Jag ska gå med att avloppsrör från handfat och golvbrunn genom en golvås och det skulle underlätta väldigt om jag hade 50 mm rör istället för 75 mm som anslutningen på golvbrunnen är. 50 mm räcker för ändamålet, men frågan är: Är det tokfel att sätta en förminskningsmuff i "fel" riktning, alltså från större till mindre? Då man tittat på förminskningar (vanliga, ej de extrakorta) så får jag för mig att de är tänkta att kunna funka i båda riktningarna. Nån som vet?

Krilleman
Jag har varit med om vissa "extremfall" som man ibland varit tvungen att montera en förminskning i "fel" riktning, dock aldrig på 110 bara 75x50, senast hos en industri-kund som vägrade bila upp golvet 25cm, och jo det fungerar, men vem vet hur länge?! Ibland undrar man verkligen om "kunden har alltid rätt" :x

Det är dock aldrig något jag skulle rekomendera. Undvik att göra så för att slippa senare problem!

Varför inte dra 50 mm rör hela vägen till golvbrunn och handfat.

Protte

• Gilla
Renovator 88
  • Laddar…
Saken är att jag har en golvbrunn liggande som förre husägaren hade köpt och eftersom jag är av sparsam natur hade jag tänkt använda den... Men nu får det antingen bli en ny golvbrunn med 50 mm anslutning, eller 75 mm rör genom åsarna. Tack för svaren!

Uttrycket snålheten bedrar visheten finns ju, men naturligtvis inte i ditt fall. Bara sparsam.

P

Gör det verkligen någon skillnad att ha 50mm golvbrunn eller att ha en 75mm brunn och direkt en övergång till 50mm?

Vad skulle kunna bli sämre med den senare lösningen?
Möjligen blir det en liten extra kant eftersom det blir en skarv extra.

Sen vet jag att många anser att 50mm till golvbrunnar är i minsta laget, men när det gäller att korsa ett bjälklag så skulle jag val 50mm alla dagar i veckan.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.