Jag har precis köpt ett hus med borrad brunn på 80m.
Hydroforen verkar på något sätt ta in "extra" luft
Jag stängde av pumpen och tömde hela hydroforen för att bygga en ny luftkudde, det blev strålande när jag fyllde den igen, fylld med vatten till ca 75%.
Men nu efter ett par dagar så är den nere i att vara fylld till ca 50% vid frånslagstryck.
Vad kan felet vara? suger pumpen luft någonstans?
/Håkan
Hydroforen verkar på något sätt ta in "extra" luft
Jag stängde av pumpen och tömde hela hydroforen för att bygga en ny luftkudde, det blev strålande när jag fyllde den igen, fylld med vatten till ca 75%.
Men nu efter ett par dagar så är den nere i att vara fylld till ca 50% vid frånslagstryck.
Vad kan felet vara? suger pumpen luft någonstans?
/Håkan
Har du manometer på den så att du är säker på att det inte är tryckregulatorn som spökar?
Skriv gärna om du hittar felet, jag måste snart lösa ett liknande problem (dåligt tryck i ledningarna).
Skriv gärna om du hittar felet, jag måste snart lösa ett liknande problem (dåligt tryck i ledningarna).
Jag har manometer och pumpen slår på vid 3 bar och stänger vid 4 bar. en 150 liters hydrofortank.
Jag har bra tryck hela tiden, problemet är bara att mängden vatten i tanken minskar eftersom, med bibehållet tryck, så känns som den fylls med mer och mer luft bara
Jag har bra tryck hela tiden, problemet är bara att mängden vatten i tanken minskar eftersom, med bibehållet tryck, så känns som den fylls med mer och mer luft bara
Om du har samma tryck men mer luft så måste du ha någon form av backventil i hydroforen samt ett anslutet kärl med högre tryck. p*V=n*R*T var det väl? Om inte temperaturen har ökat med tiden så är det precis som du säger mer luft.
Det låter som din egen teori är mest sannolik, dvs att pumpen på ngt sätt pumpar in mer luft med tiden. Kan det vara dåligt med vatten? Att det sugs med luft i sugledningen?
Nä, slut på idéer. Skriv som sagt gärna om du lyckas lösa problemet.
Lycka till!
/Henrik
Det låter som din egen teori är mest sannolik, dvs att pumpen på ngt sätt pumpar in mer luft med tiden. Kan det vara dåligt med vatten? Att det sugs med luft i sugledningen?
Nä, slut på idéer. Skriv som sagt gärna om du lyckas lösa problemet.
Lycka till!
/Henrik
Hittar du ingen förklaring till varför du får mer och mer luft i din hydrofor kan du montera på en avluftare. Det brukar finnas extra anslutningar på hydrofortanken.
Du monterar avluftaren på den höjd där du vill att vattennivån ska vara. I regel får man montera på en bit rör i rätt längd för att avpassa höjden.
Här är ett exempel på hu de ser ut: http://www.rinkabyror.se/artlist.aspx?catid=894
Det är art nr 2981, Automatisk Utluftare.
Du monterar avluftaren på den höjd där du vill att vattennivån ska vara. I regel får man montera på en bit rör i rätt längd för att avpassa höjden.
Här är ett exempel på hu de ser ut: http://www.rinkabyror.se/artlist.aspx?catid=894
Det är art nr 2981, Automatisk Utluftare.
Skaffa ett stigarör med avluftare så är problemet löst.
Avluftaren som jag tänkte på monterar du i den anslutning som syns till höger på första bilden. Du kommer behöva en övergång, en 90-gradersvinkel och ev en övergång till.
karl oskars lösning kanske är enklare. Vi får se... ;-)
karl oskars lösning kanske är enklare. Vi får se... ;-)
ett exempel http://www.rund.se/bild/s_755?4e1c0bc05e851
Klicka här för att svara

