2 800 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
serie koppla 2 st varm vatten bredare ?????
Som smurfen säger är en blandningsventil vettigt för att slippa för varmt vatten, man bör tänka på ev legionella tillväxt, inte bra att ha en temp på 40-45 som skrevs i tidigare inlägg. Man vill ju inte ge sina nära och kära ev. lunginflammation för man inte håller rätt varmvattentempratur
Montera in en sådan här efter sista vvb med ett t rör från kv..
http://www.rinkabyror.se/artikel/esbe-blandningsventil-30-mr-cu-35-60/?select=true
mvh
http://www.rinkabyror.se/artikel/esbe-blandningsventil-30-mr-cu-35-60/?select=true
mvh
Redigerat:
Men tanken var ju att jag ska ha den i serie delvis kan vi skippa backventilen på på röret mot bredare 2 hur ska jag då få eventuellt övertryck att hamna i nästa säkerhetsventil... Tanken var att sätta en liten vv bredare typ 15 liters för att få fram varmt vatten snabbare till bad och kök för senariot blir ju att den första pannan matar med varmvatten och det som är i rören är ju kallt sen matar den igenom den lilla bredaren hela tiden så den behöver ju inte värma vattnet något specielt förutom när vattnet understiger bredarens inställning. att sätta en blandningsventil gör ju inte mycket om jag inte sätter den lilla varmvatten bredaren på högre temperatur än den som den stora pannan levererar.. Forumguden har termostat blandare mm dom beröringsfria blandarna har jag ställt på medium och där är skålnings skydd på dessa så det är ingen risk. .. Igentligen vill jag bara ha riktigt varmt vatten i köket för att det ska lösa fett bättre.. Anledningen till att jag tar upp detta är för att om jag ska köpa ett säkerhets paket till bredaren eller inte ett sådnt går ju liksom endån på en 600 kr och det kan man ju ha roligare för..
Går aldrig under 50 graderspekerök skrev:Som smurfen säger är en blandningsventil vettigt för att slippa för varmt vatten, man bör tänka på ev legionella tillväxt, inte bra att ha en temp på 40-45 som skrevs i tidigare inlägg. Man vill ju inte ge sina nära och kära ev. lunginflammation för man inte håller rätt varmvattentempratur
[länk]
mvh
Det kommer att fungera som du har tänkt. (Blir ju heller inget direkt stillastående vatten i en så liten beredate)
Jag hade hoppat över "säkerhetspaketet" om jag gjort samma installation till mig själv.
Jag hade hoppat över "säkerhetspaketet" om jag gjort samma installation till mig själv.
Klicka här för att svara