Har köpt en sommarstuga sedan några få år tillbaka. Jag har nu upptäckt eller kanske snarare en stor misstanke om att den septiktanken som den förra ägaren installerade inte är anmäld till kommunen.

När jag köpte stugan var jag fullt medveten om att jag tids nog skulle behövas uppgradera avloppet och har räknat med det. Men vad händer nu om det visar sig att det ligger en septiktank och inte en gammal 2 kammar brunn som jag kan tänka mig har varit där tidigare?

Åker jag på miljösanktionsavgift?
Måste jag uppgradera mitt avlopp direkt?
Kan jag få dispens för septiktanken?

Skulle tro att du kan åka på att rätta till om det visar sig att den nya anläggningen har brister. Sanktionsavgiften åker nog däremot tidigare ägare på om jag förstått det rätt. Men det finns nog en preskriptionstid på 10 år

Tack för ditt svar.

Tror du det är någon skillnad om man ligger lågt för att spara tid?

Tömningen av tanken som görs av kommunen fungerar utan problem och har gjort även för den förra ägaren. Vilket talar för att den är godkänd. Jag vill ju inte väcka den drake som sover.

Tömmer dom tanken, och den är i gott skick, dvs inte läcker, så finns det ingen anledning att peta i saken.

Jag tror inte heller att det är någon risk för sanktioner, man blir i värsta fall bara ålagd att göra ett nytt, godkänt, avlopp.

Att kommunen tömmer är ingen indikation på att den är godkänd. Kommunen kollar inte godkännande när det skall tömmas. Eller iallafall inte alla kommuner.

Den som fysiskt sköter tömningen sköter just bara det och inget annat. Inspektion görs av kommunens folk och utfärdar ålägganden om avloppet inte uppfyller gällande krav och ger en sista datum för färdigställande, men som sagt något kan det skilja mellan kommuners tolkning av regelverket.

Det är olika regler i olika kommuner, men problemet med septitank är väl främst att man får mycket transporter. Ett mindre problem eftersom det är en sommarstuga. Är den till allt avloppsvatten eller bara till toalett? Det förekommer platser där tank är det enda man får tillstånd till, och som lösning för toalettavlopp är det standardlösningen i många kommuner.

Givetvis kan avloppet vara olämpligt i dagsläget, men:

1. Eftersom det töms av kommunen så har det funnits ett tillstånd vi någon tidpunkt. En granne här hade visserligen tillstånd och betalade för slamsugning trots att han struntat i att bygga avloppet, men i det här fallet existerar avloppet och har med stor sannolikhet därför varit godkänt en gång i tiden.

2. Sanktionsavgifter utgår såvitt jag förstår endast om man bygger ett avlopp utan tillstånd, inte om ett tidigare avlopp inte möter nyare krav. Då blir man bara ålagd att bygga ett nytt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.