Har egen brunn och jag har flyttat hydroforen, så att nu är den närmare brunnen. Hydroforen föregås av ett vattenfilter, göingefilter kombi. Filtret i sig använder sig av luft och kalk för att oxidera och fälla ut järn och mangan. Med andra ord tar filtret in luft kontinuerligt och det sitter en avluftare på filtret samt att det kan släppa ut "extravatten" i ett spillrör. Det är alltså inte otänkbart att små mängder luft kan komma med från filtret in till hydroforen.

Nu till problemet, jag får stundtals lite luft i tappvattnet. Det kommer alltså UT från hydroforen också. In och Ut till hydroforen sitter ju nere vid botten av hydroforen, men mitt emot varandra. Min egen gissning är att jag har en ganska kraftig pump som när pumpen slår till lägger på ett så pass stort flöde att vissa av luftbubblorna inte hinner flyta till ytan, utan följer med ut och hamnar i mina kranar.

Frågan är bara, vad kan jag göra åt det hela? Om jag skulle tänka högt, hade jag velat ha en vertikal stående plåt invändigt i hydroforen som delvis avskiljer inkommande från utgående. Men det är ju i stort sett omöjligt utan att bygga en helt ny egen hydrofortank. Vad säger den samlade expertisen?

Hade tidigare ett Göingefilter. Aquaexpert har avluftare som man kan sätta på utgående vatten från hydroforen. Tror inte riktigt på din teori om att pumpen skulle skjuta över luftbubblor i utgående vatten. Filtermassan utövar ett rätt stort motstånd.
Vad det handlar om är att den luft som binds i vattnet i filtret frigörs när vattnet står i ledningarna. Det märks extra tydligt på varmvattnet där luften frigörs när vattnet värms upp.
Ring och prata med Aquaexpert, de brukara vara hjälpsamma och känner till de flesta problem med sina filter.

Ahh, tackar!

Det är nog inte en helt otänkbar anledning det heller, snarare mycket troligt. Det stämmer att vattnet är bubbligt när man spolar upp ett glas vatten, och detta avgår inom några sekunder och du har också rätt i att det är mest tydligt på varmvattensidan. Frågan är då, vad är en lämplig åtgärd? Hur fungerar en avluftare på ett horisontellt rörsystem?

Jag ska iofs. försöka kontakta Aquaexpert också.

Den "burk" från Aquaexpert som jag satte kan beställas för både horisontellt och vertikalt montage. Det är i princip ett rostfritt rör dia ca 10 cm med anlutningar för 22 mm rör i bägge ändar. På denna sitter sedan en automatisk avluftare.
Den fungerade väldigt bra.

Ja, de verkar ha gjort en ny design. Den jag har är betydligt slankare.

Väcker gammal tråd.

Jag har inte gjort något åt problemet ännu, men i höst blir det troligen andra rörmockerijobb hursom, så dags att handla kanske?

Men en tanke slog mig, hur enkelt är konstruktionen egentligen på denna "avluftare special"? Är det någon som vet hur den är uppbyggd på insidan? Från utsidan ser det ju ut som ett rostfritt expensionskärl med en automatavluftare på OCH jag råkar ha ett rostfritt expensionskärl liggande. Dags för ett hemmabygge för att tjäna 2 lax? Är allt jag behöver att göra att svetsa dit en gänga och dit med en aut. avluftningsventil (67 kr på rinkabyrör)?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.