Mycket bra. Beröm

krilleman_215 skrev:
Jag tycker att du fortfarande borde valt en korrekt tappventil med backventil som sig bör.
Ja, men en tappventil satt det ju där från början, så om det hade funkat för min tillämpning så hade ju tråden saknat syfte.

Enligt vad jag läst så är backventil inget krav eftersom tvättmaskiner för hushållsbruk ska ha inbyggt återströmningsskydd och luftgap som hindrar återströmning. Kan naturligtvis vara felinformerad (och jag hade gärna haft kvar backventilen om det varit möjligt i mitt fall).

Dock ska du inte ha lin på bussningen till din blåa plastmutter. Det ska finnas en gummitätning i botten på den blåa muttern som tätar.
Det har du säkert rätt i. Har tidigare haft svårt att få helt tätt vid inkoppling av tvätt- och diskmaskiner med dylik slang så jag tog den enkla vägen och tätade med lin + kitt vilket alltid funkat bra för mig.

Att du har valt lin på 15 gängan (mot ballofixen) tycker jag är korrekt i detta läget då din ballofixen antagligen inte har slät ände (antagligen konisk klämrings-ände) som inte tätar allt för väl mot packningen, som antagligen medföljde bussningen.O

och stödhylsa skalla man använda på krom vid montage av klämringskoppling!
Stödhylsa användes :)

Tack för din feedback!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.