4 132 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Koppla in rostfri hydrofor
Hej.
För 3 år sedan började min galvade hydrofortank från -43 att läcka lite i en svetsfog.
Fick då en ny rostfri av dåvarande svärpäronen....
Nu blev det som så att läckan tätade sig själv och den rostfria fick stå i sin kartong, tills nu.
För nu är jag less på att ha 2 stycken stå.
Så, jag kollade med en rörpulare som tyckte att rostfritt, de var bara skit.
Skulle jag prompt använda den så skulle jag ha plastövergångar mellan den och de rör som jag ska ansluta till den för att inte den ädlare metallen ska äta upp de sämre rören.
Är det verkligen så jäkligt och vart hittar man dessa övergångar isf?
För 3 år sedan började min galvade hydrofortank från -43 att läcka lite i en svetsfog.
Fick då en ny rostfri av dåvarande svärpäronen....
Nu blev det som så att läckan tätade sig själv och den rostfria fick stå i sin kartong, tills nu.
För nu är jag less på att ha 2 stycken stå.
Så, jag kollade med en rörpulare som tyckte att rostfritt, de var bara skit.
Skulle jag prompt använda den så skulle jag ha plastövergångar mellan den och de rör som jag ska ansluta till den för att inte den ädlare metallen ska äta upp de sämre rören.
Är det verkligen så jäkligt och vart hittar man dessa övergångar isf?
Ingen erfarenhet av rf hydroforer just, men på mitt tidigare jobb hade det sammanfogats rf rör med vanliga järnkopplingar.
Detta ledde till att kopplingarna rostade ihop och det blev liksom en infarkt. Tog dock ca 15 år med mycket vatten genom rören
Detta ledde till att kopplingarna rostade ihop och det blev liksom en infarkt. Tog dock ca 15 år med mycket vatten genom rören
Hmm, låter skumt med rädslan för galvanisk korrosion. Mässingskopplingar och rostfritt funkar bra. Järn och rostfritt ska inte heller vara några problem. Däremot vid kombinationen mässing/järn får man tänka till. Att sätta en mässingskoppling i en invändig gänga på en rördel i järn är OK, men inte tvärt om. Vet inte om detta är helt sant. Fick det berättat för mig av en röris för många år sedan. Fast kombinationen förkommer ju så det borde funka.
Jag kan se problemet, men frågan är ju hur stort det är i liten skala. Det finns ju anslutningsslangar av gummi att sätta mellan också för minskning av oljud i systemet vilket isolerar även ftån galvanisk påverkan.
Det som hände på jobbet ledde ju till att man fick byta alla kopplingar i systemet och det är rätt många kopplingar vid en pappersmaskin..
Det som hände på jobbet ledde ju till att man fick byta alla kopplingar i systemet och det är rätt många kopplingar vid en pappersmaskin..
Kan väl vara bra att göra som elmont nämnde med lite plaströr vid bytet oavsett, sällan något passar att byta rakt av och då är det smidigt att använda plast för lite anpassning och få bort lite gamla rör. Och i övrigt bör det inte heller vara några problem om man sätter mässing i övergången mot rostfritt, problem kan man få om man gör ett lappverk med olika material i ett rörsystem men knappast i en sån här punkt.
Klicka här för att svara