Hej hopp..

Jag bor i ett hus som är ca 6 år gammalt och har bott här i drygt 1 år.
Jag har en djupborrad brunn med en dränkt pump som pumpar upp vatten till en hydropress. Den har varit lite jobbig ibland och tappat trycket i lungan, men det har bara varit att pumpa i luft då och då och allt har varit frid och fröjd. Men nu för ett par månader sen började jordfelsbrytaren lösa ut, först en gång om dagen, sen en gång i timmen för att sedan lösa ut direkt vattenpumpen gick igång. Kollade trycket i hydropressen och allt va bra. Tog hit en elektriker och han kopplade förbi jordfelsbrytaren och satte in tre nya säkringar istället. Allt funkade bra fram tills idag. Nu startar inte pumpen alls. Och självklart på en fredagkväll.
Började med att kolla trycket i hydropressen och det va typ noll, pumpade i 1,8 bar som de ska va och startade pumpen igen i tron om att de skulle va som vanligt. Men icke.
Hände inget ett smack. Stod ett tag och kliade mig i huvudet för att plocka fram multimetern och kolla om tryckvakten gav ström till pumpen. Jajamen de gjorde den. Så här står jag nu och har inte en aning om vad problemet kan vara.
Någon som har några förslag?
Vet inte alls vad jag ska göra.

Mvh // Johan

Finns det något motorskydd? Är det en trefaspump, och i så fall, har du mätt mellan samtliga faser? Om en säkring skulle ha gått kan man ofta ändå mäta spänning mellan den fasen och jord, så det är mellan faserna du skall mäta om det är en trefaspump.

Annars låter det som att ett redan tidigare dåligt system har gett upp slutgiltigt. Om pumpen fungerat med jordfelsbrytare i fem år så börjar den inte lösa ut jordfelsbrytaren om det inte är något fel. Om hydropressen läcker så att den ofta befinns vara tom på luft får pumpen många starter vilket sliter på både tryckströmbrytare och pump.

Tack för svar. Ja det är en 3 fas pump utan nolla. Har mätt mellan alla faser och den får 400 volt. Har pratat med dom som byggde huset och de kan nog vara så att de kommit in vatten i motor så de va därför jordfelsbrytaren löstes ut för ett par månader sen, och nu så har motorn brunnit helt enkelt. F*n.... Får se till att ringa någon brunn snubbe som får plocka upp hela paketet :/

Någon som kan gissa på vad de kan kosta att byta en pump?

Mvh // Johan

En sak angående motorskydd förresten. Som de ser ut hemma hos mig så börjar anslutningen vid en sån där grå säkerhetsströmbrytare med en svart on off switch (står "får ej användas för start och stopp") därifrån går en kabel till tryckvakten och därifrån mer i ett hål i golvet och ut till brunnen. Saknar jag alltså motorskydd? Eller sitter de någon annanstans? Jag har ström på alla faser ut från tryckvakten, men kan de va nåt som bryter efter, ute vid brunnen. Är en hyfsad modern brunn. Ett litet rör med en lucka på, typ som en keps.

Om det är korrekt installerat så ska det finnas en arbetsbrytare i eller nära anslutning till brunnen.Kolla så det inte kommit fukt i denna brytare som orsakar jordfelet.

För övrigt för andra som läser tråden och har liknande fel. Att det redan för länge sedan var problem med jordfel så att jfb kopplades bort är en varning att något är fel.
Det borde inte komma som en överaskning att helt plötsligt pumpen stoppar.
Detta händer ju typiskt på en helg eller när man som bäst behöver vatten. :(

Motorskydd ska finnas någonstans, annars är något fel. Det finns pressostater med inbyggt motorskydd, du kanske har en sådan?

Okej. Googla på namnet och hitta bara en pdf på franska.. Men så här ser den ut om någon känner igen de:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ullberg
Det där är bara en tryckvakt, om man följer den matande kabeln borde man komma till ett motorskydd

EDIT: ser nu att du redan tittat hur det ser ut tidigare. har du en bild på "ej arbetsbrytar"-boxen?

Är inte hemma just nu (hämtar vatten och duschar med familjen hos svärmor och svärfar) ... Fixar så fort jag kommer hem..

Normalt sätter man ett kontaktormotorskydd som styrs av tryckbrytaren det brukar man sätta på samma ställe. Orsaken till kontaktormotorskyddet är just att det är ett motorskydd i kombination med en kontaktor som är lämpligare till att starta pumpen än vad tryckbrytaren är. Tryckbrytare blir ofta brända i kontakterna då dom inte klarar av att ge ett distinkt till och frånslag.

frajje skrev:
Saknar jag alltså motorskydd?
Låter som så ja, märkligt!

Kolla om det kommit in fukt i kopplingsplinten som sitter i anslutning till borrhålet. Normalt finns en skarv mellan pumpens gummikabel och matningen under locket till borrhålet eller i direkt anslutning till detta.

För en händig person så är det inget problem att byta pumpen heller.
Under locket finns det en bit ned en upphängningsanordning som slangen hänger i.
Den kan du få tag i med något, ofta en rörbit på R32/R25 som är 1.5-2m lång. Blir ett handtag.
Ovansidan på upphängningsanordningen har en blindmutter att skruva i.

När pumpen är uppe kan du inspektera och ev avgöra om den ska renoveras eller om det ska köpas en ny.

Sidan 31 i Rinkabys katalog visar hur det är inkopplat.
http://www.exakta.se/x-online/rinkaby_ror/katalog_27B/#/30/

Såhär ser den ut..

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är endast de två som finns här inne.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.