Hej,

Får börja med att tacka för ett helt fantastiskt forum! Vad jag än haft för projekt på gång har jag alltid hittat matnyttig information här d^_^b

Nu söker jag er som har erfarnehet av att anlägga ett BDT avlopp på en sluttande bergtomt. Vi har vår vattenbrunn på mitten av tomten, en sjö drygt 20 meter från tomtgränsen samt grannar på båda sidorna av huset. Från brunnen sluttar det 15meter ned till tomtgräns på en sträcka om ca 20meter. I de bästa förutsättningarna med andra ord...

Vart vi än släpper ut BDTvattnet någonstans kommer det att vara max 20meter från våran brunn. Vi har haft kontakt med kommunen men jag får känslan av att de själva inte har en aning om hur vi ska lösa det utan väntar på förslag från oss.

Vi har räknat på att bygga en stöd mur mot sjösidan för att kunna jämna/plana ut tomten något. Det ger oss möjligheten att låta BDT vattnet åka slalom nedför tomten med mer begränsad lutning. Dock kommer betong/armering/makadam osv kosta oss en smärre förmögenhet. Förmodligen vill kommunen även att vi använder oss av typ Uponor easy eller en Raita HS innan vi ens kan börja köra vattnet genom infiltrationsbädden vilket inte heller är helt gratis.

Så om någon har haft liknande problem/förutsättningar eller kanske några tips till oss tveka inte att höra av er!

(toalettavfallet får vi endast hantera med vacumtoa, kommunen är stenhårda där)

Hej,
Jag har tyvärr varken svar eller liknande förutsättningar, utan är själv full av frågor i ämnet då det nu blivit dags att anlägga avlopp för BDT-vatten i sommarstugan.

Eftersom du nämner Uponor BDT Easy (som jag nyss hittat på nätet) undrar jag om det krävs slamavskiljare först och sen infiltrationsbädd också? Jag tolkar nämligen deras produktblad (http://www.avloppscenter.se/shop/11994/art16/8896216-a33353-BDT_Easy_Gravattenfilter.pdf) som om avloppsvattnet går direkt in i BDT easy, renas där och sen kan släppas ut direkt. Liknande produkter skulle vara Biolan gråvattenrenare eller Eko-matic Willa infiltration.
Men inget kanske är så enkelt?

Mvh Vegavillan

Redigerat:
Vi har ett uponor clean1 minireningsverk som vi släpper ut vattnet i ett stenfyllt och täckt dike från. Men om jag var dig/er skulle jag prata med kommunen då olika kommuner har olika krav.

Sent from my HTC Wildfire using Tapatalk 2

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.