V
Hej
Har egen brunn och har tröttnat på att vattentrycket aldrig är riktigt bra!
Idag har jag ejektorpump och en hydropress.
Jag tänkte sätta in en wellmate hydrofor med automatisk avluftning och en micronizer till det!
Allt placeras i ett befintligt pumphus!
Skulle det funka att ha ett par hydropresser också? Hur funkar det isåfall med luften ifrån micronizern, samlas det luft i hydropresserna också då, och är det bra eller anus?

Om du har en pump som har dåligt tryck kan inte tryckkärlet öka trycket.

Har du en ejektorpump som levererar ett dåligt tryck idag kommer du garanterat inte få syresättningen att fungera, micronizern är ett väldigt kraftigt motstånd för pumpen och i dom flesta fall tvärdör trycket på en gammal ejektorpump.

Jag skulle behålla tryckkärlet du har och satsa på en sänkpump istället.

V
Uttryckte mig lite dumt! Trycket är det inget fel på när den bef hydropressen är justerad! Det är detta som jag tydligen måste göra 4-ggr per år! Eller är det fel på den? Bytte den för ca 9-10 år sedan! Kan inte komma ihåg att det har fungerat bra nån längre stund.
Helst av allt vill jag ha ett system som jag underhåller så lite som möjligt!
Har funderat på o sätta in en dränkbar pump men vet inte hur hålet ser ut. Ser inte hålet för slangarna och det ser tätat ut där slangarna går ner. Hålet borrades på tidigt 80tal.

Då ska du satsa på en hydropress (den har en blåsa i sig) vilket avskiljer luften från vattnet.
Eftersom allt vatten är syreförbrukande innebär det att luften i en hydrofor (utan blåsa) försvinner och måste därför fyllas på.

En hydropress kontrollerar du trycket i var tredje år ungefär och fyller enkelt med en kompressor, dom är förfyllda från fabrik.

V
Då måste min hydropress vara sönder eftersom jag måste fylla på hela tiden! Vad tror du om mitt borrhål då, brukar det funka att byta ifrån ejektorpump till dränkbar?

V
Var hittar man en tillförlitlig tryckmätare eller funkar det med en billig från biltema typ?

VillaAnna skrev:
Då måste min hydropress vara sönder eftersom jag måste fylla på hela tiden! Vad tror du om mitt borrhål då, brukar det funka att byta ifrån ejektorpump till dränkbar?
Ja, då är den trasig. Vissa modeller går det att köpa ny blåsa till och bara byta.

VillaAnna skrev:
Var hittar man en tillförlitlig tryckmätare eller funkar det med en billig från biltema typ?
Tryckbrytare ska man inte spara på, den kommer att jobba många gånger på ett dygn.
Om slangarna i borrhålet är i stoppade uppifrån är det tämligen enkelt att byta.
Den största skillnaden är pumpen ligger i borrhålet och då måste man få ner en elkabel på ett smidigt sätt.
Man kan då trycka elkabeln genom den ena vattenslangen och på det sättet få elen från huset till pumpen.

Sitter slangkopplingen på foderröret via en klycka 1-1,5 meter under marken, får man ofta gräva ner en kabel vilket gör det lite krångligare.

Kolla med en röris så får han komma ut och lämna ett förslag, det är inget man ska behöva betala för.

V
Hej igen
Det va nog nåt fel med hydroforen!
Nu har jag tömt ut allt vatten, sen fyllde jag på blåsan till 1,7bar.
Jag väntade en stund och det verkar som blåsan höll trycket.

En konstig sak:
När trycket sjunker och det är ca 2,3bar, då verkar trycket försvinna jättefort och pumpen startar. Manometern "dansar" en del just då!
Ska det inte vara stabilt?

Som jag ser det kan jag göra något av dessa saker:
-öka trycket i blåsan
-minska trycket i blåsan
-höja tillslagstrycket
-sänka tillslagstrycket
Frågan är bara vad av dessa som är rätt?
Det är svårt att se på manometern vilket tillslagstryck som är inställt eftersom manometern uppför sig litte stirrigt just då!

V
Kikade även på borrhålet och det var ett 110rör ingjutet i plattan.
Såg inte vatten nivån dock.
Vilken diameter ska man ha på dränkbar pump till ett sånt hål?
Borde ju bara vara att dra upp slangarna, var även en rostfri ståltråd ner i hålet. Den kanske håller ejektorn? ImageUploadedByByggahus.se1400412445.770753.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Höja tillslagstrycket till 2.5-3 bar verkar bra i ditt fall, men givetvis beroende på vilket lägsta tryck du önskar. Går ju även att sänka lufttrycket men ligger ju redan ganska lågt. Regeln är att lägga luften lite lägre än tillslaget (ca:0.5 bar) så att det alltid finns volym kvar som fjäder när pumpen startar då slipper man det snabba fallet du ser nu före start.

V
Ok, provar det!
Återkommer i eftermiddag!

Tack för det oerhört snabba svaret!

V
Verkar funka bättre, verkar som tillslagstrycket var en bit under 2bar!

Tog även bild på borrhålet.
ImageUploadedByByggahus.se1400420774.510725.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.