Vatten & Avlopp
Farmor Risberg: [citat] Stort hjärtligt tack Corre! Det värmer verkligen :)! Och vilken fantastisk hjälp forumet är. Tack till er alla som ställer upp och lägger ner tid på att svara, det uppskattas enormt mycket!
javlaandersson: Det brukar ju stå att dom där kablarna är självjusterande.....
corre: Kanske inte lönt att tipsa om att ducha två åt gången...
corre: Jag bedömmer dom som av bra kvalite. Om det är likvärdigt vet jag inte, men bland bönderna i kristianstad så är de EMS som gäller, till stora anläggningar.
mogge_73: [citat] Kolla vilken DEBE pump dom använder det är olika beroende på hur djupt dom ska jobba, pump paket hamnar på ca 15 000:- hydropress 5000:- komplett med armatursats (tryckbrytare, klocka, säk.ventil, armatur för montage). Då tar dom 10 000:- för arbetet låter lite saftigt. Med en timkostnad på 500:- skulle det alltså ta dom 2,5 dag att installera en pump??? Försök hitta några
Yrrol: Inte bra. Bytte bottenventil när brunnen spolades. Och plastslang är det i backen mellan husen, väl inne i huset så är allt nytt. Kanske är skit i slangens backventil? Det var mycket järnslam när dom spolade brunnen. Fast hydroforen i sig är risig. Tänkte byta mot en glasfiber hydropress samt allt runtom. Hoppas det gör skillnad gällande tryckfall.
Yrrol: aha, då är jag med. har ju en backventil men minns ingen sil. bra att tänka på att passapå och byta ifall man spolar ren brunnen eller något. :)
corre: Låter som läcka, så du är inte helt fel ute. bara hoppas det är en lagbar fel. Det är å andra sidan inte så tungt att lufta pumpen. jag har draget upp en från 80m själv med hjälp av en snabbtving som lås på slangen.
mogge_73: [citat] När man mäter pH-värdet idag gör man det oftast vid +20 grader då pH värdet ökar när vattnet blir syresatt och stiger i temp. Jag drar alltid av 0,5 från ett labb vattenprov, stämmer till 99% när jag sedan mäter på plats. Vet inte exakt hur eller varför men så blir det.
mexitegel: Ja, det går lika bra med gängtejp.
AndersNil: Kan inte lyfta på locket för att det sitter fast. Den som har satt dit låset har silikonat fast locket. Har inge aningen hur ett golvvattenlåset ser ut under locket. Är det monterat i ett "vanligt" avloppsrör t? Vill bara veta innan jag tar till mer kraft för att öppna låset.
bravia: Hej, på tomten har jag en brunn av något slag, som inte har något lock på. Känns inte helt 100, så har funderat på om det finns nått galler man kan ha på? i daga läget samlar brunnen bara en massa löv etc. mvh
robsiw: Stort tack för tipset Spekerök! Skall testa att slanga den :-)
Dr.L: Just 16 Halvkoppling hat en tendens att göras om du sagt, röret pekar lite snett, därför använder jag bara VA's förstoringsset. Mycket bättre koppling!
Dr.L: Plocka ner skålen och ta ett kort på tapparna som sitter på gängstången, jag tror att dom är lite för långt urskruvade. Träffar piggen rätt så spänns skålen in mot väggen när man drar åt den. Jag brukar använda ett litet spärrskaft, det funkar prima!
Roland112: Tänkte jag skulle återkoppla till min tråd. Åkte till en rörfirma/rörshoppen gbg som tittade på mina bilder och de sa också att läckaget låg mellan övergången och den vinklade kopplingen som jag köpt på Hornbach. Jag köpte nya övergångar och vinklade kopplingar och gav mig på det hela idag. Monterade dit det hela och det blev tätt direkt. Så med rätt grejer blev de tätt
spekerök: Håller med den är guld värd, åkte på tre blandare i en kåk en dag varav en satt i biden. Utan den kan man hålla sig för skratt när de skall demonteras. mvh
Klicka: Funderar på att byta till elektroniska termostater för att spara pengar på onödig uppvärmningen. Men finns det något system som klarar av att schemalägga temperaturen längre än en vecka? Jag har inte samma arbetstider varje vecka och rummen utnyttjas inte lika varje vecka. Funderar på Danfoss living connect eller MAX! från eQ-3.
possum77: Haha exakt sådär såg det ut på gästtoaletten i mina föräldrars hus. Jag är uppvuxen i huset och har alltid stört mig på att det periodvis luktar avlopp där och min kära mor har förgävs skurat med klorin osv. När jag var hemma i somras fick jag dock ett infall och lyfte på muffen vid golvet och mycket riktigt, ingen tätning. En tripp till k-rauta och 50 kronor löste problemet.
prototypen: 50 bör räcka men 70 räcker här i kalla Norrland med körväg ovanpå. Protte
Krilleman: FMM 4000 serien. Tillverkades -81 till -92 I början med plastlocket senare den kromade varianten som visas i kranskolans video. Köp 9375 som Dr.L tipsar om eller varför inte samma produkt på tradera för halva priset, och följ videon: [video=youtube;v3zr6x57LtE]http://www.youtube.com/watch?v=v3zr6x57LtE[/video]
Nyfniken: [citat] Det går väl att byta ut adaptrarna också om man vill det?
injonil: Hehe, ja, men den var välkonstruerad, liknade funktionen hos t ex motsvarande hos Vatette, och kromad klämringskoppling från Sigro satt som den skulle :)
Krilleman: Kan man inte tolka detta som dom nya blandarna med "spår" för klämringen på mässingssnuttarna efter soft-PEX:en? Detta är inget jag vet, men det var bara en tanke. Är snutten som är tjockare 10mm och mindre innanför? Dom flesta diskmaskinerna har 3/4 gänga på anslutnings-muttern.
EndZone: Njae, jag känner mig lite lugnare nu. Blev mest orolig då jag såg en tryckmätare stå på rött. Nu visar det sig ju, om än konstigt, att mätaren inte visar något farligt alls. Sedan varför den sitter där, det är ju en annan fråga.
zingo: [citat] Bra ide, men de ser bra ut och tyvärr går de under plintarna så jag kommer inte åt att byta åt något håll. Då måste jag kapa och det känns ju inte bättre...
Adolf: Med en stödhylsa http://www.rinkabyror.se/artikel/stodhylsa-pex-22-x-3-0/ Och en 22xR15 http://www.rinkabyror.se/artikel/va-utv-vinkel-22x15r/?select=true
Saffady: Tack för input. Ska rådgöra med rörisen och så får vi se hur det blir. Att ta upp hela golvet längs rören är inte möjligt just nu då rummet används som förvaring pga. resten av bygget. Har redan bilat upp det som är rödmarkerat så jag kopplar nog på nya rör därifrån upp till kommande badrummet och tar mig an stammen lite längre fram.
tompaah7503: Min granne gjorde lite uppsnyggningsarbeten bakom sitt stall, bl.a. försvann delar av en gödselplatta och en gjuten gödseltank. Tydligen var de urpumpade men det fanns kanske 1-2 kubik slam kvar på botten, som rann ner på marken vid rivningen. Nu smakar/luktar brunnsvattnet urin och analys visar att vattnet håller en hög halt av bakterier (minns inte vilket..). Han har en grävd brunn ca