2 800 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
serie koppla 2 st varm vatten bredare ?????
Sida 1 av 2
Tänkte serie koppla 2 st varmvatten bredare den ena är en Nibe fighter 310.. sedan tänkte jag sätta en ca 10 meter bort en 15 liters detta är för att man ska slippa krana fram en massa varm vatten´. har beröringsfria blandare där av , och långt till kök och bad... Nu till frågan måste jag ha säkerhetsventilen på den lilla varmvattenbredaren då jag redan har en på den stora pannan. jag kommer ju bara koppla detta efter pannan men längre bort vv till vv och sen till tappkran ingen mening med blandningsventil detta är ju i stället för tex vvc...
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jag har också en "slavberedare" förvisso i mitt fall kopplad till VP och lite längre sträcka, men förutsättningarna likar varandra. Vi har slavberedaren på en plats utan avlopp och använder oss bara av VP:s säkerhetsventil.
Det torde fungera, så länge som ingen byter ut VV matningen till någonting annat utan säkerhetsventil, eller på annat sätt hindrar tryckavlastning "bakvägen".
Det torde fungera, så länge som ingen byter ut VV matningen till någonting annat utan säkerhetsventil, eller på annat sätt hindrar tryckavlastning "bakvägen".
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Vv har inget expansionskärl den expansion som bildas om det blir för hett blir beredarens eller vv slingans säkerhetsventil att öppna vanligtsvis vid 9 bar. Värmesystemet har exp.kärl p.g.a temp ändringar i slutet system.
mvh
mvh
Koppla in slavberedaren i serie utan blandnigsventilpaket så räcker det med en säkerhetsventil i pannrummet.
Blandningsventilen kommer ändå inte att fungera om den matas med varmvatten.
Blandningsventilen kommer ändå inte att fungera om den matas med varmvatten.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Om jag skulle läsa vad jag själv skriver, förstår jag nog inte mig själv. Trött och förvirrad uppenbarligen! Expensionskärl, var fick jag det ifrån, menar säkerhetsventilen.
En elberedare finns det ingen anledning att ha lägre temp än 60 grader i. Om det inte sitter nån avstängnings möjlighet mellan de båda beredarna bör det funka utan säk ventil på den lilla men blandningsventil borde det sitta efter den.
Fast i blandningventilkopplet sitter det väl även backventil och säkerhetsventil vilket ställer till det för TS som inte hade något avlopp där han tänkte montera den, därav tanken med att köra låg temp i den och hoppa över kopplet.smurfen72 skrev: