Vatten & Avlopp
tompaah7503: Min granne gjorde lite uppsnyggningsarbeten bakom sitt stall, bl.a. försvann delar av en gödselplatta och en gjuten gödseltank. Tydligen var de urpumpade men det fanns kanske 1-2 kubik slam kvar på botten, som rann ner på marken vid rivningen. Nu smakar/luktar brunnsvattnet urin och analys visar att vattnet håller en hög halt av bakterier (minns inte vilket..). Han har en grävd brunn ca
Dajm: Det är ett schakt som de först fogskummade tätt och därefter flytspacklade på. Sedan har de "penslat på" tätmassa. Tror inte det hade gått att ha folie utan att riva allt och bygga om så detta var nog en rimlig lösning efter förutsättningarna. Dessutom ska det ju i normalfall aldrig vattenbegjutas så det är nog viktigast att det bara är någon form av tätning så inte vattnet
Krilleman: 12mm fungerar men ska man följa normen för dusch så är det 15mm som gäller!
GoForIt: Måste sugslangen tömmas på grund av frysrisk kommer ni nog inte ifrån att behöva fylla på i samband med uppstart. Föreligger inte frysrisk så bör ju en bottenventil alternativt en backventil kunna förhindra det. Motorns effekt påverkar i huvudsak tryckhöjden (efter pumpen) och möjligen något för flödet.
Dr.L: Det ser ut som en 50mm muff?! Tryck i en rörbit på 10 cm sen e det klart?
Kopparkullen: Om det är den brunnen som det är kopplat till så ser du inloppet (från bastun) ovanför vattenlåset.
ajonoh: Ah. Plan gummipackning såklart. Tack orparn. Jag får se om jag får dit en sådan. Det borde göra skillnad. Och jag hade helt klart fel vulk-tejps-teknik...:confused: Tejpningen är helt klart en tillfällig ful-lösning.
Macarus: Vi har en borrad brunn där foderröret kommet upp i ett litet utrymme utomhus nedsänkt en dryg meter i marken och som är uppbyggt av några cementringar. I detta har vi hydropress och tryckströmbrytare. Själv pumpen är nere i borrhålet. Ovanpå alltihop ligger ett stort betonglock (som ligger där det ligger) med ett hål som det finns ett mindre betonglock för. Saken är den att vi haft
Krilleman: Du kan ju även sätta en propp som passar i spilltratten om du mot all förmodan vill ha kvar avlopps-satsen för framtida bruk men vill undvika onödig lukt. http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/falu-73859-spillmufflock.html [bild] Ett rött lock var med-levererat i originalutförandet enligt bild: [bild]
DjAlbert: Torkade rent innan iaf. Får prova me locherpasta på det andra fästet, för ett ä tätt nu, blev visst bra över natten. Dock tror ja att det är mellan muttern o konan som det andra fuktar, torkade o lyste med ficklampa o är nästan hundra på att de inte ä fäste-blandare som läcker där utan baksida kona-mutter som ä en gnutta otätt.
anders07: Vet inte om det kommer att fungera då jag är rädd att det kan strula med returen... I teorin borde det dock fungera och det ska inte vara någon fara för att pumpen blir skadad tycker jag. Vi har alltid haft vårt tryck på 2,5 bar så jag ser inget problem med det och fungerar det då skulle jag låta det vara...
Tommor: Det har tydligen dragit huvudstammar avlopp/fjärrvärme genom radhus på ditt område i något som kallas "holkar", kanske har det blivit fel på det om du bor i en de husen... En bekant till mig berättade om en tidningsartikel från i vintras där det var ett jäkla liv angående vattenskador. Tydligen problem med att grannarnas vvx är placerad så att läckage hos honom kan sprida sig mot
Krilleman: Sent svar, men thermotech verkar inte ha någon enkel lösning på detta om man läser på deras sida!? Har du kontaktat supporten och frågat hur dom vill ha det kopplat?
