frajje skrev:
Tack för svar. Ja det är en 3 fas pump utan nolla. Har mätt mellan alla faser och den får 400 volt. Har pratat med dom som byggde huset och de kan nog vara så att de kommit in vatten i motor så de va därför jordfelsbrytaren löstes ut för ett par månader sen, och nu så har motorn brunnit helt enkelt. F*n.... Får se till att ringa någon brunn snubbe som får plocka upp hela paketet :/

Någon som kan gissa på vad de kan kosta att byta en pump?

Mvh // Johan
Var med om detta för några veckor sedan, se länk i inlägg ovan.

Kostade 18 tusen efter ROT, sura pengar men efter 4dagar utan vatten och 2 i familjen magsjuka var vi ändå överlyckliga!
Tror pumpen gick på 12 tusen, 80m gummikabel kostade 3 tusen, servicebil 1 tusen och sen 10h jobb. Själva slangen på 70m behövde inte bytas.
Två man var här i 3.5h plus restid ca 30 min enkel resa.
Mitt borrhål var 70m djupt och var borrat i botten på en gammal grävd och nu vattenfylld brunn, 7-8m djup. Så först fick gubbarna länspumpa den tom och sen klättra ner med stege. Dom var också iväg och köpte pumpen på den tiden.

Men någon slags kopplingsplint eller annan skarvning finns väl i brunnen?

Har du kollat detta m.a.p fukt?

Oj 18 papp :S

Tänkte jag skulle skriva upp locket och titta, men har svårt att tro att de ska ha kommit in fukt på så kort tid, sen ser ut att va rejält tät.

Sådär. Nu har jag varit ute vid brunnen och kollat.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Ser bra ut i kopplingsplinten,
Och de finns 400 volt mellan samtliga faser. Både in i plinten och ut till pumpen.

Slutsatsen måste va att pumpen brakat ihop...

Ser inte bättre ut :mad:

Om du har någon bekant (elektriker) som kunde meggertesta pumpen så hade du ytterligare en indikation på pumpens kondition.

Ja då är det ingen tvekan om det längre.

ullberg
Trist, tur i oturen att det var en löningshelg den valde att braka ihop ;)

Passa på att sätta in ett motorskydd när du ändå har någon där för att fixa det.

/U

Se till att pumpen är strömlös. Sen kan du motståndsmäta pumpen i kopplingsplinten. På så vis ser du om det är någon eller flera av lindningarna i pumpen som brunnit.

Du har en vanlig rätt modern Grundfos pump. Vi råkar ha en likadan som vi satte dit när vår gamla gav upp för tre år sen. Jag tror du ska kunna söka upp online vad motståndet borde vara mellan de olika faserna.

Vår pump la för övrigt ner vår första vinter i huset. Även som husrookies gick det fint att göra bytet själva. Handlar bara om att dra upp pumpen, byta och sänka ner igen. En elektriker hjälpte oss sen med själva inkopplingen. Kolla upp hur djup den är bara. Det blir mycket slang. Verktyg som behövs är två riktigt stora skiftnycklar, alt. skiftnyckel + rörtång.

Redigerat:
Sådär, nu har vi haft en servicesnubbe här och som jag trodde hade motorn gått sönder. Va kortslutning mellan jord och fas.. Han sa även att de va fel installerat och att vi skulle kräva ersättning eftersom de inte satt nåt motorskydd vilket de SKALL göra, så förhoppningsvis kan vi lösa konstnaden där. Han bytte motorn och montera ett motorskydd, så nu har vi äntligen vatten! Tack alla för hjälp! Otroligt hjälpsamma människor de finns :) uppskattas!

Over 'n out!

• Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.