Hej!
Jag bor i ett hus byggt 2002. Sedan ett par veckor (jag vet inte hur länge, jag har varit bortrest) så har jag ingen golvvärme i vardagsrummet. Efter lite googlande har jag lyckats konstatera att ställdonet förmodligen gått sönder, eftersom det inte öppnar och stänger sig oberoende av vad jag ställer termostaten på. Den har fastnat i "stängt"läge. Byter jag till ett annat ställdon fungerar det som det ska.
Nu till min fråga;
När jag tar bort ställdonet så sitter det en lite blå pinne under, och vad jag lyckats lista ut så ska den där pinnen "fjädra" upp när man tar bort ställdonet, och därmed släppa fram vattnet. Det gör den inte, den står fast i bottenläget. Jag har dragit den upp och ner, men den vill absolut inte "fjädra" upp.
Är det helt enkelt så att den inte gör det för att det är vattentrycket som ser till att den "fjädrar" upp, och är röret fruset så finns det inget vattentryck, eller kan det vara så att själva "fjädringsdelen" också är trasig?
Om det har med vattentrycket att göra, ska jag bara köpa ett nytt ställdon och vänta på plusgrader, eller ska jag ringa en vvs-montör?
Tack så mycket för ert tålamod med en okunnig stackare!
M
Jag bor i ett hus byggt 2002. Sedan ett par veckor (jag vet inte hur länge, jag har varit bortrest) så har jag ingen golvvärme i vardagsrummet. Efter lite googlande har jag lyckats konstatera att ställdonet förmodligen gått sönder, eftersom det inte öppnar och stänger sig oberoende av vad jag ställer termostaten på. Den har fastnat i "stängt"läge. Byter jag till ett annat ställdon fungerar det som det ska.
Nu till min fråga;
När jag tar bort ställdonet så sitter det en lite blå pinne under, och vad jag lyckats lista ut så ska den där pinnen "fjädra" upp när man tar bort ställdonet, och därmed släppa fram vattnet. Det gör den inte, den står fast i bottenläget. Jag har dragit den upp och ner, men den vill absolut inte "fjädra" upp.
Är det helt enkelt så att den inte gör det för att det är vattentrycket som ser till att den "fjädrar" upp, och är röret fruset så finns det inget vattentryck, eller kan det vara så att själva "fjädringsdelen" också är trasig?
Om det har med vattentrycket att göra, ska jag bara köpa ett nytt ställdon och vänta på plusgrader, eller ska jag ringa en vvs-montör?
Tack så mycket för ert tålamod med en okunnig stackare!
M
Jo, men det som bekymrar mig är att ventilen (?) inte öppnar sig, dvs "fjädrar" tillbaka, varken utan ställdon eller med ett fungerande ställdon. Kan det vara så att ventilen också är trasig, eller beror det på att rören är frusna?
Jag uttryckte mig nog lite oklart i första inlägget, jag ber om ursäkt för det.
När jag skriver "Byter jag till ett annat ställdon fungerar det som det ska." så menar jag att kopplingen mellan termostaten och ställdonet fungerar. Själva ventilen förblir dock fortfarande stängd.
När jag skriver "Byter jag till ett annat ställdon fungerar det som det ska." så menar jag att kopplingen mellan termostaten och ställdonet fungerar. Själva ventilen förblir dock fortfarande stängd.
Medlem
· Västra Götaland
· 35 inlägg
Låter otroligt att det är fruset. Du har väl varmvatten fram till ventilen och förhoppningsvis plusgrader i vardagsrummet trots avstängd golvvärme.
OK, då tolkar jag det som du har 2 separata fel?
1 Den ursprungliga ställdonet reagerar inte vid signal från termostaten. Ställdonet kan vara kass men också styrenheten. Har du Uponors system?
Av vilken anledning tror du att ventilen har frusit? Sitter i utrymme med minusgrader just nu?
2. Försök att motionera ventilens styrpinne upp och ner. Ev knacka lätt på ventilhuset
1 Den ursprungliga ställdonet reagerar inte vid signal från termostaten. Ställdonet kan vara kass men också styrenheten. Har du Uponors system?
Av vilken anledning tror du att ventilen har frusit? Sitter i utrymme med minusgrader just nu?
2. Försök att motionera ventilens styrpinne upp och ner. Ev knacka lätt på ventilhuset
Jo, alla rör jag kommer åt (de sitter i väggen) är ljumna/varma. Golvet är däremot väldigt kallt. Jag kan som sagt ingenting om VVS, men är det troligt att både ventilen och styrdonet gått sönder samtidigt?DunderJohan skrev:
1. Precis. Vad systemet heter vet jag inte, på styrdonet står det "Beulco", och pannan är en NIBE 310 p.roland53 skrev:OK, då tolkar jag det som du har 2 separata fel?
Jag tror inte att själva ventilen frusit, men kan det vara så att det inte blir något tryck för att rören frusit?
Rummet håller ca 17 grader enligt termostaten.
2. Jag har dragit pinnen upp och ner x flera, jag antar att det är att "motionera" den? Den åker dock hela tiden tillbaks i bottenläget.
Lite osäker på hur din ventil i fördelaren ser ut men antar att den inte är alltför olik ventiler i vanliga radiatorer.
Om du läser denna länk kan du kanske få lite tips
http://www.byggahus.se/forum/varme-...diator-termostaterna-aga-std.html#post1907402
Om du läser denna länk kan du kanske få lite tips
http://www.byggahus.se/forum/varme-...diator-termostaterna-aga-std.html#post1907402
Medlem
· Västra Götaland
· 35 inlägg
Inte så konstigt som det kanske verkar. Om styrdonet gått sönder och satt ventilen i stängt läge under en tid så kan detta vara orsaken till att stiftet fastnat. Försök att motionera stift och knacka försiktigt.Tackpåförhand skrev:
Ett tips är att förlägga hemmafix med VVS till dagtid så att du kan ringa rörmokare om det skulle börja spruta vatten plötsligt. ;-)
Ok, då gör jag några till försök imorgon med att knacka på röret och föra stiftet upp och ner.DunderJohan skrev:Inte så konstigt som det kanske verkar. Om styrdonet gått sönder och satt ventilen i stängt läge under en tid så kan detta vara orsaken till att stiftet fastnat. Försök att motionera stift och knacka försiktigt.
Ett tips är att förlägga hemmafix med VVS till dagtid så att du kan ringa rörmokare om det skulle börja spruta vatten plötsligt. ;-)
Tack för alla förslag!