P
Palleralle: Ja precis det är inte så lätt att bevisa vems fel det är, det är inte så lätt att se när det ligger där det ligger under marken. Grävaren kommer idag och ska kika på det. Tackar
2 svar · 4,1k läst
Göran.W
Göran.W: Det finns kanske en sak man kan prova innan man gräver en brunn och det är att förlänga sug ledningen så den går en bit ut i sjön. Då får man gräva ner den eller på något annat sätt se till att fiskare inte får upp den. Är där gott om sten gan man begrava den med sten. Längst ut på ledningen vinklar man upp den så den suger vatten iaf 50 cm från botten. Den yttersta biten
9 svar · 2,2k läst
M
mogge_73: Jag fick en pdf skickad till mig av en missnöjd raf 600 kund, och där står det mycket intressant att filtret bara tar en del humus och svavelväte, om man inte har för mycket. Och hur ska man veta när det är för mycket? När det inte fungerar? Vems är felet då? Men på hemsidan kan man läsa att humus och svavelväte inte är nåt som helst problem med detta filter. Usch, så dåligt och
16 svar · 8,9k läst
·
gadeberg
gadeberg: Vad har du förslags filter nu? Vet du exakt hur det är uppbyggt?
5 svar · 6,1k läst
mexitegel
mexitegel: Energideklarationerna är ändå helt värdelösa, de enda som tjänar något på dem är energikonsulterna. Fullkomligt meningslös information om man är det minsta intresserad av hus. Så, nu har jag fått det sagt och det känns lite bättre :) Anyway, du kan ju lätt få reda på energibehovet genom att kolla upp nuvarande elförbrukning och lägga till den där säcken/pellets/vecka (det
18 svar · 4,1k läst
raveper
raveper: Skaffa en sugpropp. Bort med gallret och jucka på.
3 svar · 899 läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Jag skulle aldrig göra en sån manöver en söndag när rörmokarna är lediga och kommunen har stängt. Tänk dig själv mardrömmen att det börjar spruta vatten när du gängat av lite och du inte får tillbaka muttern samtidigt som du inser att båda kranarna är trasiga...
9 svar · 3,1k läst
J
johankr: [citat] Lät dem gå upp lite snett. Det blir kanoners när skåp och sockel är på plats. Tack!
2 svar · 1,5k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Förutsatt att pumpen går på DC så borde det fungera utmärkt. Den lilla pumpen är säkerligen inte så känslig map varierande spänning.
1 svar · 647 läst
N
nissen7: Önskar råd. 1,I stugan har jag 12 V solel.Jag ska pumpa vatten från en vattentunna till en annan ca 2 meter stihöjd.Pukpen kan inte vara i tunnan;det finns bara små hål för slangen(och kran). Vilken pumptyp är lämpligast ?
0 svar · 611 läst
B
bjoesk: Får "rulla" ut vattnet ur trädgårdsslangen...
5 svar · 2,9k läst
E
Eld: Det går nog inte att bygga in det avloppsröret som syns i bilden i en låda utan att samtidigt bygga i vattenledningarna så det får nog vara. Dessutom finns det grövre avloppsrör på andra ställen där det skulle bli för lågt till tak om jag byggde in dem i en (horisontell) låda. Finns det någon färg som fäster på avloppsrör så att man kan måla dem?
15 svar · 3,1k läst
·
B
bjoesk: Hej. Jag ska i inkommande vintervatten montera ett ebeco frostskydd F-10 (http://www.ebeco.se/frostskydd-ror/frostvakt-10). Rörmockaren har förberett monteringen.(fick avbryta då pga för högt vattentryck i ledningen=ett par timmar med spaden för att tömma...) När jag mätt vilken längd som kommer att behövas har jag kommit fram till 25 meterskabeln. Eftersom få steg kring
0 svar · 863 läst
E
Evalor: Till mogge_73 Tack så hemskt mycket, ska kolla direkt imorgon när det blir ljust ute! Tusen tack!
4 svar · 1,0k läst
P
PCLarsson: Ska börja skruva ihop min fördelare och shunt till golvvärmen. Har en Uponor Push 23A och har WGF 1 fördelare. Har tänkt att använda mig av en avstängningsventil (artikel. 1032709) och en rak anslutning mot mot shunten (artikel. 1058573). Är detta rätt kombo? Tycker att den raka anslutningen går så långt in i avtängningsventilen att det blir svårt att dra den med en vanlig
0 svar · 1,2k läst
I
intenuigen: Stort tack för era svar! Badrummet renoverades innan vi flyttade in och vi har försökt få tag på föregående säljare utan att lyckas. Det innebär alltså att vi inte har någon koll på den eller dom som fixat i badrummet tidigare. Har tagit ytterligare bilder där manschetten förhoppningsvis syns tydligare. Vad tror ni? Går det att åtgärda utan större ingrepp? Återigen, stort tack
6 svar · 11,0k läst
·
E
evosex: Ja jag tror att jag ska sätta ett styvt plaströr istället för plastslangen för att kunna styra vattnet bättre ner mitt i brunnen
30 svar · 9,3k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Som fördelare kan ni kika på vattettes badrumsfördelare: http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Broschyrer/Folder_fordelare.pdf Jag har använt såna i köket, mellan diskho 1 och 2. Jag kommer kanske att använda dessa när vi ska göra i ordning badrummet på ÖV. Och här är det bara ca 5 meter rör upp dit. Men lite onödigt att dra flera rör, samt behöva vänta på
1 svar · 1,3k läst
nimhed
nimhed: Kan inte någon med photoshop öka kontrasten och göra den svartvit, så får vi se om den blir mer läsbar. Sitter för närvarande med en dator där det mest avancerade bildbehandlingsprogrammet heter paint :(
9 svar · 933 läst
·
J
JKrister: Hur du värmer vattnet ovh huset nu kan vara intressant. Samt skick på det systemet. Jag hade vvb på 140l men bytte från dusch till 300l bubbelbadkar. Det fixade jag med en till vvb på 100l. Röris kopplar in det så allt blir rätt. Funkar kanon. Var dessutom lättare att stuva undan två mindre än en stor vvb.
2 svar · 1,5k läst
E
ion: Är avsikten att installera diskmaskin måste det väl vara enklast att investera i en ny blandare med avstängning för diskmaskin. men det här var kanske OT.
21 svar · 7,2k läst
·
A
A-Man_08: Tanken på vattenläckaproblem bör tas på allvar men varför denna hets om golvbrunn. Det installeras ju diskmaskiner på golv och där finns ingen golvbrunn utan ett plastunderlägg som lutar utåt samma funktion borde ju fungera till varmvattenberedaren.
9 svar · 7,2k läst
H
hempularen: Det är också så att OM du skall ha en vacuumventil så skall den sitta på högsta punkten, inte i källaren.
3 svar · 2,5k läst
H
hempularen: Reglerna säger att det inte får vara bakfall på golvet någonstans i badrummet. Och detta blir ju ett ordentligt bakfall.
1 svar · 1,2k läst
jackt
jackt: Gjorde liknande sak för 6-7 år sedan. Behövde både vatten och bergvärme. Fick betala ca 20000kr för vattenhålet. Eftersom allt redan var på plats för bergborrningen blev summan helt ok. Han borrade 100m för vattnet..
10 svar · 1,9k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Lördagkväll, då blir det såhär. Ja, jag försöker intala mig att det var lera. Du hjälper inte :P
9 svar · 3,4k läst
DjAlbert
DjAlbert: Om de verkligen bara va 20 liter som rann ut ä de inget att oroa sig över, särskilt inte om det rann rakt igenom o ut på nv. Låt de torka 2-3 veckor o gör en fuktmätning sen. Om det fortfarande ä öppet till utrymmet, gå in o lyft/känn på isoleringen; om det är tort under den o i den ä det verkligen ingen fara. Kanske kan bli lite missfärgningar i taket o på väggen men så länge
4 svar · 1,7k läst
A
Acroo: Så, det blev en 200 L till slut. Rörisen mätte och tyckte att den får plats och det skadar inte. Nästa steg i upprustning av brunnen blir renspolning och sen kanske en ny pump (får se hur den ser ut när den kommer upp...). Med lite tur behöver vi inte borra något nytt hål!! Tack för er hjälp :) /C
4 svar · 11,0k läst
O
Olivia78: Tack för ditt svar :-) Det låter bra!
33 svar · 24,5k läst
Krilleman
Krilleman: Absolut!
2 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.