Hej

När jag vrider på kranen rinner det utanför på den högra kranen. Jag har testat med andra slangar så slangen är ej problemet.

Är det packningen som är trasig? Var kan jag hitta en ny?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Läcker det vid själva ventilen (det röda vredet) eller just vid anslutningen till honkopplingen?

Har du bytt O-ringen i hannen?

Det läcker vid anslutningen till honkopplingen. Jag har inte bytt O-ring det kanske är bra att börja med.

Var hittar jag passande O-ringar?

De som säljer kopplingarna brukar även ha passande O-ringar.

Det var förre ägaren som köpte vattenutkastaren så tyvärr vet jag inte var de är köpta.

peter_sweden skrev:
Det var förre ägaren som köpte vattenutkastaren så tyvärr vet jag inte var de är köpta.
O-ringar finns i regel hos alla seriösa säljställe som säljer Gardena eller Hozelock kopplingar.

peter_sweden skrev:
"Äkta/riktiga" VVS-butiker tex bad&värme, comfort, "äkta/riktiga" byggvaruhus tex XLbygg, annan bygghandel tex Bauhaus, Coop forum/bygg, andra kedjor som också kan ha oringarna är tex Clas Olsson, Ica maxi.

Är det standardmått på oringarna? Hur vet jag vilken typ av oring jag behöver?

Vattenutkastaren är den enhet som har det svarta handtaget för att öppna och stänga.
Sedan har du en Wolf fördelare monterad på utkastaren, den med röda vred för att öppna ventilerna.
Är du osäker så ta bort fördelaren och ta med den till någon som säljer trädgårdstillbehör, de brukar ha packningssatser med lite av varje.
Eller så kollar du på den som fungerar och mäter dess dimension. Du byter ju ändå båda samtidigt då dessa o-ringar är förbrukningsmaterial.

Kollade nyligen runt på priser på O-ringar och Clas O var bland de billigaste jag hittade. 6 O-ringar för 19 spänn. Jula tar 39 spänn för 5 stycken (då är märket Gardena). Biltema verkar också vara billiga men det har vi inget på nära håll så där kollade jag aldrig då:)

Alla såna där koppplingar är gjorda för att passa varandra (Gardena är väl originalet men alla andra plagierar deras mått) så det är standardmått på O-ringarna.

Nerre: "Kollade nyligen runt på priser på O-ringar och Clas O var bland de billigaste jag hittade. 6 O-ringar för 19 spänn. Jula tar 39 spänn för 5 stycken (då är märket Gardena)."

Om vi ska göra det ännu mer komplicerat eller suga in lite lärdom ;) .....

Förutom att olika försäljare lägger på olika i påslag på sina varor så ska vi vara medvetna om att det finns ett otal olika gummikvaliteér och hårdheter (shore A) på gummit.

Detta kan kanske delvis förklara prisskillnader.

När det gäller dimensioner så finns det 1000-tals olika dimensioner både i millimeter och tum.

För den kunskapstörstande läs mer här:

http://lundgrenssverige.se/sites/de...age/lundgrens_se/pdfer/tekn_tatn_konstruk.pdf

Jag tror ju inte att Clas Os ringar är av sån undermålig kvalitet att de bara håller halva tiden (de kostar ju minder än hälften så mycket). Det handlar trots allt bara om en vattenslang...

När det gäller dimensioner så var det i bägge fallen fråga om O-ringar just för denna typ av snabbkoppplingar.

Nerre skrev:
Jag tror ju inte att Clas Os ringar är av sån undermålig kvalitet att de bara håller halva tiden (de kostar ju minder än hälften så mycket). Det handlar trots allt bara om en vattenslang...
Olika gummi håller olika länge beroende på användningsområde.
Det behöver inte alls betyda att Clas O:s o-ringar är av undermålig kvalité.

Men om det inte anges på förpackningen vilken hårdhet och gummikvalité det gäller så ska man vara försiktig med prisjämförelser. ;)

Var och en blir salig på sin fason, jag går tyvärr inte på myten att dyrare alltid är bättre.

Nerre skrev:
Kollade nyligen runt på priser på O-ringar och Clas O var bland de billigaste jag hittade. 6 O-ringar för 19 spänn. Jula tar 39 spänn för 5 stycken (då är märket Gardena).
.
Vilka ordernummer hänvisar du till för resp Clas O och Jula?
De tycks båda sälja 4 o-ringar för 19:- till vattenkopplingar. Inte någon av dom uppger vilken kvalité som avses.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.