1 374 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Extra avlopp i fall diskmaskin läcker?
Bygger nytt och kommer ha diskmaskinen i arbetshöjd. Tänkte då ordna ett tätskikt i skåpet där maskinen står för att skåpet inte ska må dåligt av fukten från maskinen och extra skydd i fall den läcker.
Tänkte i botten ordna något enkelt avlopp ifall något skulle gå sönder och läcka.
Skulle jag kunna dra ett 50mm rör och koppla på med en gren på vanliga avloppet från diskhon .t.ex?
Hur ska jag lösa detta bäst?
Tänkte i botten ordna något enkelt avlopp ifall något skulle gå sönder och läcka.
Skulle jag kunna dra ett 50mm rör och koppla på med en gren på vanliga avloppet från diskhon .t.ex?
Hur ska jag lösa detta bäst?
Får bli ett skåp om inget annat passar för avloppets skull.Noseone skrev:
Sen är fråga vilken typ av vattenlås som skulle passa då detta rör förhoppningsvis aldrig kommer användas. Om det ens är nödvändigt att ha så grovt som 50mm rör.
Tänk på att ett vattenlås såklart måste ha vatten i sig för att fylla sin funktion, bättre att hitta ett lås med membran eller se till att slangen mynnar ovan vattenlåset i diskbänken. Du kan ju använda den andra diskmaskinsanslutningen i vasken
Tänkte på någon form av backventil eftersom blir det stopp i avloppet och det trycker upp i diskhon är det en sak men det får ju inte trycka upp under diskmaskinen.MMR skrev:
En annan lösning är att sätta en golvbrunn i skåpet under diskmaskinen, då det finns gilvbrunnar med inbyggd backventil så får du både vattenlås och backventil på en gång.
Med golvbrunn får du även fördelen att du kan sätta tätskikt och får en bra lösning på
översvämningsproblemet. Lite dyrare men skulle olyckan vara framme klarar den lösningen rätt mycket strömmande vatten innan den flödar över.
Med golvbrunn får du även fördelen att du kan sätta tätskikt och får en bra lösning på
översvämningsproblemet. Lite dyrare men skulle olyckan vara framme klarar den lösningen rätt mycket strömmande vatten innan den flödar över.
Klicka här för att svara