P
pepparkakshuset: stinker in-drän mindre än vanliga markbäddar ?
4 svar · 7,9k läst
E
elmont: Det har ju bara fungerat i 40 år så man kan ju inte veta hur det går i framtiden ;)
6 svar · 9,6k läst
mexitegel
mexitegel: Inget fel med att han fixar stol o blandare åt er, kanske några kronor dyrare men bra mycket smidigare. IKEA skåpet kommer fungera bra, har för mig att det följer med ngt speciellt vattenlås som gör att det blir gott om plats i lådorna trots rören.
5 svar · 2,1k läst
L
Lobo69: Jobbar med rörinspektion. Frågan är ju vad ni har för bottenavlopp, gjutjärn eller lergods är vanligast inne i fastighet. Ibland hittar man även betong. Plast är ju en nyare företeelse. Tycker inte att man skall oroa sig allt för mycket om systemet fungerar, Dock skall man vara medveten om att vid ett så gammalt system så kan men få problem precis när som helt. Rör och rörsystem
8 svar · 7,9k läst
Y
yens: Ok, tack så mycket, jag börjar söka på det!!
2 svar · 1,9k läst
Göran.W
Göran.W: Vattnet i spetsen har väl frusit undertiden pumpen varit sönder.
1 svar · 4,5k läst
M
MrTim: Jula har ju en nostalgi serie, med blandare. kostar 495:-, badkarsblandaren 995:-. Där kommer du undan rätt billigt samt att du har någon att stämma om du behöver det.
11 svar · 5,4k läst
K
kimmo_thn: Tack.. Nu var det betydligt enklare:)
2 svar · 1,1k läst
ranzor
ranzor: Har en sådan här bottenventil i vår diskho där hemma, frågan är om det skulle gå på något sätt att byta den mot en korgventil? Diametern på ventilen som sitter där idag är 70mm och jag har svårt att hitta nån korgventil med detta mått, om det inte finns i detta mått går det att göra hålet större så man kan montera en sådan? Eller finns det någon bra sil att använda till
0 svar · 5,7k läst
E
Eriksson_1: Anledningen är att vi haft flera stopp med tillbakaslag i avloppet genom golvbrunnarna. Vi har haft kamera nere för att hitta felet utan bra resultat. Det dom konstaterade var att avloppet var gammalt och att det fanns en del vattensamlingar pga gropar och otillräcklig lutning. Huset är byggt 1964 och avloppet är lika gammalt. Har planer på att bygga hemspa i källaren så det är väl lika
4 svar · 3,4k läst
F
Fröberg: [citat] Vårt vatten luktade också rejält med "prutt". 99,9% av lukten försvann efter 2-3 månaders användning/urtappning av vatten. Kanske ditt vatten slutar att lukta efter ett tag om brunnen är nyborrad.
2 svar · 5,0k läst
Krilleman
Krilleman: Gustavsberg Vatette är färdismord i dimensionen 12 och 15 från fabrik, ingen annan fabrikant har det som jag vet... Så generellt ja, smörj dina klämringskopplingar!
5 svar · 8,5k läst
Elaine--85
Elaine--85: Fast det där handlar om politik. När dom beslutade om avgifterna tyckte dom nog att avloppsprojektet skulle vara självfinansierande för att stadsborna (som redan betalar sin VA-avgift) inte ska behöva vara med och betala för avloppsinspektionerna på landet. Sen är det nog rätt mkt jobb med det. Eftersom allt är offentliga handligar osv. så ska det ju arkiveras och grejas också. Men,
4 svar · 1,8k läst
P
perr11: Tusen tack :-)
2 svar · 6,6k läst
·
M
Mlwd: Tack, det där hade jag missat.
2 svar · 3,5k läst
P
pbengtsson: I erat avtal bör det stå vad som gäller, men enligt din beskrivning verkar de inte vilja ta sitt ansvar. Tråkigt då det idag verkar betydligt enklare än för några år sedan att få vatten, även i de torraste källor. Det är ju inget jättejobb att trycka, en tankbil med vatten och en snubbe som trycker, avklarat på 2h. Sedan spola i några veckor för att få det rent. Så vad de har
3 svar · 2,2k läst
K
kimmo_thn: [citat] dom där kopplingarna såg riktigt bra ut. Blir nog och beställa sånna. Tack för tipset. Jag skulle ha skickat bild men är i Norge på jobb och blev här nåndag extra. Men laddar upp bild så fort jag kommit hem....
