2 230 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
enskillt avlopp
Har en granne som vill göra om sitt avlopp. Han kommer säkert att få lägga en ytlig infiltration (LIMPA)
Jag har min egen brunn, en grävd sådan ca 45m därifrån där han tänker placera den. Kan detta vara en risk???
Mvh.
Jag har min egen brunn, en grävd sådan ca 45m därifrån där han tänker placera den. Kan detta vara en risk???
Mvh.
När jag gjorde om mitt avlopp gjorde närheten till min egen brunn att jag var tvungen att lägga en gummimatta i botten på infiltrationsbädden så att inget lakvatten skulle kunna ta sig till brunnen. Något sånt kanske funkar? Min brunn var dock betydligt närmare.
Sen hur infiltrationen skall funka med ett stopp i botten är en annan fråga.
Sen hur infiltrationen skall funka med ett stopp i botten är en annan fråga.
Normalt säkerhetsavstånd är 30 meter I "sidled" alltså att infiltrationen inte ligger ovanför dig så att det rinner/infiltreras mot din brunn .Men som skrivits,normalt,det beror på marken beskaffenhet...
Emellertid,miljökontoret I din kommun kommer att begära in uppgifter från fastighetsägarna runt infiltrationsmannen där ni får markera ut era brunnar o berätta om de är grävda eller borrade.De vill också veta var befintliga infiltrations/markbäddar(limpa) finns och vill ha avstånd utsatt på dessa ritningar.
De kommer också att åka ut o kolla och grannen kommer att behöva gräva "perkolationsgropar" för att se hurt fort vattnet infiltreras,dessutom kommer han att behöva en numera mycket förfinad fosforfälla etc.
Ring miljökontoret o förvissa dig om att så sker.....
Emellertid,miljökontoret I din kommun kommer att begära in uppgifter från fastighetsägarna runt infiltrationsmannen där ni får markera ut era brunnar o berätta om de är grävda eller borrade.De vill också veta var befintliga infiltrations/markbäddar(limpa) finns och vill ha avstånd utsatt på dessa ritningar.
De kommer också att åka ut o kolla och grannen kommer att behöva gräva "perkolationsgropar" för att se hurt fort vattnet infiltreras,dessutom kommer han att behöva en numera mycket förfinad fosforfälla etc.
Ring miljökontoret o förvissa dig om att så sker.....
Klicka här för att svara