Jag har en vattentank (typ 4-5 kbm) nedgrävd på landet som reserv om vattnet i brunnen tar slut. Den har inte använts på några år, men jag tänkte väcka liv i den så att den kan kopplas in i sommar om det behövs. Det har kommit lite skräp (jord mm) i, och vattnet som är kvar är förstås lite sunkigt. Nu tänkte jag spola rent och sen tömma den. Vad är smartaste sättet att få upp allt? Locket är kanske 20x30 cm. Inget jag kommer ner i. Min dränkbara pump skickar förstås upp det mesta, men den lämnar några cm på botten. Finns det någon billig variant av jetpump eller annan pump som jag kan koppla på en slang på och köra ner i botten på tanken? Grovdammsugare? Det kommer ju att vara en del smuts i just det sista vattnet. Vad har ni för tips?

Du kan ju hyra en pump som suger och skicka ner en slang.

Sen ringer du din kommun och ber att få bli kopplad till vatten och avlopp. Förklara läget så får du hämta en dunk med klor och blandningsanvisningar. Behövs för att döda bakterier.

Jag har spolat större vattentorn/reservoarer invändigt med klorvatten, regnkläder och brandslang :)

OK, tack för förslag! När det gäller Jula-pumpen är jag lite orolig att den brakar ihop när den sörplar i sig bottensatsen med jord och kanske annat skräp. Vet dock inte än exakt vad som döljer sig i tanken, det kanske inte är så farligt.

Pumpen kommer inte gå sönder, är det för stora eller håda delar så stannar den istället.
Däremot slits pumphjulet av sand och jord, men det krävs mångamånga liter innan det är märkbart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.