Vatten & Avlopp
Montören: jag hade nog dragit in den där det är lättast och finns tillräckligt med plats. (Pem slang är lite bråkig när man skall böja den), vilket verkar vara alt 2. Jag bytte ut inkommande järnvattenledning till PEM 32 slang förra månaden, funkar kanon. Ett tips är att använda Buelco´s mässingskoppling med invändig stödhylsa vid montage av PEM slang för att minska risken för läckage.
big mike: [citat] Det kommer nog dröja några år innan jag kopplar in vattnet och givetvis ska jag sätta en avstängningsventil i huset. Egentligen behöver jag bara elen i dagsläget men jag tänkte att jag slänger ner en vattenledning när jag ändå gräver den kostar ju bara 600 kr och så visar det sig nu att vattnet blir dyrare än både el och grävning tillsammans om man ska göra det riktig :)
Tommor: [citat] Okey då är jag med.. Bara köpa ett t-rör och ansluta det mot befintlig tapparna isåfall kostar kanske 50:-
ekavall: Planen är att ha en termostat kopplad till värmekabeln. Tror en bekant pratade om en variant som var på i 15 min och sen stängde ner i 45 min och sen värmde i 15 osv. Hörde också att någon haft en kabel som var på hela tiden och att det då påverkade att det kalla vattnet i kranen inte gick få kallt... Vad tror du om detta?
strömgren_Jocke: Hej Jag fick tag i mitt Kaliumpermanganat på en vvs sida de hade kampanj på dem om man köpte 3st 500g burkar, http://www.vvsobadrum.se/kaliumpermanganat--500-gr-3-for-2-p-2926-c-916.aspx Mvh Jocke
sunqan: I en blandare med diskmaskinsanslutning brukar man enkelt kunna ställa om mellan kallvatten och varmvatten till diskmaskinen. Den brukar levereras inställd på kallvatten.
Tommor: Dock är en löd skarv lika mycket skarv som en presskoppling eller en mekanisk koppling...
munge: Tack för alla svar! Jag lossade och då började det droppa från en koppling en bit till vänster om bilden trots att jag höll emot ... Det gick dock enkelt att dra fast igen. Smorde sen upp klämringen och gängorna och drog fast den igen. Sat-n vad hårt man måste dra för att det ska bli tätt! Men nu verkar det bra.
SwiftD: Jag hade samma problem runt huset. Ser kanske ut som värsta byggröran på bilden, men det kommer bli fint. Inbillar jag mig :) [bild]
Tommor: Vid nybyggnation gör man slitsarna dränerade så vattnet rinner ut. Men detta är inte alltid möjligt att göra vid renoveringar om det är taskig med utrymme.. Då kan man skriva en avvikelse och montera inspektionslucka från andra sidan av slitsen om det går. Inspektionsluckan får ju inte sitta i duschhörnan så då får man hoppas man har ett rum på andra sidan.. De befintliga
Tommor: [citat] Jasså det säger du? du kan inte skylla på en grävmaskin att han inte kontrollerat något han inte skulle göra. Han hade avtalat att han skulle byta ett rör och det har han gjort. det är ju som att säga åt en bilmekaniker att byta tändstift för att bilen går dåligt, och sedan försöka reklamera det jobbet för att bilen behöver en topprenovering. Eller be elektrikern
Tommor: [citat] På det högra röret verkar du ha en avtappningsventil och om du öppnar den och lossar en koppling på det andra röret så de kommer åt att suga luft så funkar det. annars är det bara lossa övre muttern på de två nya ventilerna och släppa ut vattnet den vägen. För det töms alltid bäst på varmvattensidan.Sen sliter du bara ut rören från ventilerna och låter bli att öppna
Tommor: Inge tejp eller lin på den som har löpande mutter, den ska ha en fiberpackning. Det ska alla kopplingar på din bild ha!
Tommor: [citat] Byt ventilen den är trasig och hjälper till att stoppa upp i ledningen.
Tommor: Väldigt jobbigt läge! ni har världens värsta typ av vattenskada! Kontakta försäkringsbolag och kommunen. Kommunen brukar kunna hjälpa till och bekosta saneringen som ofta inte går på försäkringen.. om ni har haft organiska material i källaren kommer ni säkert behöva riva ut och torka ordentligt under lång tid...
mogge_73: Håll koll på metallerna i vattnet bara! Ozon är en kraftig oxideringsmetod och du vill inte få borrhålet fullt med skit. Och att det skulle neutralisera järn och mangan är goja. Den oxideras och faller till botten. Radon är en gas och har inte så mycket med vattnet att göra, så även om den frigörs så måste radonet avakueras ur borrhålet. Men den kanske trycker ner mer luft än
blackadder: Varför gör LK stödhylsa till15mm PEX när dom inte gör 15mm slang? Blir inte det att blanda tillverkare? Fast det är klart, vattette gör ju ingen slang alls....
jarlh: Kopplat och klart sedan ett tag. Hittade manualen på Electrolux hemsida. Där stod det att det är 3/4"-gänga på slangen från diskmaskinen (övre bilden).
ClasH: [citat] "Skarven" = det svarta partiet över vattenlåsklumpen?
Krockis: Ok HandySmurf, Helt rätt att enskilda avloppssystem kanske behöver inventeras, men det beror väl i så fall på att tillståndsgivning och uppföljning sedan tidigare är eftersatt, eller hur? Då är det inte heller rimligt att husägarna själva ska behöva betala stora summor för en sådan inventering, det bör kommunerna, eller staten, stå för själva. Jag talar om alla de husägare som
pelpet: Koppla in en vanlig el-VVB som du matar med varmvatten från pannan. Då får du in 40-gradigt vatten i varmvattenberedaren som du sedan höjer till lämplig temperatur med el. Om du inte eldar blir det 100% el automagiskt.
Krilleman: Du har ju försökt förut. Vad är skillnaden nu? Den ska inte bort den håller kulan i ventilen på plats. Du får helt enkelt byta kulventil om du ska "fulkoppla" en diskmaskin! Men denna stänger då både blandaren och diskmaskinen med denna manöver. Ett T-rör på kopparröret ovanför är inte heller korrekt. Det som är korrekt är att köpa en blandare med diskmaskinsavstängning som du
Demmpa: [citat] Jag har provat det flera ggr och ingen gång rinner det ut något vatten när jag skruvar bort kopplingen, det enda som händer är att det droppar två-tre droppar. Om jag har (trycksatta) slangen påkopplad när jag stänger kranen längre än avstängt läge så "sprutar" det vatten från utkastaren (där dräneringsluften ska komma in). Vattenutkastaren har följande lägen: öppen
Roundup: Det stämmer nog, när jag tänker närmare efter.
norrbottenstorpet: Det finns olika tjocklekar, många olika. Första jag hittade på ebay http://www.ebay.co.uk/itm/22mm-Bore-Pipe-Insulation-Class-O-Armaflex-15m-Coil-13mm-Wall-Black-Foam-L342-/271176668075 var 13 mm tjock. 28 till 25 slang blir bra.