6 754 läst ·
12 svar
7k läst
12 svar
Drog klämring alldeles för hårt. Vad göra?
Hej.
Råkade tokdra en klämring. Hade för långa verktyg och tänkte inte riktigt på vad jag gjorde. Den är rätt nu men själva ringen är en bit på väg ut ur hylsan.
Skall jag byta ut hylsan och dra lite försiktigare? För ringen får jag väl aldrig bort från röret? Eller ska jag bara låta det vara och hålla koll på det?
Sitter i taket på källaren huvudledning färskvatten.
Råkade tokdra en klämring. Hade för långa verktyg och tänkte inte riktigt på vad jag gjorde. Den är rätt nu men själva ringen är en bit på väg ut ur hylsan.
Skall jag byta ut hylsan och dra lite försiktigare? För ringen får jag väl aldrig bort från röret? Eller ska jag bara låta det vara och hålla koll på det?
Sitter i taket på källaren huvudledning färskvatten.
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Är det tätt så kan det sitta, lär ju inte flyga isär iaf. Du får la lite koll på om det skulle börja läcka.
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Njaa.. Man har ju hört talas om klämringskopplingar som spricker, och då kan de göra det flera år efter installation.
Håller med, den där ska du nog byta. Det är risk för att röret är skadat också så du behöver i såfall korta det. Du kan ta bort klämringen genom att såga försiktigt med bågfil parallellt med röret. Stanna när det är lite kvar av klämringen så du inte skadar röret. Spräck det sista med en stor skruvmejsel som du vrider i "såg-spåret".
Ok, skall köpa en ny i morgon. Hur kan röret vara skadat? Buligt? Det måste vara denna längd så isf måste jag skarva på med något. Kanske skall sätta en stödhylsa i det?
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Ja om du byter den måste du kapa bort en bit och skarva. För att en ny klämring ska täta måste du ju dra lika hårt igen, röret har blivit ihoptryckt.
Kan inte minnas att jag råkat på spruckna kopplingar som blivit det efter en stund av sig själv. Antingen har de spruckit med en gång eller frusit sönder pga frost. Jag hade iaf inte gjort nåt åt den om det är väl synligt och inte läcker.
Men det är ju lite vanskligt att råda när man inte är där och ser hur det ser ut...
Kan inte minnas att jag råkat på spruckna kopplingar som blivit det efter en stund av sig själv. Antingen har de spruckit med en gång eller frusit sönder pga frost. Jag hade iaf inte gjort nåt åt den om det är väl synligt och inte läcker.
Men det är ju lite vanskligt att råda när man inte är där och ser hur det ser ut...
Är lite för väl synligt. Kommer att gå och irritera mig på den. Men att skarva och i så fall 2 klämringar till blir att se riktigt tattrigt ut. Då är väl alternativet att köpa 2m rör och en ny koppling = 300kr. Usch vad klantigt.
Klämringen är halvvägs ute ur muttern. Har trängt sig ut i mellan mutterns hål och röret.
Muttern är dragen stumt i botten.
Var och köpte ett nytt rör och koppling igår
Muttern är dragen stumt i botten.
Var och köpte ett nytt rör och koppling igår
Klicka här för att svara