2 698 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Avlopp från källaringång
Hej! Har en källaringång utanför tvättstugan med en avloppsbrunn där röret går in till en brunn i tvättstugan som har vattenlås. Det blir ett väldigt kalldrag in genom röret och upp genom brunnen i tvättstugan, finns det någon bättre lösning, typ att dra in röret till en separat sluten brunn med lock över så man slipper få in kyla, spindlar och möss den vägen?
/Mattias
/Mattias
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
En dagvattenbrunn bör väl vara kopplad till dagvattensystemet, inte avloppsystemet. I vissa äldre bostadsområden finns inget separat dagvattensystem, och då kan du antingen ha allt kopplat på avloppet, eller en separat dagvattenlösning på din tomt, t.ex. till stenkista.
Så ja, brunnen utanför källaringången bör dras någonannanstans än avloppet i tvättstugan, helst då till kommunens dagavloppssystem.
Så ja, brunnen utanför källaringången bör dras någonannanstans än avloppet i tvättstugan, helst då till kommunens dagavloppssystem.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Samma system här. Jättekul när man får stopp i avloppet inne och det regnar... Vattenfylld källare med lite otur :-\
Sent from my X10i using Tapatalk 2
Sent from my X10i using Tapatalk 2
Tack för alla svar. Nej inget vattenlås ute, skulle som någon skrev, antagligen frysa ihop. Att flytta röret till dagvattenbrunnen är ju inte så lätt, då måste jag bila mig igenom källartrappen.
Ok, så det är så det skulle ha varit alltså, till dagvattenbrunn. Finns det något enkelt jag kan göra nu då för att slippa kallraset? Jag tänker byta golv i tvättstugan och då kommer jag antagligen behöva bila upp och byta ut golvbrunnarna, kan jag då bygga om det på något bra sätt? /Mattias
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden