Hej, vi skall koppla in kommunalt vatten i vårt nyinköpta hus och tänkte försöka göra det själva. Vi har grävt ett dike ut till anslutningen i gatan (se bild). Nu undrar vi vilken PEM-slang, vilka kopplingar och verktyg man behöver. Bör pemslangen ha samma storlek som den före anslutningen dvs 40mm? Vilken koppling är det som passar till? Behöver vi andra verktyg än rörtänger?

Inne i huset tänkte vi börja med en provisorisk lösning eftersom vi på sikt ska renovera och dra nya rör. Därför undrar vi om man kan sätta en ventil direkt innanför väggen och från den dra en slang rakt genom källaren till vattenmätaren som i dagsläget sitter i andra änden av huset, kopplad till den egna brunnen. Är det ok att göra så? Eller är det bättre att flytta vattenmätaren dit vattnet kommer in och sedan dra slangen efter mätaren till rörkopplingarna i andra änden av huset.

Tror ni de sätter in en helt ny mätare när de kommer för att koppla på vattnet så att vi bara kan lämna kvar den gamla? Kan man koppla PEM-slang direkt in i vattenmätaren eller finns det bättre alternativ och vilka kopplingar behövs till det? Åker man på extra kostnader om de inte är nöjda med förinstallationerna eller vägrar de koppla på vattnet?

Alla tankar är välkomna och eventuella länkar till rätt tillbehör skulle också uppskattas.
Tack på förhand!

• anslutning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är vad jag tror:

Vattenverket vill att en av dem godkänd installatör sköter installationen fram till vattenmätaren.
Och mätaren skall sitta direkt där vattnet kommer in. Och den ägs och tillhandahålles av vattenverket.

Lämpliga kopplingar hittar du t.ex. här:
http://www.rinkabyror.se/artiklar/slang-och-kopplingar/kopplingar-4/

PS
Korrekta uppgifter får du naturligtvis från kommunens VA-avdelning.
Det behövs bara ett telefonsamtal :)

Och välkommen till Bygga Hus-forumet Marilen!

Redigerat:
Tack KnockOnWood, det känns bra att vara här!

Min man har pratat med VA-avdelningen och de sa att vi får sköta all inkoppling själv. Vi skulle även sätta upp en vattenmätarkonsoll. När vi gjort det skulle vi kontakta dem igen och så skulle de komma, sätta mätaren i konsollen och vrida på kranen ute i gatan.

Vi är väl hyfsat händiga både jag och min man, men man vill ju gärna slippa stå där med fel tillbehör och inte få ihop kopplingarna ordentligt :)

marilen skrev:
Tack KnockOnWood, det känns bra att vara här!

Min man har pratat med VA-avdelningen och de sa att vi får sköta all inkoppling själv. Vi skulle även sätta upp en vattenmätarkonsoll. När vi gjort det skulle vi kontakta dem igen och så skulle de komma, sätta mätaren i konsollen och vrida på kranen ute i gatan.

Vi är väl hyfsat händiga både jag och min man, men man vill ju gärna slippa stå där med fel tillbehör och inte få ihop kopplingarna ordentligt :)
Det är ju det som är så bökigt när man som amatör gör något själv för första gången.
Och när man skickar efter kopplingar från t.ex. Rinkaby (ni bor kanske i närheten) så är det alltid något som saknas eller man beställt fel.
Själv skulle jag nog hellre anlitat en rörmokare som ordnar rören/slangen och kopplingar in t.o.m mätarkonsollen.
Han/hon har alla delar som behövs i bilen, har alla verktyg och vet hur det skall göras för att bli tätt.
Det som sedan skyfflas över alltså.
Att sedan försiktigt arbeta sig fram inomhus i små rördimensioner känns enklare.
De delarna kan man åka till Jula eller bauhaus och köpa allt eftersom.

Jo, det är ju såklart alltid säkrast att anlita någon. Vår tanke har varit att vi vill göra så mycket som möjligt själva eftersom vi vill lära oss och därför är helt ok om det tar lite extra tid.

