C
camaro1969: Köpte flera nya kopplingar, 2 meter rör, klämringar och stödhylsa.. Smorde klämring rör och gängor med vvspasta, nu äre tätt:D Tack alla för hjälpen! Och vad smidigt klämringskopplingar verkar vara.. Jag har ju köpt lite prylar för lödning som jag tänkt lära mig när värmepumpen ska installeras:)
27 svar · 6,3k läst
·
Krilleman
Krilleman: Nej, stödhylsans vara eller inte vara i detta fallet regleras av tillverkaren på kopplingen då det handlar om en koppling som ska deformeras. På bilden ser vi B-Press från LK (V-backar) som skriver i sin monteringsanvisning: Stödhylsor erfodras endast på tunnväggiga kopparrör (typ Radisol). Och förminskningen som är Mapress Geberit (M-backar) vill dom inte att man använder stödhylsa
19 svar · 9,7k läst
·
J
jtl: Nej, tyvärr ingen egen erfarenhet.
4 svar · 3,4k läst
A
Andreas_H: Ok. Tack för svaren. Jag får se vad de säger. Om det inte blir godkänt kanske jag kan gräva ner en sluten tank. Finns för några tusen på blocket, och grävare kan jag låna. I värsta fall vill de kanske ansluta mig till det kommunala om det finns något. Då får jag ta bort vattenkranen och plugga avloppet kanske.
6 svar · 32,7k läst
roland53
roland53: [citat] Ja, det är ju ett bra argument att låta markfirman röja först. Det borde ju underlätta för borrfirman senare att ha lite plats att arbeta på.....:thumbup:
5 svar · 6,9k läst
C
camaro1969: Stort tack!
12 svar · 3,0k läst
·
HandySmurf
HandySmurf: Vad har maskinen för beteckning? Det finns som en spillbricka i botten på maskinen. Om det kommer vatten på denna så stängs maskinen av. Syns kanske bara från sidan. Tänkte att det kanske var sensorn som finns vid den som löst ut. Har du kontrollerat att inte pumpen eller avloppsslangen är blockerad? Då pumpar den inte ut vattnet.
3 svar · 2,4k läst
1
100kvadrataren: Det är under mark och ingjutning som B inte får läggas, antar att det har att göra med trycket. Jag valde att byta ut 110 rören till toaletten och 75 röret som går till duschen i badrummet till BD godkända rör. Skilde 0.6 mm i tjocklek mellan rören så känner att jagvågar chansa på att ha kvar dom andra rören till pannrum och tvättstuga då jag lagt 2 dagars jobb och nästan 2000kr
4 svar · 1,7k läst
·
HandySmurf
HandySmurf: En högtryckstvätt med avloppsrensslang skulle kunna fungera att rensa med. Golvbrunnen saknar insats så du riskerar att få upp avloppslukt.
4 svar · 12,3k läst
·
L
Location: Det blev att kapa röret. Gick att kapa en rätt liten bit. Nu sitter det fina ballofixer på plats så nu ska det renoveras.
10 svar · 18,4k läst
H
hempularen: Den enda kostnaden du har för beredaren är dels den nyttiga värme som går åt när du använder varmvatten, dels den förlust som uppstår genom att vattnet i beredaren står och kallnar, när den kallnar så läcker ju värme ut som uppvärmning av rummet (så helt förlorad är ju inte den värmen heller). När den kallnat lite så går värmen igång och värmer upp den igen. Och bara för
2 svar · 2,1k läst
H
hempularen: Om de uppmanar er att börja gräva direkt så borde det finnas ett beslut om det, som du kan överklaga. Ett överklagande tar lätt 1,5 månad. Sedan är det väl också en definitionsfråga om vad som är påbörjat. Tar ni ett par spadtag, eller tom. skoptag. Och sedan utvärderar hur blött det är osv. Så har ni ju börjat.
1 svar · 1,8k läst
HandySmurf
HandySmurf: Har i huset hemma två avloppsstammar som avslutas med ett ca två meter långt 75 mm avluftningsrör upp genom taket. Går igenom ett ouppvärmt vindsutrymme. Huset byggt i slutet av 70-talet och i området finns flera hundra hus med samma lösning så fungerar med 75-rör gör det. Sedan kan den moderna normen säga ett annat.
11 svar · 8,6k läst
F
frdd: Ojsan får åka kika, kompletterat med Uponor från K-rauta för hela veckopengen men behövs lite mer:) Har läckt lite i övergången efter lång dusch, dragit åt lite extra och hoppas på det bästa. Fortsatt inåt också, så vackert att man nästan inte vill fylla igen. Kanske fylla upp med nåt genomskinligt och täcka med plexi... Vart får man tag på Rhoca-Gil? ;) Hittat en till snygg
21 svar · 15,4k läst
·
P
patpet86: Tack alla för era svar. spekerök: Bra lösning, dock är det en hyresrätt och jag har inte tillåtelse att ge mig in i väggen. krilleman_215: Ja, jag har funderat på det där. Dock ser jag inga rör. Kan det vara så att de finns bakom skivan i skåpet? Eller är det högst otroligt?