PappasHammare: Och är man det minsta osäker så stänger man av inkommande vatten för en extra säkerhet. Man behöver dock inte minska trycket....
Krilleman: Ja, dom nivå-skillnader jag lagt med 30º fungerar än. Men det innebär ju inte att 45º inte fungerar heller för den delen. Men 90º (=dubbla 45º) skulle jag garanterat hålla mig borta ifrån i mark. Det känns inte alls bra. Desto mjukare böjar desto bättre!
Krilleman: [citat] Ja, absolut. Oftast brukar då dessa synas på vinden (om sådan finnes) Oftast 83mm gjutjärn om den inte är helt nydragen. [citat] Ja, om det endast är en köksstam så brukar den alltid dras ut "i det fria" separat eller kopplas samman med badrums-stammen på vinden. [citat] Ja, men du behöver inte göra dig till med detta besväret om du direkt efter stammen sätter en
Ws1: Om du väljer någon av de märkena så kan du välja helt bara på estetik.. De är alla kvalitetsmärken, personligen tycker jag Mora är snyggast..
prototypen: Påfyllning av hydrofor går till precis som du gör, håll bara koll på vattennivån, vänta inte tills röret är nästan fullt. Gör lite oftare. Protte
Anonymiserad 134940: Tack som bara den! skall fixa detta till helgen.
spekerök: Hade slöjdat dit en föhöjningstos istället, kapas till rätt mått Visserligen inte bauhaus>>http://www.sigro.se/sv/wc-anslutning/pp-foerhoejningsstos-foer-wc.php Gummit>>http://www.sigro.se/sv/inomhusavlopp-ppht/wc-manschett-gummi.php?group=prod_prod_grp-s1/486 mvh
prototypen: En kabel ger ca 50 Watt. Om du kan lägga markisolering direkt på ledningen så ska den hålla sig frostfri. Än om det bara blir 2 dm jord ovanpå. Markvärmen underifrån håller det hela frostfritt. Protte
Dajm: Har tagit upp detta med hantverkarna och de har nu korrigerat detta i kombination med felaktigt byggda väggar. Resultatet blev överdimensionerade väggar med massor av reglar, och inte minst, riktiga fixturer till prisolen. Nu sitter de så hårt att man nog får med sig hela väggen om man försöker dra loss dem. Skön!
bec90: Skönt att det inte var värre än så, vet dock inte om det är det än. Men jag ska kolla behållaren direkt när tumlaren är klar så får vi se.
Johan Gunverth: [citat] Det stämmer, men inom industri-VVS finns knappt något som är CE-märkt. Allt är konstruerat för sammanhanget, besiktigas och godkänns som anläggning.
hackatall: Tror jag hittade något; http://emspump.se/main/page/46/productgroup/59/product/912 En nivåvakt som inte behöver någon flottör utan funktionen bygger på att det är elektroder som känner av vattennivån. Mycket säkrare kan det inte gärna bli!
torbeno: Här haglar svaren in, tack Jag vill gärna ha en engreppsmodell. Att korta ena röret var ju smart, blir nog en sån variant. Tack igen för snabba svar alla!
Dr.L: Du får skaffa dig en universal-wc " anslutning bakåt" sen löser du resten själv med en vinkelanslutning ifrån viega, inte så snyggt, men nödlösningar är sällan snygga..
öringen: Det är mycket man inte får :) Så är det gjort här i alla fall, sen vad som är rätt eller fel har jag ingen aning om. Förövrigt är ljudet borta sen jag lossade ventilen och satte ihop den igen.
corre: Det är inga problem med normala flöden som villor etc. Kör på 40 till första huset och 32 därifrån.
Göran.W: Såna finns i vitvaror affärer som tex Elon, Electrolux butikerna osv. Dom finns normalt på lager. I princip så har alla som säljer side by side dom hemma i butiken om man frågar efter dom.