R
Roland112: Plötslit så har kranen slutat droppa så just nu gör jag inget, men börjar de igen byter jag till en ikea kran för 149kr
8 svar · 8,1k läst
·
C
corre: Nja, låter som en produkt för hemanvändare som blir "lurade" av en fin reklam som lovar grejer. Hur många kommer inte fastna på denna punkten... "You can connect the next joint after 1-minute, but allow 7 minute set time before manipulating the weld. "
4 svar · 5,8k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Fortfarande konstigt att Trio fått igenom det! För det är ju just sådana texter som säkervatten ska arbeta bort. "Passar nästan alla kopplingar på marknaden" alltså öppet för en del tolkning, vad klassas som nästan alla? Och då borde det ju stå i klartext, tex: Kopplas mot valfri klämringskoppling 15mm oavsett tillverkare. Så den som installerar brickan vet att han gör
7 svar · 3,5k läst
·
M
Magnus Ottosson: Att byta packningen verkar ha gjort tricket. Då fylld det aningens mer vatten och flottören trycks upp den sista biten.
5 svar · 12,3k läst
·
J
joasag: [citat] Jag kommer dra in alla rör i skåpet, har även en "matta" i skåpet med en kant runt om, vilket bör göra det lättare att upptäcka eventuella läckor. En sak jag funderar över är, går det att böja dessa befintliga rör, mina kökskåp kommer hamna cirka 10cm från väggen där rören sitter, alltså kommer de sitta framåtvinklade om jag bara fäster dem i skåpen utan att böja
2 svar · 2,5k läst
·
Krilleman
Krilleman: Jo sanning. Men jag vet ett företag som kopplade in en värmepump med en koppling som inte var godkänd för slätände och resultatet blev att kopplingen sköt, fyllde kundens källare med vatten, och försäkringsbolaget vägrade ge ersättning för man inte följt dokumentationen! Dyrt!
7 svar · 6,1k läst
·
R
Raukman: Kollade din länk, och där stod ju även den fysiska längden på pumpen också! Då är det definitivt inte en -120 jag har... Den hade längd som motsvarade en -40, så då fick jag ett ungefärligt värde på en ersättare, den minsta möjliga grundfos har tydligen... Ska nog loda hålet å se om jag ens behöver en ejektorpump! Kanske kan räcka med en jetpump eller en centrifugalpump.
3 svar · 5,2k läst
P
Pärran: Det var ett uttömmande svar :-) Mao så är det inget som används i villor.
3 svar · 1,6k läst
GK100
GK100: Det är helt ok. Kopplingarna är av hög kvalité Vårgårda armatur. Som sagt även om de varit galvade hade du kunnat sova lugnt.
3 svar · 1,2k läst
·
Peyzar
Peyzar: Tack för ditt svar! Jag har kollat med Dahls, de har inte den längre.
3 svar · 3,6k läst
C
corre: Se till att ha en eller två rensbrunnar så du får ned en spolslang om det behövs, annars är det inget problem.
4 svar · 1,3k läst
S
Seglarvännen: Jag testade att lyfta plastkoppen som täcker vredet överst. Använde en mindre plattmejsel och lyfte försiktigt rakt upp. Därunder hittade jag en liten skruv och en bricka, låssade skruven några varv, justerade vinkeln på den lösa brickan under vredet och spände tillbaka skruven i vredets nya maxläge åt värmehållet. Passade på att hälla några droppar cykelkedjeolja i mekanismen
3 svar · 6,7k läst
·
P
PappasHammare: Först var jag nyfiken på vad du ska använda för flödesmätare. Tack för länken. Sen skulle jag placera en mätare direkt efter kommunens för att kunna jämföra och sen en för varmvattnet.
