Tänkte serie koppla 2 st varmvatten bredare den ena är en Nibe fighter 310.. sedan tänkte jag sätta en ca 10 meter bort en 15 liters detta är för att man ska slippa krana fram en massa varm vatten´. har beröringsfria blandare där av , och långt till kök och bad... Nu till frågan måste jag ha säkerhetsventilen på den lilla varmvattenbredaren då jag redan har en på den stora pannan. jag kommer ju bara koppla detta efter pannan men längre bort vv till vv och sen till tappkran ingen mening med blandningsventil detta är ju i stället för tex vvc...

Jag har också en "slavberedare" förvisso i mitt fall kopplad till VP och lite längre sträcka, men förutsättningarna likar varandra. Vi har slavberedaren på en plats utan avlopp och använder oss bara av VP:s säkerhetsventil.

Det torde fungera, så länge som ingen byter ut VV matningen till någonting annat utan säkerhetsventil, eller på annat sätt hindrar tryckavlastning "bakvägen".

Kopplar mot en VP brukar man väl normalt sett ha en backventil mellan VP och beredare?

sandhall skrev:
Kopplar mot en VP brukar man väl normalt sett ha en backventil mellan VP och beredare?
Nu hjälper vi inte TS, men varför?

För att inte trycka in varmvatten från VVB bakvägen in i VP.

Och sitter det en backventil på beredare två måste en säkerhetsventil sitta efter den på inkommande KV i beredaren, eftersom det är i beredaren som vattnet expanderar.

sandhall skrev:
För att inte trycka in varmvatten från VVB bakvägen in i VP.
och det var inte sant, och det var inte sant för där emellan kommer .... VPns expensionskärl och säkerhetsventil :) I alla fall är det så för mig.

Vv har inget expansionskärl den expansion som bildas om det blir för hett blir beredarens eller vv slingans säkerhetsventil att öppna vanligtsvis vid 9 bar. Värmesystemet har exp.kärl p.g.a temp ändringar i slutet system.

mvh

Koppla in slavberedaren i serie utan blandnigsventilpaket så räcker det med en säkerhetsventil i pannrummet.

Blandningsventilen kommer ändå inte att fungera om den matas med varmvatten.

• Gilla
systemfel
  • Laddar…
Om jag skulle läsa vad jag själv skriver, förstår jag nog inte mig själv. Trött och förvirrad uppenbarligen! Expensionskärl, var fick jag det ifrån, menar säkerhetsventilen.

• Gilla
spekerök
  • Laddar…
Finns ventiler avsedda för ändamålet. Har runt 70-80 grader ut från VVB och det vill jag ju inte skicka rakt ut i tappvattensystemet.

sandhall skrev:
Finns ventiler avsedda för ändamålet. Har runt 70-80 grader ut från VVB och det vill jag ju inte skicka rakt ut i tappvattensystemet.
Är det bara en liten slavberedare så finns det väl ingen anledning att ha den inställd på 70-80 grader, räcker gott med 40-45.

En elberedare finns det ingen anledning att ha lägre temp än 60 grader i. Om det inte sitter nån avstängnings möjlighet mellan de båda beredarna bör det funka utan säk ventil på den lilla men blandningsventil borde det sitta efter den.

smurfen72 skrev:
En elberedare finns det ingen anledning att ha lägre temp än 60 grader i. Om det inte sitter nån avstängnings möjlighet mellan de båda beredarna bör det funka utan säk ventil på den lilla men blandningsventil borde det sitta efter den.
Fast i blandningventilkopplet sitter det väl även backventil och säkerhetsventil vilket ställer till det för TS som inte hade något avlopp där han tänkte montera den, därav tanken med att köra låg temp i den och hoppa över kopplet.

Med en termostatblandare i duchen och en handfatskran som där man kan styra maxöppningen på VV så ser jag inget problem med att köra på 50c i sista blandaren och utan blandningsventil.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.