D
Dr.SiC: tack krilleman, får bli en tur till biltema imorgon.
4 svar · 4,1k läst
Krilleman
Krilleman: Montera den innan avstägningsventilen i röret som en stödhylsa! Syftet är helt enkelt att det uppvärmda vattnet inte ska kunna komma ut i kallvattenledningarna.
2 svar · 3,5k läst
·
Krilleman
Krilleman: Stopp i luftningen brukar resultera i utsugna vattenlås så det luktar illa "rätt" väg, alltså att vattnet i vattenlåset försviner, inte under diskho, men det är klart, läcker det luft under diskhon så kan ju luften ta sig ut där lättare än suga ur ett vattenlås som kräver en del undretryck... Om du har glipa mellan anslutning i köksskåpen så är det lättaste och snabbaste
4 svar · 19,9k läst
Krilleman
Krilleman: d^_^b
9 svar · 20,9k läst
·
Krilleman
Krilleman: PEX fungerar mycket bättre i detta fall! Tål kallgrader mycket bättre än koppar som får sprickor omgående! Samt att utbytbarheten bara är en bonus om du lägger RIR!
2 svar · 2,7k läst
O
Odjuret: Avluftningsröret borde sticka upp på taket någonstans.
9 svar · 2,2k läst
nattugglan11
nattugglan11: tackar för svaren!
3 svar · 2,0k läst
C
Click: Hej! Jag går i valet å kvalet vad man ska välja... reningsverk eller 3.kam med infiltration och sluten tank. Vad är det bästa valet egentligen när det gäller ekonomi och enkelhet? Jag har tittat på Biorock som ser ut att vara ett bra alternativ (enkelt och kräver inte stora ingrepp och ska hålla 40-50år) har också tittat på "Fann IN-Drän" kräver större ingrepp och
0 svar · 2,9k läst
·
mycke_nu
mycke_nu: Halvt OT: Har en granne (sommarstuga) som låtsades att han hade anlagt ett eget avlopp. Betalade tom för tömning vart tredje år (vet inte exakt hur det gick till, men troligen fick entreprenören en sup för att spela med). Så en dag bytte kommunen entreprenör, vilken kom och frågade mej var grannens brunn låg.. Sedan blev det kalabalik. Inte minst pga att avloppet gick orenat ut på vår
19 svar · 3,1k läst
T
tvingen: Ok, vilket typ av bruk ska användas?
6 svar · 8,0k läst
·
A
anaitis: [citat] Skulle kunna ha varit behandling med vattenglas.
3 svar · 3,5k läst
ZNK
ZNK: Hej Tack för alla svar. Sitter en renslucka på röret, rätt rostigt men det ska jag prova med och kolla djupet. Sen ska jag inte på med ett HT rör, redan gjort tidigare på ledningen. Detta är en gammal stam som ansluter mitt på röret i källargolvet så den ska bara bort och tätas. Men om jag tar tur så ligger röret djupt alltså, så behåller jag en del och tätar med muff tätar
3 svar · 1,8k läst
E
efji: Har inget att gänga med. Men en klämkoppling måste ju funka bra om man hittar rätt i djungeln =) Får visserligen på 3-4 stycken slangklämmor när jag skjutit på slangen helavägen så det kanske skulle kunna få det att sitta i nödfall. Tack för hjälpen!
6 svar · 3,1k läst
T
tvingen: Jag fick samma problem efter jag renoverade badrummet och i samma veva bytte från oljepanna till bergvärme. Tror att det är lägre temp på varmvattnet med bergvärme än med oljepanna men jag har fått för mig att problemet beror på de sk "miljövänliga" vattenventilerna eller vad det heter som sitter på blandaren och blandar i luft för att spara på vattnet.
7 svar · 4,7k läst
M
mulpac: Kan vara slut på vatten i något vattenlås som används sällan, eller en liten läcka någonstans (t.ex. där toalettstolen eller handfatets avloppsrör är anslutna mot rören i golvet) där luften tar sig igenom. När du startar fläkten sjunker trycket i huset och luft letar sig ut ur avloppssystemet, vilket vattenlåsen och avloppsrör som håller tätt skulle hindra.
2 svar · 2,6k läst
axelman
axelman: Tack Axelman
2 svar · 1,6k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Antalet rensbrunnar måste delvis bero på avståndet från huset till slamavskiljare och markbädd. En rensbrunn precis utanför huset är väl lämpligt och en rensbrunn vid slamavskiljaren. Är det mkt kort avstånd från huset kanske en rensbrunn räcker. Mellan slamavskiljaren och markbädden behöver man inte någon rensbrunn, de brukar ju ligga direkt efter varandra.
