Vi har vatten in i huset, på toan funkar det men har frusit nånstans på vägen till köket.
Nu for jag på jobbet och tänker mig då att kopparröret fryser sönder och vattnet sprutar hela dan.

Det måste vara i nån väggenomföring för i hallen ligger rören synligt

Troligast är väl att det händer något i en koppling men visst kan ett rör spricka när det fryser.

jag gissar att det frysit i timmerväggen under trappen, en sträcka om ca 30-40 cm som det kan vara minusgrader vid.

om då röret inte har någon skarv där (troligen inte iaf.) så är det alltså bara kopparrör där det frysit,
min förhoppning då är att det kan expandera åt båda håll innan röret fryser sönder, förhoppningsvis så går allt bra men man är ju lite orolig när man inte är hemma.

om vi säger såhär då, hur vanligt är det att kopparrör fryser sönder?

om jag tänker mig att fylla ett rör med vatten och stoppa i frysen så tror jag inte det skulle spricka faktiskt men jag är ingen rörkrökare=)

• Gilla
knipo
  • Laddar…
Kopparrör tål oftast att frysa någon-några gånger. De expanderar lite och kopparn deformationshårdnar varje gång. Efter 3-4 ggr är det oftast kört. Skiljer på mjuka, halvhårda och hårda rör.

då avstår jag från att vara orolig under dagen, lät ju rätt onödigt =)

Har du eget vatten? Aggressivt vatten sliter ju mer på kopparrören och gör dom tunnare.

jo eget vatten,
håller tummarna :)

cf6b6329e11b4165ffdc97640dc49f0f-Koppar_ror.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

haha snyggt!

Hos en av mina tidigare grannar frös det i röret i ytterväggen på en utbyggnad.
Röret sprack och det kom ut rätt mycket vatten.
Den delen av byggnaden är riven nu. Kanske den inte var värd att spara :confused:

Så att chansa tycker jag verkar dumt.
En rejäl vattenskada kostar nog mycket mer än ett par timmars frånvaro från jobbet för att åka och stänga av vattnet.

Å andra sidan har jag haft frusna rör i mitt förr-förra hus utan att det blivit några skador.

Ja varför stängde du inte vattnet i morse?

jag stängde inte vattnet för att det inte ska frysa eller hur vi ska se det.

jag lämnade kranen i badrummet på, med en liiiten stråle så pass det rinner.

hade Anticimex kl 9 som bekräftade svamp i vardagsrummet och jag "lejde" han till att kolla så inget läckage fanns.

sedan hade jag planerat att grannen skulle kolla mitt på dan, men det gick tyvärr inte:(

tjejen kommer även hem snart så jag hoppas på en positiv rapport från henne

thestrut skrev:
...jag lämnade kranen i badrummet på, med en liiiten stråle så pass det rinner...
Förmodligen ett mycket förnuftigt drag! det behövs nog bara ett minimalt flöde för att hålla isen borta.

Men en kanske dum fråga:
Varför måste du åka till jobbet om du ändå sitter och hänger på Bygga Hus hela dagen ;)

Lämna kranen på är ju bra förstås men har det REDAN frusit i ett annat rör så lär det hjälpa dåligt?
Läsa Bygga Hus ingår väl i jobbet?
Eller har jag missförstått nåt?

KnockOnWood skrev:
Förmodligen ett mycket förnuftigt drag! det behövs nog bara ett minimalt flöde för att hålla isen borta.

Men en kanske dum fråga:
Varför måste du åka till jobbet om du ändå sitter och hänger på Bygga Hus hela dagen ;)

så det inte ska frysa från brunnen tänkte jag :)

haha man får ju gå på toa med smartphonen och låtsasgöratvåan några gånger per dag ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.