8 svar · 4,3k läst
·
C
corre: Ah, den sortens klämringar. Dom har jag monterat, fungerar bra dom med. Är ju mer eller mindre en halvkoppling. Jag tänkte på att använda klämringskopplingar likt Uponor PEX, det är lite annerlunda :)
5 svar · 1,3k läst
Snailman
Snailman: blåsan var som sagt full med vatten när jag fyllde på luft, jag fyllde alltså bara på lite luft, som då gjorde att vattnet började rinna ut ur kranen, sen så fyllde jag på lite mera luft allteftersom tills allt vatten runnit ut, då ställde jag in rätt tryck alltså lite under tillslagstryck med tom blåsa...
8 svar · 13,9k läst
pelpet
pelpet: [citat] Toan ser ut att ha plastmattegolv och kopplingarna sitter synligt. Om det blir ett läckage så lär det märkas med en gång. En klämring som går sönder börjar droppa, den havererar inte totalt med sprutande vatten som följd. Håller man koll på det så bör det inte vara någon fara och golvet tar inte skada av en liten mängd vatten. Det gäller bara att se till att de vita
6 svar · 40,0k läst
L
largab: Så har jag gjort. Det viktiga är ju att ev läckage rinner ut på golvet så det syns.
1 svar · 5,8k läst
K
KrilleChill: Sedan två år tillbaka ligger ventilen helt fritt ovan jord. Innan dess låg den ca 20cm under mark i en cementring/brunn och täckt med mineralull. Även om den nu varit helt oskyddad i två år så har det inte inneburit några problem.
4 svar · 5,6k läst
·
Larsa
Larsa: Kolla att tanken töms när du spolar. Om inte så är det ngt knas med spolningsmekanismen.
5 svar · 18,3k läst
L
lenaeke: Tack Adolf, för din höftning.
2 svar · 5,1k läst
F
MaxPax: Jag är öppen för att det kan fungera, men något jag stör mig på lite med Bauer's egen hemsida efter fem minuters letande är att jag inte kunde hitta en enda förklaring någonstans på hur det fungerar, ingen teknisk information mer än att det är elektromagnetisk teknologi? Va f-n, radiovågor, röntgenstrålar, uv-strålar, infrarött ljus, synligt ljus, mikrovågor osv. Allt det ingår
3 svar · 4,0k läst
Flöjten5
Flöjten5: Min erfarenhet av Comfort-blandare är att det är skräp. Men jag kan ha haft otur.
1 svar · 1,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Nej det är inte svårt. Det är samma teknik som att skruva isär andra rör. Det värsta är att komma åt muttern uppe under diskbänken som håller blandaren på plats. Där kan man behöva en specialnyckel, så man når upp bakom hoarna Här är faktiskt en bra beskrivning: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=fHzniaxLOmE
1 svar · 5,9k läst
M
mogge_73: Slå upp vattnet i ett glas och låt stå i några dagar. Om det sjunker till botten så är det järnoxid. Förblir det löst i vattnet är det ytvatten (hummus). Man ska alltid omsätta vattnet ett tag innan man gör en analys. Dock tycker jag nog att dom var lite snabba att koppla in det i huset. Sätt på en trädgårdsslang och spola i ett par timmar om dagen så du får bort allt borrkax i
6 svar · 11,0k läst
R
Rigor: Ta reda på vart ledningen matas ifrån...där den delas från matningen till storstugan... Du kan bara hoppas att den ligger tillgängligt... Att låta ett rör frysa flera gånger gör att det kommer att läcka...
1 svar · 5,6k läst
·
G
Granito: Jag har använt biltemas isolering och tejp. Något mätvärde har jag inte men det isolerar bra tycker jag. Fördelen med tejpen är att den har samma färg, så det ser snyggt ut.
5 svar · 4,2k läst
T
DIY_freak: [citat] Jo, branschregler som statliga myndigheter eller av dem utsedda organ har bra mycket större legitimitet än en sammanslutning av kommersiella företag som får för sig att hitta på några regler som de tycker att alla andra skall följa och dessutom kräver betalt för att man skall få vara med och tar betalt av tillverkarna. Konkurrenshämmande är ordet... inte legitimitet...
55 svar · 14,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.