2 svar · 2,9k läst
jarlen84
jarlen84: Ja, sålänge du drar skarvfritt. Om du drar i yttervägg så ska röret ligga på varma sidan, så ska det inte vara några problem. Du kan använda t.ex. PEX rör i rör (RiR) som är smidigt att dra och ger ett extra skydd. Tillverkare är t.ex. Uponor, Roth och Vattete. Du ska inte ha de systemen som kallas QuickBox eller Q&E, dessa är tänkt för VVS-montörer (kräver dyra verktyg). Som
1 svar · 7,7k läst
haavard
haavard: Markbädd funkar, minireningsverk gör det ofta inte. Om ägaren är intresserad och noggrann är de bra, men hur många orkar lägga sin själ i avloppet?
5 svar · 3,3k läst
NetNut
NetNut: Förutom att ta in fler offerter kan du även efter att ha fått hem dessa påtala detta för de olika rörmokarna, ibland så sänker det priset lite grann, beror lite på hur mycket de har att göra, är det ont om jobb så händer det att man kan pruta lite.
2 svar · 1,1k läst
NetNut
NetNut: Hade själv samma problem med mitt badkar, också ett gammalt ingjutet från nittonhundrafrösihjäl med galler som satt som fastsvetsat och svårt att komma åt. Men skam den som ger sig, efter att ha inhandlat en ny bottenventil så gick det faktiskt smärtfritt, svart om nävarna och lite skavsår på armarna men glad i hågen när den nya ventilen var på plats. Satte en med "vridventil" dvs
2 svar · 2,8k läst
J
Jonnemannen: Kan det bero på nedanstående ;-) http://www.dr.dk/P4/Kbh/Nyheder/Hovedstadsomraadet/2011/04/01/082748.htm
2 svar · 1,7k läst
K
karl oskar: Jag vill inte vara för partisk men det är några få aktörer som säljer den typen och har gjort det sedan de kom (innehar patentet) som utan tvekan kan lösa ditt problem. Räkna med 7-9tusen för ett filter
22 svar · 12,7k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: 56000:- inget dagvatten Normal pris i Enköping är ca 100.000 inkl dagvatten
5 svar · 5,3k läst
A
Ante78: Jag har faktiskt inte testat att låta det stå någon längre tid, eller vispa runt det för att lufta. Skall testa detta och återkomma.
5 svar · 4,7k läst
Ludwig
Ludwig: Kan man inte be att få ut kommunens provresultat då de borde vara offentlig handling? Kan lova att kommunen ligger som kund hos någon av de två stora analysfirmorna nämnda ovan. Har faktiskt jobbat med vatten och livsmedel på en av dem. Skriv inte att det är ett brunnsvatten bara om du skickar, då det inte är samma gränsvärden på enskilda vatten (brunnar) som på allmänt dricksvatten
8 svar · 7,3k läst
B
Bluff: Självklart har jag tittat på pdf:erna. Hittar ingen information om mina frågor där. Någon som vet? Tack! /Johan
2 svar · 1,5k läst
jarlen84
jarlen84: [citat] Tack för goda ideér. Jag kommer nog ordna en rostfri låda som passar innanför luckan. Luckan kommer jag placera i rummet intill så jag slipper bryta tätskikt mer än nödvändigt (allt detta är i våtzon 1). Jag har köpt kulventiler till prisolrören som jag tänkte antingen klämma in bakom luckan eller strax innanför väggen där rören kommer in i badrummet. Ett skvallerrör
12 svar · 11,0k läst
·
A
Avemo: Många torpargrunder håller plusgrader även på vintern, men det går givetvis inte att garantera. Det finns rör av olika plastmaterial som inte spricker när det fryser. PEM och PEX till exempel. Korta köldperioder kan du klara med bara isolering om det skulle bli minusgrader, men skall du vara säker bör du ha en värmekabel. I min grund finns kopparrör inbyggda i en isolerad låda dikt
1 svar · 1,9k läst
Locke
Locke: Hade samma problem. Det visade sig vara backström i en gammal blandare i tvättstugan på källarplan. Båda kranarna stod öppna. På blandaren var sedan tvättmaskin inkopplad. När man slog på vattnet på övervåningen gick det kallvatten bakvägen genom blandaren i källaren.
3 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.