Hej,
hur långt ner under mark behöver man ha markavloppsrören?
Kan man låta regnvattnet rinna ut rätt ner mot gräsmattan och vidare utan att gräva ett hål för en stenkista? Det finns ingen dagvattenbrunn att koppla rören till. Behöver kapa röret som är anslutet till stupröret och lägga en 45-böj (ungefär där den blå krukan står) och sedan kapa röret ca 1,5 meter upp om man ser på sista bilden (ungefär kapa det där kvisten korsar röret på bilden). Röret är inte tänkt att gå ända ner till busken.
Tacksam för svar.
hur långt ner under mark behöver man ha markavloppsrören?
Kan man låta regnvattnet rinna ut rätt ner mot gräsmattan och vidare utan att gräva ett hål för en stenkista? Det finns ingen dagvattenbrunn att koppla rören till. Behöver kapa röret som är anslutet till stupröret och lägga en 45-böj (ungefär där den blå krukan står) och sedan kapa röret ca 1,5 meter upp om man ser på sista bilden (ungefär kapa det där kvisten korsar röret på bilden). Röret är inte tänkt att gå ända ner till busken.
Tacksam för svar.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Beroende på hur stort taket är kan det bli ansenliga mängder vatten. På bilderna ser marken ut att luta bort och nerför tomten, finns det grannar intill ? Innan tjälen släpper lär allt smältvatten rinna ner till tomtgränsen.
Om du kapar röret enligt din beskrivning kommer dagvattnet skölja med sig stora mängder grus och matjord och även till sist gräsmattan om du har otur.
Erosionskraften är ofta underskattad och påverkar mer än man tror.
Jag hade nog satsat på en gammal hederlig grävd stenkista eller en modernare "box"-variant som finns att köpa, fördelen med denna är att man bara gräver ner och slipper fylla med sten.
Om du kapar röret enligt din beskrivning kommer dagvattnet skölja med sig stora mängder grus och matjord och även till sist gräsmattan om du har otur.
Erosionskraften är ofta underskattad och påverkar mer än man tror.
Jag hade nog satsat på en gammal hederlig grävd stenkista eller en modernare "box"-variant som finns att köpa, fördelen med denna är att man bara gräver ner och slipper fylla med sten.
Tack för svaret.
Ja, det finns en granne nedanför, mellan oss är det en grusväg.
Avstånd till hrnnen är uppskattningsvis ca 15-20 m.
Mao, skall jag gräva ner röret mycket djupare än tänkt.
Var hittar man en sådan "box"? Har den något namn?
Hur djupt och brett behöver hålet vara?
Ja, det finns en granne nedanför, mellan oss är det en grusväg.
Avstånd till hrnnen är uppskattningsvis ca 15-20 m.
Mao, skall jag gräva ner röret mycket djupare än tänkt.
Var hittar man en sådan "box"? Har den något namn?
Hur djupt och brett behöver hålet vara?
Hrlst bör rören ligga frostfritt då det annars kan bildas is vid växlande plus/minustemperaturer.
Kistorna jag nämnde finns på:
http://www.plastinject.se/sv/watersystem/sortiment/tradgard/stenkista/
Finns nog någon tråd om detta här på forumet om jag inte minns fel.
Kistorna jag nämnde finns på:
http://www.plastinject.se/sv/watersystem/sortiment/tradgard/stenkista/
Finns nog någon tråd om detta här på forumet om jag inte minns fel.
Om rören läggs med ordentligt fall och utan bakfall behöver du inte gräva ner dem speciellt djupt. Risken för att det fryser så pass att röret skulle fyllas helt med is är minimal. Hängrännorna som vattnet kommer ifrån är ju helt oskyddade. Är de frusna så lär det inte rinna något vatten i stupröret heller.
Det kommer heller aldrig att stå vatten i rören som kan frysa. 20-30 cm räcker.
På våren när marken är tjälad och varmt i luften skulle jag säga att risken är storPatrick E skrev:Om rören läggs med ordentligt fall och utan bakfall behöver du inte gräva ner dem speciellt djupt. Risken för att det fryser så pass att röret skulle fyllas helt med is är minimal. Hängrännorna som vattnet kommer ifrån är ju helt oskyddade. Är de frusna så lär det inte rinna något vatten i stupröret heller.
Om det är riktigt fall så vattnet rinner undan så hinner det inte frysa. Jämför med vattnet i en vattenledning. Det räcker med en kran som får rinna ytterst lite för att vattnet i ledningen inte ska frysa och i fallet med vattenledningen är hela rörets tvärsnitt fyllt med vatten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden