I morse började plötsligt varmvattnet strula. Det blir varmt, men det kommer bara en liten strimma. likadant på alla kranar i huset. En stund senare funkade det bra, men nu stryps det igen.

Har bott i huset i 3 år och aldrig upplevt problemet innan. Vattenmätaren står still så vi har inget läckage.

Rören delas upp ett par meter från centralen och ett går till tvättstuga och ett till badrum/kök. Eftersom kallvattnet spruttar på antar jag att det är stop någonstans i centralen eller i denna bit av röret 18mm (kopparrör från -60)

Vad är mest troligt? Brukar det finnas nåt filter i centralen som kan sätta igen?

Det brukar sitta ett filter på inkommande kallvatten till undercentralen. Brukar vara i mässing med ett lock på sidan. Stäng av vattnet och släpp trycket, lossa sen locket och ta ut filtret.

En kollega till mig har arbetat på ett fjärrvärmeverk, och jag har samma problem som dig. Han föreslog att jag skulle se över alla äldre 'batterier'. Alltså blandare. Det kunde vara vilken blandare på slingan som helst. Han förklarade hur det fungerade med trycket, men jag kan inte riktigt minnas hur det fungerade. Det var något med tryck och genomströmning eller något sådant som kunde "störa" blandningsventilen i centralen.

Fluxor skrev:
En kollega till mig har arbetat på ett fjärrvärmeverk, och jag har samma problem som dig. Han föreslog att jag skulle se över alla äldre 'batterier'. Alltså blandare. Det kunde vara vilken blandare på slingan som helst. Han förklarade hur det fungerade med trycket, men jag kan inte riktigt minnas hur det fungerade. Det var något med tryck och genomströmning eller något sådant som kunde "störa" blandningsventilen i centralen.
Nja, det du beskriver är problem med överläckage i någon blandare, så man blandar in kallvatten i varmvattnet. Men då får man inte det tryckfall som Dsl beskriver. Allt tyder på att det är stopp någonstans

Är det någon pump inblandad? Ventiler/ställdon i shunt, jobbar dom som dom ska? Har någon pillat på reglerventilen eller säkerhetsventilen?

Ser du något samband med utetempen? Tänkte om ledningen fryser någonstans.

lordi skrev:
Det brukar sitta ett filter på inkommande kallvatten till undercentralen. Brukar vara i mässing med ett lock på sidan. Stäng av vattnet och släpp trycket, lossa sen locket och ta ut filtret.
Denna? (inringad med rött). Det är det första jag hittar på inkommande kallvatten. Trodde dock att den hade med tempinställningen av varmvattnet att göra.

Den verkar ha en insex på andra sidan, problemet är ju att den sitter inåt och det är trångt att komma åt, men jag skall definitivt göra ett försök!

DSC_0312 (Large).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fluxor skrev:
HAde tidigare poblem med tempvariationer när vi duschade. Fjärrvärmebolaget hävdade att det var duchblandaren det var fel på (efter felsökning) så vi bytte den utan resultat. Nu har vi dock tagit bort en annan dusch och bytt ut de flesta kranar och just detta problem har gradvis blivit bättre.

Tallguy196 skrev:
Är det någon pump inblandad? Ventiler/ställdon i shunt, jobbar dom som dom ska? Har någon pillat på reglerventilen eller säkerhetsventilen?
Vi har kommunalt vatten och jag har inte rört fjärrvärmeanläggningen senaste veckan.

Stort tack för alla svar! Problemet återkom igår lunch (diskmaskinen stoppade pga vattenbrist), men sedan duschade vi utan problem och det har inte återkommit.

Skall som sagt kolla filtret? så därtill står hoppet!

sandhall skrev:
Ser du något samband med utetempen? Tänkte om ledningen fryser någonstans.
Det var inte så kallt igår. Har varit med om att ledningen frusit (försörjer några hus i området) och då tog ju allt vatten helt slut.
Varmvattnet går endast inne i huset, lite på kallvinden, men går har jag lagt på rejält med isolering.

Dsl skrev:
Denna? (inringad med rött). Det är det första jag hittar på inkommande kallvatten. Trodde dock att den hade med tempinställningen av varmvattnet att göra.

Den verkar ha en insex på andra sidan, problemet är ju att den sitter inåt och det är trångt att komma åt, men jag skall definitivt göra ett försök!
Det inringade är väl en blandningsventil?

Dsl skrev:

Fan, det ser ut som du har en Redan-växlare. Finns nog inget filter på kallvattnet i den, så risken är stor att du har fått skräp i växlaren eller i blandningsventilen ( den du ringat in)

lordi skrev:
Dsl skrev:

Fan, det ser ut som du har en Redan-växlare. Finns nog inget filter på kallvattnet i den, så risken är stor att du har fått skräp i växlaren eller i blandningsventilen ( den du ringat in)
Jag har själv en Redan-växlare, och en med filter. Dock inte samma modell som bilden.

P
Ett byte av blandningsventilen och problemet är löst. Dom brukar börja trycka ut vatten ur små hål på mässingsdelen när dom är slut i packningen, så gissar att det kan vara spindeln som börjar ge upp.

Får jag fråga vad felet var?
Har precis samma problem :-

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.