4 svar · 2,1k läst
Immobil
Immobil: ...eller kanske gängtejp? En bild hade underlättat betydligt.
3 svar · 4,8k läst
JPA666
JPA666: [citat] Här kan du se hur det har gått... Skall lägga upp lite fler bilder snart... http://www.byggahus.se/forum/tvaettstuga/160821-tvaettstugerenovering.html
20 svar · 5,1k läst
·
knekten
knekten: Defentivt vvc till 22m..Styr min pump med en fjärrkontroll on/off.Ca 2min så är det varmt i duschen..
3 svar · 2,1k läst
V
viktorj: Har nu fått stopp igen. Lyfte de första locket och upptäckte att de ligger en skorpa med 10 cm massa längs upp i tanken. I den går avloppsböjen ner. Därför blir de stopp. Ska de va en sån hård skorpa i den första tanken. Sen upptäckte jag att nivåröret över till den 2'kammaren ligger ca10 cm över inloppet till första brunnen. Hur ska de va??? Tack så länge
5 svar · 3,3k läst
A
Avemo: Jag har sett is på vattenytan nere i en grävd brunn med lock på, så det är inte garanterat att det håller plusgrader. Erik
7 svar · 6,7k läst
mhg_3
mhg_3: De tog en dag i anspråk för att gräva och ansluta rören, låter kanske mycket men utmärkningen för vart rören skulle ligga stämde inte så vår entreprenör fick gräva upp runt omkring och leta efter rören... anslutningspunkten vid husplats låg ca tre meter fel och två meter djupare än vad som angetts. Elen som säljaren påstods dragits hittades inte ens av entreprenören så det
23 svar · 4,5k läst
V
vattenpejlen: Mitt tips är, om det är en hydropress, att du pumpar in 1-1,2 bar med exvis en fotpump som har manometer.
5 svar · 5,5k läst
P
Precious: Hej! Kan tyvärr inte vara till någon hjälp. Har exakt samma problem. Har kollat och gjort rent alla avlopp inne i huset och insett att problemet ligger en bit utanför huset. Varit i krypgrunden och kollat och försökt skölja in vatten den vägen. Blir stopp för slangen efter ca 7 meter. Tyvärr finns det inga ritningar på hur rören är dragna : (
1 svar · 1,5k läst
S
sven-steff: Har en wellmate, minimate som helt plötsligt börjat läcka. Det kommer ut droppe efter droppe på utsidan ca en decimeter från luftventilen. Droppen sipprar bara ut där. Någon som har en idé vart det kommer ifrån eller åtgärd, Vid luftnippeln är det helt torrt. Steff
0 svar · 1,4k läst
joflopp
joflopp: "Problemet" med vakuumsystem är att det finns för få aktörer på marknaden. Kan bara komma på tre och det är de du räknade upp tidigare. Fanns system verkar vara mer riktat till fritidshus, det är i alla fall den uppfattning jag får efter att ha kikat på deras hemsida. Exempelvis verkar man inte kunna ansluta mer än en toalett per tank. Vill man ha två toaletter får man gräva ner
30 svar · 13,4k läst
J
Joakim1961: Ska bli intressant att se vad politikerna får för chock nu när vintern snart? är slut och de ska räkna fram snöröjningskostnaderna... // Jocke
3 svar · 933 läst
Krilleman
Krilleman: Vilket märke på alupex har du?! LK:s beskrivning har du här: http://produkter.lagerstedt-krantz.se/DocumentInformation.aspx?Profile=se&DocId=838&style=DocumentToHtml Kalibreringsdonet är till för att röret ska vara helt runt när du ansluter det till lämplig koppling, LK:s kostar "handtaget" ca 600+moms och sen 400-700:- per dimension plus moms. Säker vatten säger att man SKA läsa
9 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.