Hej,

Vi köpte ett äldre hus för drygt ett år sen. Kommunalt vatten finns sen drygt tio år, men brunnen finns kvar och det står en gammal pump och hydrofor i källaren. Jag vet inte när de gick sist men pumpen snurrar när man slår på strömmen i alla fall. Jag kan inget om vattenpumpar, så jag tänkte höra om någon kan tipsa om vad som behövs för att se om man kan få igång den. Bifogar en bild på underverket :)

Säljaren av huset pratade om att fylla på vatten någonstans, men det är lite oklart var. Det sitter en nippel vid ingångssidan av pumpen som jag har provat skruva bort och hälla lite vatten i hålet, men det ger bara att den spottar ut vattnet igen. Jag har låtit den gå nån minut, men vågar inte låta den stå och gå för då kanske den blir överhettad när den går torr tänker ja?. Brunnen har vattenytan ca två meter under pumpen, så det borde väl inte ta för lång tid att få upp vatten därifrån?

Ska man göra nåt särskilt med hydroforen? Det är ett stort gammalt åbäke, ser ut som de brukar tycker jag. De kranar som sitter synligt till verkar sitta ganska fast. Ska man ge dem lite WD40?

Jag tänker inte lägga några vidare pengar på det här, vi har inget behov av vattnet förutom att vattna lite i trädgården. Annars kunde jag använda platsen i källaren bättre så får jag inte igång dem blir det nog till att skrota grejorna.

/E

• pump2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Du kan ju prova att fylla vatten i nippeln i översta punkten på pumen (längst tll vänster på bilden) och skruva tillbaka nippeln innan du startar pumpen.

Se också till att pumpen snurrar åt rätt håll. Eventuellt finns det en pil som visar rotationsriktningen på pumpen på den sidan som vetter mot motorn.(Edit: jag kom just på att eftersom den pumpar ut vattnet i nippeln igen går troligen pumpen åt rätt håll)

Redigerat av moderator:
Jag tror du måste fylla vatten i nippeln tills du fyllt pumpen och röret hela vägen ner till vattenytan i brunnen. Backventilen nere i brunnen borde sedan se till att vattnet inte rinner ut. (Om den inte står stilla jättelänge.) Du har en vattenringspump och den kan inte suga luft utan den måste vara vattenfylld för att fungera.

Håller med första personen som skrev förutom att jag tycker du ska skruva bort nippeln längst upp till HÖGER i bilden och fylla där.. du behöver ha ett någorlunda stort hål att fylla i eftersom du ska fylla hela sugledningen ned till vattnet plus pumpen full för att du ska få igång ditt system... /Johan

Tack för infon! Vår vattenpump fungerar inte efter stått stilla ett tag men skall prova att fylla på vatten i nippeln som ni säger.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.