3 230 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Vatten problem Hjälp snälla
Det är korrekt att om inkommande rör går sönder så rinner vattnet ut på golvet.
Jag vet inte hur mycket 0,4 bar är men man får hålla handen ganska "bestämt" utifall man kopplar loss slangen.
Det är ganska bra självtryck
Svar på frågan om trycket sjunker så är svaret nej. Jag har dock en backventil monterad. Tror inte att den egentligen ska behövas.
Jag laddar upp 2 bilder.
Jag vet inte hur mycket 0,4 bar är men man får hålla handen ganska "bestämt" utifall man kopplar loss slangen.
Det är ganska bra självtryck
Svar på frågan om trycket sjunker så är svaret nej. Jag har dock en backventil monterad. Tror inte att den egentligen ska behövas.
Jag laddar upp 2 bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Missade att svara på några frågor.Lufftnippel känner jag inte till.Det grå röret som kommer upp från golvet går direkt till brunnen.
Som kan ses så blev det några vinklar då den nya pumpen var tvartom mot tidigare. Jag hadde kunnat vända på allt men då fått tryckmätare etc mot väggen.Avstängning kranen har satt jag dit vid bytet. Tidigare fanns ingen avstängning möjlighet.Backventilen syns på den under bilden på mitten av det längre slangen.På den användes "troll hår"
vet inte vad det heter. Dom andra vinklarna har inget "hår" eller annat.Men det ska väll inte behövas.Dessa är väll kläm kopplingar?
Det syns lite svart blankt på muttern på kopplingarna. Jag provade att snurra lite eltejp på skarv mellan plast mutter och mässingen.Jag vet att det verkar långsökt.
Det finns ingenstans som slangen är högre än vatten nivån i brunnen.
Allt fungerade innan bytet. Nu har jag en mindre pump (220 vs 3-fas) den är också monterad åt motsatts håll.
Tillkommit på nya pumpen är avstängningskran och 2 st 90 graders vinklar.
Som kan ses så blev det några vinklar då den nya pumpen var tvartom mot tidigare. Jag hadde kunnat vända på allt men då fått tryckmätare etc mot väggen.Avstängning kranen har satt jag dit vid bytet. Tidigare fanns ingen avstängning möjlighet.Backventilen syns på den under bilden på mitten av det längre slangen.På den användes "troll hår"
Det syns lite svart blankt på muttern på kopplingarna. Jag provade att snurra lite eltejp på skarv mellan plast mutter och mässingen.Jag vet att det verkar långsökt.
Det finns ingenstans som slangen är högre än vatten nivån i brunnen.
Allt fungerade innan bytet. Nu har jag en mindre pump (220 vs 3-fas) den är också monterad åt motsatts håll.
Tillkommit på nya pumpen är avstängningskran och 2 st 90 graders vinklar.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
det ser väl rätt bra ut.
En fundering, har du luftat ut all luft ur tanken? Det kanske kommer en bubbla då och då via den?
Tänker på om den var tom från början och sen fylldes den med vatten och då bildad en luftbubbla i överkant på den.
edit:
trollhåret är lin, helt rätt mtrl för detta!
Användade du locherpasta eller likande när du linade?
Borde iofs självtäta med det lilla vatten som finns i kopplingen ändå.
Den vita tejpen mot pumpen, har du råkat backa den kopplingen för att den ska komma i rätt poisition? Det brukar vara NoNo med tejpen då den inte tätar längre efter en sån manöver.
En fundering, har du luftat ut all luft ur tanken? Det kanske kommer en bubbla då och då via den?
Tänker på om den var tom från början och sen fylldes den med vatten och då bildad en luftbubbla i överkant på den.
edit:
trollhåret är lin, helt rätt mtrl för detta!
Användade du locherpasta eller likande när du linade?
Borde iofs självtäta med det lilla vatten som finns i kopplingen ändå.
Den vita tejpen mot pumpen, har du råkat backa den kopplingen för att den ska komma i rätt poisition? Det brukar vara NoNo med tejpen då den inte tätar längre efter en sån manöver.
Redigerat:
Jag har alldrig lufftat tanken.Utifall det funnits luft vid montering så borde den väll försvinna ganska snabbt?
Jag hadde pasta på linet. Den vita tejpen på motorsidan är gängtejp.Jag borde ganske använt lin även där.
Den kopplingen har jag monterat vid installation men inte vridit på därefter.De kopplingar som har tejp har varken lin eller gäng tejp.Det är klämkopplingar.Den som ansluter till inkommande rör har lin.
Jag hadde pasta på linet. Den vita tejpen på motorsidan är gängtejp.Jag borde ganske använt lin även där.
Den kopplingen har jag monterat vid installation men inte vridit på därefter.De kopplingar som har tejp har varken lin eller gäng tejp.Det är klämkopplingar.Den som ansluter till inkommande rör har lin.
Prova att tappa ur vatten i en kran med pumpen avstängd, och med slangänden på tanken lyft så mycket som du kan.
Då får du iaf bort luften ur vattendelen på tanken.
Plaständen på PRK kopplingarna är svår att misslyckas med. Istortsett ända felet man kan göra att att inte få i dom i botten innan de spänns. Men då brukar dom ploppar ut när man spänner dom.
Då får du iaf bort luften ur vattendelen på tanken.
Plaständen på PRK kopplingarna är svår att misslyckas med. Istortsett ända felet man kan göra att att inte få i dom i botten innan de spänns. Men då brukar dom ploppar ut när man spänner dom.
Testa att montera bort backventilen. Finns en viss risk att pumpen kaviterar med denna monterad. Vid kavitation bildas små luftblåsor i pumphuset. Kavitation uppstår om pumpen inte kan suga ordentligt dvs om tex flödet på sugsidan blir strypt. I detta fall kan det vara backventilen som orsakar detta.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden