Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har gulbrunt vatten som luktar jord/järn och kommunen slår ifrån sig att "det måste vara något i det egna ledningssystemet". Bytte gammal vedanläggning till bergvärme och problemet kvarstod (se ventilen).
Störttömde så 3 kbm vatten i förra veckan och plötsligt var vattnet både rent och smaklöst. Den enda gången iår som vattnet varit drickbart. Tog någon timma så var det som vanligt igen.
Börjar tro att jag med denna störttömning lyckats spola ur skiten ur ledningen, men att det fylls på hela tiden om jag är sista huset på ledningen. Nån som varit med om nåt liknande?
Borde kommunen få dra nytt ledningssystem i huset, för ni förstår att det är dåligt flöde ur kranarna när ni ser ventilen va?
Kan du inte få kommunen till att göra en vattenanalys och likaså en analys på det du har i ventilen. Då kan man ju börja leta var det kommer ifrån och varför det ser ut som det gör.
Kommunens vatten och avloppsverk brukar inte vara knusliga på att göra vattenprov för det gör dom ju hela tiden i sina system så antingen har dom eget labb eller så har dom avtal och skickar iväg sådana hela tiden. Det brukar vara enklast att gå den vägen.
Om dom mot förmodan inte vill ställa upp på det så är det bara att säga att ni har små barn eller åtminstone ofta har spädbarn på besök och vill veta så att vattnet är ok.Men de festa kommuner gör det gratis utan krångel.
Kommunens vatten och avloppsverk brukar inte vara knusliga på att göra vattenprov för det gör dom ju hela tiden i sina system så antingen har dom eget labb eller så har dom avtal och skickar iväg sådana hela tiden. Det brukar vara enklast att gå den vägen.
Om dom mot förmodan inte vill ställa upp på det så är det bara att säga att ni har små barn eller åtminstone ofta har spädbarn på besök och vill veta så att vattnet är ok.Men de festa kommuner gör det gratis utan krångel.
Med tanke på din beskrivning så skulle jag spontant hålla med vattenverket. Kraven för deras vatten är extremt hård! Vid din tömning på ca 3 kubik så han inte ditt ledningssystem avge avlagringar.
Hur länge var det vedeldat innan och har det någon gång varit vatten från egen brunn i ditt hus? Och hur gamla är rören i fråga? Har du galv eller koppar på kallvattenledningarna?
Hur länge var det vedeldat innan och har det någon gång varit vatten från egen brunn i ditt hus? Och hur gamla är rören i fråga? Har du galv eller koppar på kallvattenledningarna?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Man får ju vara glad att det fastnade i kranen, annars man fått det i sig.
Hur luktar och smakar vattnet hos grannarna uppströms på ledningen?
Protte
Hur luktar och smakar vattnet hos grannarna uppströms på ledningen?
Protte
Jag tror att det alltid varit kommunalt vatten, finns inga tecken på något annat iallafall. Rören är från 1969, blandade rör av olika sort. Men eftersom jag måste spola ut hundratals eller tusentals liter vatten före det blir smaklöst/doftlöst så får jag för mig att det inte är husets ledningar. Hur mycket vatten står i egna ledningarna, 10-15 liter på sin höjd?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vad har du för varmvattenberedare?
Hur stor är volymen?
Vad för skit gömmer sig i den sedan 45 år, och vad växer där?
Även om du inte dricker varmvattnet är väl ledningarna hopkopplade.
Förresten låter inte "smaklöst vatten" så lockade
Förresten, vilken kommun är detta?
Jag kan inte se någonstans var du bor.
Hur stor är volymen?
Vad för skit gömmer sig i den sedan 45 år, och vad växer där?
Även om du inte dricker varmvattnet är väl ledningarna hopkopplade.
Förresten låter inte "smaklöst vatten" så lockade
Förresten, vilken kommun är detta?
Jag kan inte se någonstans var du bor.
Hus/vattenledning från -69, då är antagligen inkommande vattenrör galvat rör. Kommunens överlämningspunkt till fastighetsägarens ansvar ligger ca 0,5 meter utanför tomtgränsen.
Bilden på ventilen stärker min misstanke på att inkommande vattenrör är galvrör. Beroende på vad vattnet innehåller för kemikalier, mineraler så blir det olika mycket avlagringar, rost mm i galvrören. Dessa avlagringar kan missfärga och smaksätta stillastående vatten.
Så här såg vårt inkommande galvvattenrör ut precis innan vattenmätaren. Rörböjen i golvet såg värre ut.
Bilden på ventilen stärker min misstanke på att inkommande vattenrör är galvrör. Beroende på vad vattnet innehåller för kemikalier, mineraler så blir det olika mycket avlagringar, rost mm i galvrören. Dessa avlagringar kan missfärga och smaksätta stillastående vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här såg vårt inkommande galvvattenrör ut precis innan vattenmätaren. Rörböjen i golvet såg värre ut.
Kolla med grannarna hur deras vatten funkar. Då borde du kunna få en bra indikation om felet ligger i ditt ledningssystem eller kommunens.
Jag skulle också misstänka att galvade rör ligger bakom detta. Jag tog bort ett sånt och det var inte vackert.
Vad använder man för rörtyp för inkommande vatten numera?
Jag skulle också misstänka att galvade rör ligger bakom detta. Jag tog bort ett sånt och det var inte vackert.
Vad använder man för rörtyp för inkommande vatten numera?
Klicka här för att svara