11 svar · 2,2k läst
·
Gimner
Gimner: Japp är en bra bit under marknivån! Så det ska nog inte vara någon fara
6 svar · 3,6k läst
·
Krilleman
Krilleman: Dom två rören som är inkopplade under diskbänken är självklart kall & varmvatten in i blandaren. Den tredje ledningen som ska ha ett lock, (precis som den anslutningen bakom blandaren) och på denna ledningen kan man koppla in en "vanlig" diskmaskin. Den svarta ventilen framtill på blandaren öppnar och stänger vattnet till dina två diskmaskinsanslutningar samtidigt! Din blandare är
3 svar · 3,9k läst
·
M
mrlars: [citat] Kanon, det fungerade för mig. Inget mer rinnande vatten utan nu droppar det lite lätt bara. Tack för tipset!! :) /Lars
11 svar · 18,8k läst
Krilleman
Krilleman: Om det står 5m på förpackningen medans du får drygt 3m skulle jag bli ox-tokig och skälla ut Bauhaus och berätta klart och tydligt vad dom är värda med deras fixartv och allt... Oavsett är det tråkigt. Jag skulle fortfarande rekommendera dig, och alla andra, att hålla dig till större kändare märken då det gäller något så viktigt som vatten. Köp material från tillverkare med
10 svar · 5,5k läst
·
M
mogge_73: Det är inte raketforskning, vattenrening är mer kemi än fysik. I ditt fall är problemet avloppet, alla filter som arbetar mer järnfiltrering arbetar antingen med järnoxid eller syralöst järn. Bägge dessa lösningar kräver avlopp. Har du låga järntal går det att kanske halvera järntalet med en speciell teknik utan att behöva avlopp. Ingen bra lösning ska tilläggas, men en möjlig.
12 svar · 7,1k läst
·
HandySmurf
HandySmurf: Vad bra! En reboot skadar aldrig vid problem.
11 svar · 5,9k läst
mexitegel
mexitegel: Vi har haft stank från bräddavloppet i diskhon ett par gånger. Det kan inte vara det?
3 svar · 8,5k läst
·
S
spekerök: Skulle vänt öppningen mot stödbensväggen som du skriver är en ev. lösning, skvaller/dränröret kan man dra ut i kommoden som exempel, finns risk att man går och retar sig på skåpsdörren inne i badrummet. De gånger jag varit med om att det läcker ordentligt i skåp är när personen som gjort arbetet slarvat med egenkontroll. Eftersom du valt ett skåp med plats tycker jag du skall
4 svar · 9,1k läst
·
B
b8q: Nu är jag inte VVS-expert utan bara en glad amatör, men tja, det borde nog gå, men det blir ju mer än två st 45-gradare, totalt är det ju en kurva på nästan 180 grader som skiten ska ta... Jag tänkte bara att du skulle vara HELT säker om du drog det genom väggen.
3 svar · 1,8k läst
·
P
Peza75: Tackar så hjärtligt,..har googlat lite och det verkar onekligen vara en sådan!!! =) Jag hade nog aldrig hittat den själv!!
2 svar · 1,1k läst
·
hahalj
hahalj: Tack för tipsen! Fogmassa och tätskikt låter som rätt väg. Avloppsröret kan möjligen vara en t-koppling nere vid golvet, lite svårt att se. Men jag låter nog det vara som det är tillsvidare, kan vara lämpligt att kolla över detta när det ska renoveras lite mer på djupet.
18 svar · 6,1k läst
·
Demmpa
Demmpa: Utan att veta hur det ser ut hos dig (gällande bl.a. planlösning) så har du två huvudalternativ. Alt1) Bygga en liten invallning under/runt vattenmätaren. Invallningen utrustas med golvbrunn och våtrumsmatta. Eventuellt monteras ett fuktlarm på lämplig höjd så att inte kondensen triggar larmet men en liten läcka gör det. Alt2) Flytta inkommande vatten och vattenmätare till ett
2 svar · 8,7k läst
Fotografen
Fotografen: Renovera en shunt är närmast ett verkstadsmekanikerjobb, speciellt om det nu är huset snarare än innanmätet det är nåt tokigt med vilket det verkar vara i det här fallet eftersom det inte löste sig. Inte alls säkert att en rörmokare klarar detta, det finns många varianter på rörmokare.
4 svar · 2,7k läst
J
ja73: Nej http://biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Klamringskopplingar/Propp-for-klamringskoppling-2-st-866492/, andra raden isåfall. Men helst samma märke..
19 svar · 17,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.