Motorskyddet till djupbrunnspumpen slår i från allt oftare och "alla" sa att det är pumpen och en lindning som är dålig. Då hade jag först fått rådet att byta skyddet och ställa upp det till 3,5 amp. Pumpen var specad till 1,7 och när det här började spöka var skyddet ställt på 1,6. Efter att en el-firma och ett par killar från elverket kollat på installationen och mätt upp strömmen blev rådet att byta pump. Då var motorskyddet bytt och ställt på 2,5.

Nu har den nya pumpen varit på plats i två veckor och så händer samma sak igen!
Vad är fel?
Elektrikerna mätte fram följande värden före pumpbytet:
Spänning på inkommande huvudledning: 223, 224 och 233 V
1,1 amp på strömmen till motorskyddet men i startögonblicket uppmättes 3,4 amp därav rådet att byta pump.
Den nya pumpen är märkt 1,1 amp och 0,55 kW.
Inte vid något tillfälle har det gått någon säkring.

Har du bytt pump utan att säkerställa att den faktiskt var trasig? En elektriker kan mäta mellan lindningarna så att du vet om du har ett problem där.

Alla elmotorer har dessutom högre startström än driftsström. Det är normalt. Menar du att istället för att byta motorskyddet för ett par hundringar, har lagt ut tusentals kr på en ny djupbrunnspump, som kanske inte ens var trasig?

Mitt test skulle bli att byta motorskydd. Jag vet förvisso inte hur vanligt det är att dessa går sönder (blir överkänsligt) men jag har egen erfarenhet av ett trasigt motorskydd.

Som jag skrev byttes motorskyddet till ett kraftigare och det ändrade ingenting. Både elektrikern som var här för att kolla installationen och elverket som också mätte kom fram till att pumpen måste vara orsaken till problemet!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.