H
huggan: En spolbrunn per 100 meter vilket många inte har ut till kommunens ledning. Lutning från nästan noll till 1 centimeter per meter om du inte har några konstigheter med böjar eller dåligt placerade toaletter, då ska du ha en cm per meter.
1 svar · 1,8k läst
Elkludde
Elkludde: Rinkaby rör halvkoppling för slätända för pex 7694 samt 7677
14 svar · 5,6k läst
E
Edvinb: [citat] Det enda jag fick med klämringen var detta: http://db.tt/kIiNR80m Den har en svart gummiliknande bussning inuti, kanske fungerar detta som klämring ?
17 svar · 6,2k läst
·
K
Kim_O: Det är ca 10 meter till första brunnen, finns en till ytterligare 20 meter bort. Den första brunnen ser visst väldigt märklig ut ungefär som att den skulle bestå av en "förkammare", den gjorde det väldigt svårt att tömma brunnarna ordentligt. Huset byggdes i slutet på 60-talet och brunnen gjöts nog då den också.
6 svar · 1,4k läst
O
obba: va har du för tillslagstryck?
5 svar · 1,7k läst
Fnularn
Fnularn: [citat] Detta är överkurs om du använt rätt material och gjort by the book. Se istället till att det är klamrat ordentligt längs rören ,så att det inte kan röra sig i kopplingarna om nån rotar runt i garderoben.
11 svar · 3,0k läst
emilm
emilm: [citat] Nej, det ska inte spela någon roll
6 svar · 2,5k läst
·
Vidar
Vidar: Hej! Tack för era svar, missade att ni skrivit. Vi har en alkalinitet (HCO3) på 25mg/l och kalciumvärdet låg på 7.2 mg/l. Vi kollade igenom de kopparrör och vvssutrustningen som satt hör tidigare och kunde inte se de där klassiska gröna ränderna. Vattnet smakar gott och är helt ok förutom att det är ganska mycket luft i det. Ska kolla med miljökontoret och se vad dom säger.
3 svar · 2,6k läst
MathiasS
MathiasS: Jamen så ska det ju gå till! Perfekt. Har inte tänkt tanken att sådant fanns. Makinerna kanske inte blir inbyggda men dom ska iallafall ha en fast bänkskiva över sig.
15 svar · 26,5k läst
K
kimmo_thn: Jag har nyligen bytt ut alla rör i mitt hus så jag har bockat en hel del det sista. Mitt tips till er hemmafixare... Köp ett bra bockverktyg Jag började med att köpa rör bock till 15mm rör på Biltema. Då fick jag glödga dessa rör i böj området. Denna rörbock fungerar för den som ska göra några bockningar utan att störa sig på om det blir lite revor o märken på rören. (detta
25 svar · 17,1k läst
L
lordi: Kanske nån som har glömt att montera kortlingar bakom där det ska skruvas, så försöker man med denna nödlösning.
7 svar · 9,3k läst
K
källare: Tackar
4 svar · 1,9k läst
K
4 svar · 1,9k läst
Patrick E
Patrick E: Om 25 l/min är maxtrycket på pumpens pumpkurva så gäller detta vid en lyfthöjd av 0 m. D v s när pumpen ska bygga upp tryck ur hydropressen och vattenytan i borrhålet sjunker så kommer flödet ur pumpen minska.
6 svar · 10,0k läst
O
Odjuret: Testat att slå i en hink med vatten? en 1O liters hink? om man häller det snabbt som om man spolade så kan det hjälpa om stoppet sitter nära.
9 svar · 5,8k läst
V
Vante: Gå in på rinkabyror.se avlopp-gumminipplar
2 svar · 1,3k läst
·
K
källare: Ja, materialet ingick. 1 koppling från pemslangen till mätarkonsollen, 1 mätarkonsol, 1 koppling från mätarkonsoll till kopparröret, 1,2 m kopparrör, 1 koppling mellan nya kopparröret och det befintliga kopparröret samt 1 plugg.
