Vi har en kalldusch utanför bastun på landet och vissa i familjen gillar den. Jag däremot tycker mest att den är skitkall.

Med tanke på frysrisk, uppvärmningstid etc har jag funderat på att prova med en genomströmningsvärmare. Det måste bli en enfas med 16A borde jag kunna skaka fram.

1. Finns det något sätt att helt enkelt koppla värmaren på befintlig Gardenaslang? Jag har insett att i princip alla värmare behöver en speciell blandare och inte kan monteras på befintlig duschrör (en enkel konstruktion där av/på sker med en kulventil och inkommande vatten kopplas med slang i snabbkoppling). Går det att få det att funka? Jag antar att de anpassade tvättställsblandarna som hänger ihop med dessa på något sätt slår på värmaren, eller?

2. Kan man förvänta sig tillräcklig uppvärmning av vattnet med 230V 16A? Givetvis är trefas bättre men i detta fall förväntar jag mig inte 37 grader utan en hjälplig förbättring. Vad tror ni jag uppnår med 3,5 kW?

Fortfarande kallt.
Har använt en på runt 7 kW och man kan hjälpligt tvätta händerna.

Men dra in en slinga i bastun, 20 meter slang rymmer en del vatten.

Protte

Om du vill kunna använda den även när du inte bastar så kan du lägga 20m slang på taket till bastun istället, men då är du beroende av sol istället...

Om du tillför 3,5 kW och snålspolar ( säg 0,10 l/s) kan du höja tempen med ca 8,5 grader

Som jag förstår det så värmer dom när flödet startar och behöver ingen annan styrning. Bara att ansluta vatten och el.
Men 16 A 230V ?
Förvärmer du som förslagen ovan plus 8 grader så bord det bli en ganska behaglig sommar dusch.

Med en 9 kWh genomströmningsvärmare kan man duscha, har inte provat med mindre.
Men då har man runt 30-35 ut.

Kan du inte sätta upp en vanlig VVB som du startar när du drar på bastun? 30 - 50 liter vatten borde hinna värmas och det räcker ju till att duscha.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.