Vår kaffebryggare sjunger på sista versen. Alla försök att avkalka den har misslyckats. Kaffet som trots allt kommer ur den så småningom är inte gott: det tar för lång tid.

Kan någon tipsa om en kaffebryggare, för vanligt gammeldags bryggkaffe, som klarar kalkhaltigt vatten? Dvs är lätt att kalka av m bra resultat?

Fyll kannan med vatten och mycket citronsyra, brygg halva kannan och stäng av bryggaren. Låt stå under natten. Brygg igenom på morgonen.
Upprepa vid behov.

• Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Nackdelen är att bryggarna kokar torrt vilket gör att kalken fastnar bättre.
Prova perculator dom kokar inte torrt.

• Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Ska försöka en gång till att kalka av som du beskriver mogge.

Perculator funkar o moccabryggare o litauiskt kaffe (direkt i koppen) men vi tröttnar fort på det oljiga stuket o vill ha gott filterbryggt igen.

Om man brygger få (<2) koppar varje gång så kan en bryggtratt och värmt vatten i vattenkokare vara en lösning.
Mycket gott kaffe men aningens lite mer arbete.

Jag har annars haft bra erfarenheter av Krups Mockamaster, dyrare maskin, men mycket tåligare. Kristianstad och Hässleholm har väldigt kalkrikt vatten och 7år där dödade inte min, som fått flytta med till Sthlm. En avkalkning om året i snitt skulle jag gissa på.

Har ni mer kalk än så är nog en avkalkningsanläggning en vettig investering :D

• Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Borde finnas bryggare med kalkfilter.
Vi införskaffade en automatisk kaffemaskin där det satt ett sådant som byts vid jämna mellanrum

• Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
poitsu skrev:
Borde finnas bryggare med kalkfilter.
Vi införskaffade en automatisk kaffemaskin där det satt ett sådant som byts vid jämna mellanrum
vicken?

corre skrev:
Jag har annars haft bra erfarenheter av Krups Mockamaster, dyrare maskin, men mycket tåligare. Kristianstad och Hässleholm har väldigt kalkrikt vatten och 7år där dödade inte min, som fått flytta med till Sthlm. En avkalkning om året i snitt skulle jag gissa på.
hittade en moccamaster (vet ej om d e samma som din) som verkar fin. 1520 watt!! Går väl kvickt då gissar/hoppas jag... Lär väl fördubbla elräkningen annars i detta strömsnåla hem!

Det är lillbrorsan till Mocamaster.
Den ska vara på 1800watt, då brygger den en full kanna på 7 min med en brygg temp på 97grader. Dubbla värmeelement och bryggrören är i koppar för maximal värmeledning.
Det är den alla kaffetestare använder.

• Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
O
Stenolofanders skrev:
hittade en moccamaster (vet ej om d e samma som din) som verkar fin. 1520 watt!! Går väl kvickt då gissar/hoppas jag... Lär väl fördubbla elräkningen annars i detta strömsnåla hem!
Beror väl på om du börjar brygga mer kaffe :D Om den brygger samma mängd på halva tiden så drar den troligtvis inte mer än din vanliga bryggare....
Om du vill spara energi... kör kallvatten och snabbkaffe.... då borde det bli billigt energi mässigt... men troligtvis inte så gott :D eller så skippar du kaffet...

• Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Min Moccamaster (clubline) tycker jag klarar kalkigt vatten bra. Dessutom brygger den gott kaffe :)

Jag avkalkar med ättika mellan varven. Blandar lite svagare än vad som brukar förespråkas och brukar köra igenom 2ggr med 1/8 blandning ungefär. Sen kör jag igenom 2-3ggr med vatten. Har även provat medlet som finns att köpa till bryggaren men både citronsyra och ättika funkar bättre tycker jag.

• Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Om du vill spara energi... kör kallvatten och snabbkaffe.... då borde det bli billigt energi mässigt... men troligtvis inte så gott :D eller så skippar du kaffet...
Nja, fördedrar nuvarande kaffesystem framför snabbkaffe/kallvatten... Mokabryggare på vedspis funkar utmärkt men våran har för liten kapacitet för familjens behov.
Strömsnålt värre dock. Estetiskt tilltalande ock!

Min fundering över effektbehovet hos en elektrisk kaffebryggare var mest filosofisk annars. På andra håll i energiförsörjningen lyckas man ju kapa behovet av el genom att utvinna värme från annat håll. När kommer den första vedpannan eller pelletskaminen eller värmepumpen med inbyggd kaffebryggare?

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Invigning igår med pompa o ståt.
Nu ett morgontest, övervakat av barnen. Moccamaster clubline.
Den har en indikator för kalk!

• Gilla
Herr_JT och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.