10 svar · 20,4k läst
H
hbgkille: Ska köpa en diskmaskin och behöver hjälp med att få den installerad. Någon som kan rekommendera en bra och pålitlig rörläggare kring Helsingborg som kan hjälpa med detta?
0 svar · 3,0k läst
2
2slow4you: kolla med Wapro.se dom duktiga på översvänningskydd
1 svar · 1,9k läst
D
Dr Fozz: Fick alla rör på plats igår, gick fin-fint! Ett tips till andra är att ALLTID köpa för många rördelar, oavsett om man vet att det går åt mer rördelar än man tror eller ej så kommer man alltid behöva någon extra 30 grader, 15 grader, 45 grader etc. Hornbach verkade ha okej priser på rören förresten jämfört med Rinkaby rör, men färre varianter.
4 svar · 12,3k läst
Göran.W
Göran.W: Pilla av ytter plåten på den och ta bort isoleringen så har den ca 1 dm mindre diameter. Räcker inte det kan man ta bort dörr + karm och då får man 1dm större dörr hål.
9 svar · 4,4k läst
Krilleman
Krilleman: Ång-Janne heter en utrustning som är kalas!
13 svar · 37,6k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Påfyllningsventil är vad den heter, påfyllning! Det finns som nämnt, kombinerade men då heter det inte påfyllningsventil. Töm värmesystemet ur säkerhetsventilen om du är osäker, ställ en hink under om inte spillröret är draget till en golvbrunn. Behåll returen öppen om du har ovanvåning/källare också, 1-planshus kan man behålla returen stängd. Öppna först muttern
9 svar · 8,9k läst
·
K
källare: Några bra rekommenderade butiker?
10 svar · 3,6k läst
Krilleman
Krilleman: Glöm inte att försäkringsbolagen gör åldersavdrag för dessa installationer, för gammalt och det blivit en läcka = 0:- i ersättning för livslängden är förbi!
10 svar · 5,5k läst
B
SBH: och satsa på ha ett filter som ni kan rensa. blir mycke ludd vid tvätt
5 svar · 2,2k läst
N
norrbottenstorpet: Kondensen brukar ju bara uppstå om du har ett mer eller mindre kontinuerligt flöde i detta kallvattenrör. Om det inte strömmar vatten i röret, värms det till omgivningens temperatur och (i stort sett) inget kondenserar. Så går röret vidare till något annat? Hos mig är det enda röret som brukar kondensera det rör som matar en toalett och vattenutkastaren. Kondens uppstår bara på
1 svar · 8,6k läst
M
mb7726: Tanken är att allt ska bytas ut men först måste jag få stopp på allt vatten. Därför tänkte jag byta ut alla kranar först. Sen ska det rivas och rörmokare ska komma och ge tips på hur det ska byggas om. Har 3 toaletter så det är ingen panik.
7 svar · 3,5k läst
·
B
b_hasse: Om avloppsslangen kommer ut vid maskinens överkant är det onödigt att dra den ytterligare uppåt. Tratten kan då sitta hur lågt som helst, och slangen behöver inte ha någon böj, vare sig uppåt eller nedåt. Om avloppsslangen kommer ut vid maskinens nedre kant, och om det är en hushållsmaskin som normalt saknar avloppsventil, så måste slangen dras upp till en viss höjd innan den går
8 svar · 23,3k läst
svartöra
svartöra: Nej, jag har inte kunnat korrelera med något annat. De kanske fixar med vattnet utanför huset utan att jag märker det. Jag ser i alla fall inget samband med egna stillestånd så att säga; åker jag på semester en vecka märks inget särskilt. Men härom morgonen så bara...blörk.. i två sekunder. Men om det nu är kommun som bjuder på rosten så borde det märkas i alla kranar, kan jag
5 svar · 7,0k läst
O
Odjuret: [citat] Okej, blir inte helt torrt, du har rätt;), men det är mycket bättre att duscha i badkaret än direkt på golvet! Så är det så att man har badkar så tycker jag att man kan duscha i det och slippa köpa en kabin bara för att använda tills man skall renovera...
20 svar · 4,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.