Q = m * cp * dt

Värmekapacivitet cp för vatten är 4180 J/(kg*K) eller om så önskas 4,18 kJ/(kg*K).
För att höja temperaturen på 1kg vatten 1 grad går det åt 4,18 kJ.
Gör man det på en sekund går det åt 4,18 kJ/s vilket är 4,18 kW
då 1 Joule/s = 1W.

12 l/min = 12/60 l/s = 0.2 l/s dvs c:a 0,2 kg/s.

Temperaturskillnad dt = 38 - 8 = 30 grader.

0,2 l/s * 30 K * 4,18 kJ/(kg*K) = 25,08 kJ/s dvs 25,08 kW.

Detta utan hänsyn till omräkning i densitet 8 - 38 grader samt värmeförluster till omgivning.

Ok. Jag avrundar till 25 kW för att det är en trevlig siffra. Detta ger att en dusch drar 25/60=0.42 kWh per minut. Ungefärligt elpris är ca 1 spänn per kWh, vilket ger att tio minuters dusch kostar mig knappt fem riksdaler.
Den som inte tjänar så fett, drar iallafall in kanske 100 spänn i timman efter skatt. Alltså 1.67:-/min, vilket ger att det tar ungefär tre minuter att jobba ihop en tio minuters dusch.
För övrigt:
Snålspolande duschmunstycken hatar jag, för det tar ju bara dubbelt så lång tid att duscha och det känns bara kallt. :(

Hemmakatten
Vem vill duscha i vatten som bara är 38 grader? Det är ju knappt halvljummet. :rolleyes:

För övrigt vill jag tillägga att tonårskillar också kan duscha länge....

Förstår dock de stackars föräldrar, som får duscha kallt efter att ungarna "snott" allt varmvatten, att de är inne på mynt kassetter och annat. Vi hade samma problem och hade i vår mest ilskna ögonblick alla möjliga idéer för att minska varmvattenuttaget. Vårt varmvatten räckte inte till för 5 tonåringar och 2 föräldrar. Vår lösning blev, förutom tjat, att vi kom överens om att vissa, som gillade morgondusch duschade då och andra som ville duscha innan sänggåendet duschade då. Dessa hade då "första tjing" på duschen. Ville nån tonåring (och det vill de) duscha flera gånger så blev det efter de andras fasta duschtid.

Ja, och 8 grader in är ganska varmt med, så dt är nog ännu större vilket ger än högre effekt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.