O
Kolla upp vad de har för krav på var och hur va mätaren skall sitta!
De kan vara lite kinkiga ibland har jag fått för mig... Men tänk på att placera va mätaren vart den skall vara redan nu. För det kan nog bli väldigt dyrt att få ut Va verket att flytta mätaren....
Så det är nog bättre att placera mätaren rätt redan nu och sedan göra en provisorisk koppling därefter.

Tack Odjuret, ska kolla vad kommunen säger om placeringen också.

Jag hittade förresten precis den här sidan http://www.rskdatabasen.se Där verkar finnas mycket bra information med t.ex. både produktdatablad och monteringsanvisningar.

O
Det är inte rocketscience detta med vatten... (nu blir jag nog halshuggen av de proffs som finns här :D )Bara man är noggrann så går det säkert bra!
Det fnns väldigt mycket bra info på nätet och många kloka här på BH

Eller är det bättre att flytta vattenmätaren dit vattnet kommer in och sedan dra slangen efter mätaren till rörkopplingarna i andra änden av huset.
Ja, det är så du bör göra. Kommunen kommer förse dig med en ny vattenmätare som de kopplar in.

Ni kan förmontera en konsol, http://www.rinkabyror.se/artikel/vattenmatarkonsoll/ tänk på att sätta avstängningsventiler både före och efter mätaren så underlättar ni kommande byten av vattenmätaren.

Pemslangen kan montera rakt på konsolen med http://www.rinkabyror.se/artikel/beulco-66-inv-16x15r/

Hoppas Krilleman ser denna tråden så kan han säkert ge lite mer handfasta råd.

Som sagt inga större problem att fixa detta själv om man vill. Skaffa en mätarkonsol, gärna komplett med ventiler och sätt på lämpligt ställe där det passar att komma in med nya ledningen. Där kommer sen mätaren monteras av vattenverket och i lugn och ro kan man koppla vidare som man önskar efter den punkten sen.

Har du mätt vilken dimension det är på gängan där proppen sitter på bilden? Bara att välja en koppling i tex Rinkaby med utv gänga av den storleken och med PEM 32mm åt andra hållet. Vid konsolen av de som finns på Rinkaby är det R25 utv på ventilerna så där behövs då koppling PEM 32 x R25 inv. Detta och en bit slang och lite lin-pasta så fixar man det med någon rörtång, stora skiftnycklar. Ta det lugnt och bygg från insidan ut mot skarvpunkten så bara den återstår när man begär avstängning av servis och mätarmontage.

Kolla lite hos Rinkaby och runt länkarna mexitegel gav tidigare, där är både konsoler och plaströrskopplingar som är lämpliga.

Räcker med 32mm pem slang från gatan in till konsolen samt att du har en hylsa/skyddslang runt inkommande vatten när den går in i huset. Sedan sätter kommunen en servis ventil vid tomtgränsen så man kan bryta vattnet mot fastigheten i gatan, kanske redan finns en. Om det går skulle jag sätta konsolen där vattnet kommer in. Dra ni in slangen i huset och förbered för ev rörmokare, konsolen tror jag är bättre han sätter upp så han får den på rätt mått för de delar han tänkt bygga ihop konsollen samt att det finns bestämda mått på höjder den skall sitta på, lite tips från mig utan att se förutsättningarna som finns i källaren.

mvh

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Tack alla för de goda råden!

Vi kommer sätta konsollen direkt vid inkommande ledning på 700 till 1000 mm höjd enligt kommunens instruktioner och vi ska tänka på det där med avstängningsventilerna och att ha ett skyddsrör runt slangen också.

Det finns en sak som jag inte får grepp om. Har kollat lite på Rinkaby men blir inte klok på hur jag ska kunna gå ner i storlek på pemslangen till 32mm. Om gängan med proppen i är 40mm så måste jag välja en koppling för pem i samma storlek eller större. Eller hittar jag inte rätt koppling?

Redigerat:
  • Gilla
MikaelOgren
  • Laddar…
Ah, då fattar jag! Inte helt självklart med de där rördimensionerna :D

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.