9 891 läst ·
12 svar
10k läst
12 svar
elförbrukning pump?
Hej, ja det finns en del att sätta sig in i. Byggahus är ett bra ställe att skaffa sig kunskap.
Kolla om de finns en märkskylt på pumpen eller i manulalen till den där dess effekt står. T ex 2 kW. Klocka hur lång tid pumpen går mellan start och stopp. Försök uppsaktta hur många gånger per dygn pumpen går.
För exemplet med 2 kW pumpen som låt säga går 3 min 10 gg per dag blir förbrukningen: 2 x 3/60 x 10 = 1 kWh per dag.
Kolla om de finns en märkskylt på pumpen eller i manulalen till den där dess effekt står. T ex 2 kW. Klocka hur lång tid pumpen går mellan start och stopp. Försök uppsaktta hur många gånger per dygn pumpen går.
För exemplet med 2 kW pumpen som låt säga går 3 min 10 gg per dag blir förbrukningen: 2 x 3/60 x 10 = 1 kWh per dag.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Normalt brukar pumparna dra mellan 750och 1000watt.
Är det bara till hushålls vatten är förbrukningen så försumbar att det inte ens är lönt att räkna på och dessutom går det knappast att spara något där heller.
Är det bara till hushålls vatten är förbrukningen så försumbar att det inte ens är lönt att räkna på och dessutom går det knappast att spara något där heller.
Man kan inte bara titta på märkplåten. Den visar maxeffekten. Hur mycket det faktiskt drar beror på mottrycket. För att få ut något vettigt resultat måste man sätta en elmätare på pumpen. Eller så nöjer man sig med att det är ett svårt område att spara på.
Erik
Erik
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Man kan ju duscha 1 gång i veckan istället för 7 gånger så spar man ca 4 kr i månaden på minskad el förbrukning hos pumpen.
Spolar man i toa:n bara 1 gång om dagen kan man säkert spara 1 kr till i månaden.
Redan där har man sparat hela 5 kr i månaden
Lite sarkastiskt inlägg för att visa att det inte är rätt ställe att spara på.
Spolar man i toa:n bara 1 gång om dagen kan man säkert spara 1 kr till i månaden.
Redan där har man sparat hela 5 kr i månaden
Lite sarkastiskt inlägg för att visa att det inte är rätt ställe att spara på.
Nja, nu var det inte i sparsyfte som jag frågade. Jag hade läst att om pumpen drar ohemult mycket el kan det ge en fingervisning om att det något fel med den och då undrade jag hur man kan kolla detta.
Jag vill helt enkelt ta reda på så mycket som möjligt om alla dessa olika system som jag nu ska rodda.
Jag vill helt enkelt ta reda på så mycket som möjligt om alla dessa olika system som jag nu ska rodda.
Den effekt som pumpen drar från nätet lär inte ändras nämnvärt av att den är sliten. Om den läcker så att den måste gå långa stunder för att få upp trycket så kommer energiförbrukningen att öka. Det kan man knappast mäta seriöst utan en elmätare på pumpen. Det går att lyssna på hur långa stunder som pumpen går och vara vaksam på förändringar. Det säger dock inte allt eftersom tiderna även beror på trycket i hydropressen eller hydroforen.
Erik
Erik
Patrick E skrev:Hej, ja det finns en del att sätta sig in i. Byggahus är ett bra ställe att skaffa sig kunskap.
För exemplet med 2 kW pumpen som låt säga går 3 min 10 gg per dag blir förbrukningen: 2 x 3/60 x 10 = 1 kWh per dag.[/QUOTE)
Det stämmer bra det där! Kör med Logger så jag kan se hur mycket och hur ofta. Teori och praktik - ibland stämmer det ibland inte.
Det beror på vad man vill uppnå. Med förtydligandet som Espresso1 kom med om syftet så är det en användbar metod. Om gångtiden markant har ökat utan att vattenuttaget ökat är något fel. Däremot kan man inte räkna ut energiåtgången på en vattenpump med märkplåten och tiden. Det kan man göra med lampor, element och liknande, men inte med en vattenpump. Effekten som finns angiven på märkplåten gäller bara vid märklast. Hur hög effekten verkligen blir beror på brunnens djup och mottrycket i hydroforen.silversmeden skrev:
Erik
Ja, ska man hamna närmare sanningen än det jag skrev, så får man ta fram leverantörens pumpkurva och kolla var på effektkurvan man hamnar vid ett givet flöde. Utifrån start och stopptrycken så ser man ju vilka flöden pumpen ger och så får man kolla vilken effekt pumpen ger och ta ett medelvärde.
Att räkna ut pumpens effekt tror jag inte är en bra metod. Det är många parametrar som styr varav inte alla är kända. Om pumpen är sliten så följer den inte längre leverantörens kurva till exempel. Det var ju just slitage som Espresso1 ville märka något av. Vill man ha något noggrannt är det bara en elmätare som gäller.
Tittar man på det ursprungliga problemet tror jag att man då och då mäter trycket i hydroforen / hydropressen och kontrollerar hur långa intervall pumpen går. Så länge inte detta ändras är allt bra. För en hydrofor är det normalt att trycket ändras något med tiden. En hydropress skall hålla trycket länge.
Erik
Tittar man på det ursprungliga problemet tror jag att man då och då mäter trycket i hydroforen / hydropressen och kontrollerar hur långa intervall pumpen går. Så länge inte detta ändras är allt bra. För en hydrofor är det normalt att trycket ändras något med tiden. En hydropress skall hålla trycket länge.
Erik
Tack alla som svarat! Jag blir lite svettig av hur komplicerat det verkar. Men det är bara att knoga på och ta reda på så mycket som möjligt. Detta forum verkar vara ett toppenställe för alla frågor och funderingar som dyker upp.
En vattenpump blir inte mer komplicerad än man gör den. Efter två år i huset kollade jag nyligen trycket i hydropressen för första gången. Kommer det vatten ur kranen är jag nöjd. Skulle pumpen gå kontinuerligt så skulle jag höra det och tro att något var fel. Likaså skulle jag tro att något var fel om det slutade komma vatten ur kranen. Tills dess tror jag att allt är bra. Jag är övertygad om att det finns saker i huset som mer än vattenpumpen förtjänar svetten.
Erik
Erik
Klicka här för att svara