Vatten & Avlopp
Krilleman: [citat] Mellan Spekeröks inlägg och mitt skiljer det två minuter. Och vi beskriver samma sak, vilket spekerörk visade med att editera in "tvåa på bollen". Det händer titt som tätt att vi är på hugget med inläggen och då kan det rasa in några på bara någon minut. Idag kanske det är min tur att vara två på bollen spekerök?! ;)
mogge_73: Vart går avloppet ut? Jag har varit med om ett fall där det blev en ficka i berget där backspolningsvattnet samlades, efter ett år kom det salt ur brunnen. Annars är det svårt att gissa så här, men ett sådant högt salttal låter inte troligt att komma ur marken med såna variationer. Jag tror du hittar en naturlig förklaring och troligen backspolningsvattnet som spökar. Lycka till!
mycke_nu: Om det handlar om enskilt avlopp kan det vara idé att bygga för två hushåll redan från början. Tänk åtminstone till så att det finns plats att bygga ut avloppet när det behövs.
pelle242: Biltema har en ränna. Osäker på hur man löser med vattenlås .
Lukasl: Tänkte bara avsluta tråden med att meddela att jag har lyckats :wow: Rören sitter på plats, alla kopplingar är täta (än så länge). Har tom lyckats att täta en koppling med lin och pasta! Skulle jag göra om detta så kommer jag inte åka till Jula och köpa kopplingar, har köpt en del på min lokala comfort butik (Bredins i Kinna) och har fått jättebra hjälp samt utan att jag bad om
Uffe Puffe: Tack Mogge och Corre! Jag tror det blir problem att få ner ett nytt foderrör. Jag skickade ner en vanlig kompaktkamera och en ficklampa och filmade väggarna. Det såg inte så bra ut. Dvs troligen allför ojämnt. Vad gäller blåsan vore det intressant att höra någons erfarenheter. Det verkar vara en gångbar lösning. Lite konstigt bara att de olika modellerna täcker håldimensioner från
MrSoderlind: [citat] Hahaha, det var inte så jag menade =D La själv in golvvärme, bytte alla vattenslang och bytte kök förra året utan tidigare erfarenhet av vattenjobb eller avlopp men med stöd av en polare och en riktig VVS-firma så fick jag ihop allt. =D Det jag menar är, tro på dig själv och din kunskap och våga fråga (!!) kunnigt folk!! //Manne
BiFuel: Fixat! Åtminstone för ett tag :) Fick hit svärfar som tog med stora rensmaskinen med långa spiralfjädrar som roterar. Det var stopp/geggigt i både toaavloppet och köksavloppet (de satt inte ihop) men nu rinner det ner fint. Körde igenom hela systemet, ända utanför huset.
Exostor: En sådan här? Den har iofs både varm- och kallvatten, men det går fint att plugga varmvattnet och bara ha funktion på kallvattenkranen. Inloppet löser man med ett väggfäste med utanpåliggande anslutning. Det kan man vända uppåt eller nedåt. http://www.rinkabyror.se/artikel/fmm-diskbl-2-grepps-underpip/
mogge_73: Sedan några år tillbaka mäter man pH-värdet på analyserna vid 20 grader för att få ett jämförbart värde, dessvärre hänger inte gränsvärdena med här utan är fortfarande baserade på värdet på plats. Allt vatten under 7,0 är surt och självklart blir det surare ju lägre det är. Gränsvärdet på 6,5 är alltså inte ett bra värde utan en rek. Att nu är det dags att titta på
Exalibour: Tack för alla svar. Jag ska gå till grannen som är en VVS butik (50 meter) från mig och fråga honom hur han tycker man ska göra. Nu har jag lite "kött på benen" så jag vet om han säger att jag behöver en massssa dyra saker att han försöker tjäna pengar bara :-) har ni fler förslag får ni gärna skriva dom. Så ska jag skriva när jag har varit och pratat med honom om hur han
camaro1969: Gick ju bra det där:) och godkänt av kissen blev det å;) [bild]
Exostor: Du kanske kan förstärka med någon form av plattjärn? En 5x600x160 mm plåt på varje sida om bjälken med hål för avloppsröret i mitten, och fäster dem med en massa ankarskruv i bjälken.
jtl: De två första låter som antingen garantijobb eller garanti på produkt. Kranen på utsidan kallas vattenutkastare och kostar mellan 500 och 2000 kronor beroende på modell och om det skall vara enbart kallt eller både varmt och kallt vatten. Att sätta den utanför badrummet skulle jag tro blir svårt eftersom det skulle innebära stora ingrepp på fuktspärren i badrummets väggar. Däremot
mycke_nu: Ja, antingen det eller en dj-kla massa flytspackel.. :confused: :banghead:
spekerök: Ser ut som höganäs keramik rör, om det är sådana byt så mycket du kan. Mvh
corre: 4bar räcker mer än väl. Gott om marginal. Så på din beskrivning låter det som fördelaren är boven. Alt att innerdiametern på någon komponent i födelaren är så liten att det blir ett massivt tryckfall över den när du tar ut vatten.
Krilleman: [citat] Inte riktigt så. Råttor kan äta sig in i stål om dom behöver/vill.
Odjuret: Återkopplingar gillar jag! Det är enligt mig självklart att man tar bort bort de gamla rören och återmonterar nya rör. Att man tar med sig de gamla rören tycker jag är självklart. Det är inga pengar att tjafsa om. Det är en del jobb att sälja kopparen, säg att det rör sig 2kg koppar då känns det som att jag räknar riktigt grovt. Det innebär 60kr är det verkligen värt att åka
Fredrik Å: Sådär får det inte se ut. Inga andra rör än avlopp får gå upp igenom golvet. Kolla här :www.bkr.se
Krilleman: Inga problem att kapa på 110mm röret, finns säkert 6cm rakrör i 45º böjen att koppla på!
spekerök: Finns att köpa lösa stålomspunna flexslangar, softpex tror jag de flesta kallar typen. Hittar ingen länk på nätet, men har liggandes i bilen vet jag. Ingen hjälp direkt men om det går åt pipsvängen med befintliga slangar så finns ju alternativ. Mvh
ribbones: Ena blandaren, Orsa Nova hade någon form av inställningsbar ventil. Ställde in med rinnande varm vatten, detta hjälpte en del, men fortfarande ojämt, e.g. Ibland är det kallt iaf på ecostoppet/38 c, slår av väntar en stund blir varmare och sedan kan ibland tempen börja sjunka iaf. Varför funka den fint vid 60 c framledning men inte 55/50, någon som har någon idé? (Den andra
mogge_73: Vattentrycket är stortsätt detsamma, och man tar vattnet ur en separat kran på bägge lösningarna. Du byter dock filtermassan alt. Hela tuben och behåller räkneverket och kopplingarna över. Det blir en större kostnad fast inte varje år förstås. Mätaren går på flödet och mäter alltså inte renhetsgraden på vattnet. Utan när ex. Antal liter passeras så ska tuben bytas. Bägge
jedwardh: Se bifogad bild från nibes hemsida.Nr 73 är det trasiga röret. [bild]
Krilleman: Det ska absolut inte vara några problem med att gå från 16x2,0 (Alu-Pex) till 15x1,0 koppar. Men om inte jag är helt fel ute så blir det en förstoring på det invändiga måttet i flödesriktningen Yrrol! ;)
Demmpa: Tänk bara på att radiatorvattnet kommer till 99% vara kolsvart och eventuellt kommer det även ut lite svart sörja.