack för förtydligandet. Då är det R10 jag ska ha!
10 svar · 12,5k läst
v-g
v-g: Det kan absolut kosta den summan direktel (eller ja direkt till vatten iaf) kostar jag ligger fanimej på 2000-2500 spänn på 5 grader i några få rum (där det är vatten) och resten den temp det blir. Totalt är kåken på 140m². Det är SVINIGT dyrt att värma med el (och olja också för den delen). Vore jag ni skulle jag glykolfylla systemet 30% och sätta 5 grader på själva systemet
7 svar · 2,4k läst
Krilleman
Krilleman: Är rören fabriksmålade vita (ja det finns sånna) kan du bara ansluta med färgen kvar, är du osäker eller ser att dom är målade för hand skulle jag ta bort all färg innan anslutning med klämringskoppling!
1 svar · 2,8k läst
T
Träig snickare: Varmvatten kan vara bra. Men kolla först med en ficklampa om du ser någon is propp.
9 svar · 1,8k läst
janwide
janwide: Ok Då är det bara att dra nya rör till handfatet. Tack för svar.
2 svar · 2,2k läst
E
efji: Jag har precis installerat ett nytt värmesystem med dryga 2000 liter acktankar. Dock så har något hänt med vattenpumpen under denna procedur (som för övrigt är gjord av rörmokare så jag ska fråga honom också). Nu när vattenpumpen startar för att fylla på vatten i tapp vattensystemet så slår den alltid ifrån efter en stund på motorskyddet, så får man vänta lite och slå till
0 svar · 1,1k läst
A
Amatörbyggaren: Har fönstret stått öppet? Vid riktigt kall väderlek kan det räcka för att få en ispropp.
6 svar · 1,3k läst
N
Nicke75: Det var en intressant fråga :) Hur kollar man det? Huset är från -63 om det är nån ledtråd. När jag funderrar så borde man väl kunna bara stänga systemet eftersom man borde kunna ha stängda element. Tänker jag rätt?
2 svar · 1,3k läst
Krilleman
Krilleman: Ska du göra det rätt så använd en plan R15 ända!
4 svar · 1,9k läst
tio_Pepe
tio_Pepe: [citat] Ja, det är verkligen märkligt. De rören innehåller ju vatten. Avloppsrören är normalt tomma. Några minusgrader är inget problem för avloppsrör.
3 svar · 1,6k läst
J
Jenzza: Kan vara ett begynnande stopp oxå..
4 svar · 1,3k läst
J
JerreEssberg: Om det är med golvanslutning: Lyft upp stolen, vrid och luta den bakåt när röret fortfarande är över wc-stosen så rinner det mesta vattnet ut. Sedan bär du den lutande framåt så rinner det inte ut nåt.
3 svar · 1,3k läst
A
anyborg: Bjuder på den- rätt rolig!
3 svar · 1,3k läst
Krilleman
Krilleman: Håller med anaitis, sulan bör inte vara allt för tjock. Bila upp och gräv fram avloppet och anslut som man ska göra, rätt från början till slut!
2 svar · 8,2k läst
·
I
imported_hans: Tack för alla komentarer synpunkter och förslag för mitt "problem". Skall nu överlägga med mig själv och plånboken först, men återkommer säkert. Om inte i ämnet så något annat i mitt ganska stora renoverings projekt. Mvh Hans
13 svar · 7,8k läst
J
jonpet1963: Mentalt har jag redan "byggt in" rensröret ;-) jag har enplanshus och toalett c:a 2 meter ifrån så då får det bli så.
2 svar · 1,9k läst
janwide
janwide: OK. Jag kör på 75 mm Nej, inte 45º. Jag trodde jag sett 45 mm, men det är 50 mm jag tänker på.
23 svar · 18,6k läst
·
L
lordi: Det blir lite svårt att korta det vattenlåset som du har. Det kanske kan funka om du byter till ett annat fabrikat på vattenlås. Typ Jafo eller liknande. Jag tror det bygger mindre på höjden. Jag skulle också montera en slangklämma på avloppsslangen från diskmaskinen. Det känns lite läskigt att bara ha den påstucken sådär. Sen ska den fästas upp i en båge så att avloppsvatten
1 svar · 2,1k läst
J
Joakim1961: .. det akut fara, tex dricksvattenbrunnar i närheten kan kommunen förelägga dig att omedelbart sluta använda avloppsanläggningen. Sen brukar man ha en tidsfrist på 2 år att åtgärda anläggningen. Kommunen lägger vanligtvis ett så kallat föreläggande som ska överklagas inom 3 veckor från det att man mottagit det. Vad ska kommunen ta prov på? Det vatten som rinner över gatan? Det
5 svar · 1,6k läst
J
Joakim1961: .. slamavskiljare som de kallas numera ska vara typgodkänd om den ska säljas på svenska marknaden, helst gärna CE-märkt också (kräver dock att volymen överstiger 2 kbm, vilket inte är fallet på alla BDT-slamavskiljare då volymen helt enkelt inte behövs, ingen standard finns för att testa detta ännu). För att få behålla sin gamla brunn kan kommunen kräva att anläggningen ska
10 svar · 15,5k läst
slacker
slacker: Grymt! Lycka till och hoppas att det funkar som ni tänkt er...
9 svar · 1,7k läst
P
Pumptekniker: Vet du hur djupt foderrören går? Jag skulle tippa att pumpen fastnar i skarven mellan foderrör och berg. Har varit med om det då marken/foderrören rört sig eller att berget varit poröst och "rasat in". Har du tur kan du få upp pumpen, men det löser knappast genom att spola eller försöka slå loss någonting. Det tråkiga är att det inte heller går att fimpa slangen och försöka
10 svar · 12,8k läst
Patrick E
Patrick E: OK, då är jag med. Jag tänkte att du skulle gjuta en ny platta i källaren. Nu förstår jag bättre hur det ser ut. Jag skulle göra som du föreslår. Presskopplingar i bjälklaget. Går det så är det ju smidigt med en inspektionslucka om något skulle hända.
3 svar · 3,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Nu när du frågar så kommer jag på att kanske kastade ner varmvattenröret (rör i rör) i kantbalken istället, och gjöt in det i betongen. (= att vattnet svalnar fortare). Så gjorde jag nog, för det hade börjat bli lite tidsbrist också, gjutardagen närmade sig, så att hålla på och spåra i cellplast kändes än mindre kul. Jag ska kolla om jag inte har någon bild, för mitt
10 svar · 2,4k läst
Ludwig
Ludwig: Sedan är det ju detta med vem som bor i kloakerna och gillar matrestslurry som tapet i rören? Avfallskvarnar är mumma för råttorna... ;)
11 svar · 2,0k läst
gadeberg
gadeberg: Med dessa två. I rätt storlek då både för slanf och det det blandaren http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=2779 http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=601
5 svar · 2,2k läst
ciia
ciia: Okej. Vi kör enbart på el från pannan. Hur får jag reda på hur mycket vatten pannan rymmer? Hittade ingen annan info som jag skrev i mitt tidigare inlägg som försvann.
5 svar · 1,0k läst
T
torke1: Tryckstegringspump alltså. Tack! Då har jag i alla fall ett ord att googla på.
3 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.