Vatten & Avlopp
mexitegel: [citat] Hur långt ska det grävas? Hur djupt? Finns det berg eller andra konstigheter? Appropå det här med rimligheten i avgiften så är ju möjligheterna högst begränsade att göra något på kort sikt som kan påverka din systers kostnader. Vad jag förstår så var beslutet i KF om den nya VA-taxan rätt omdebatterat. Jag jobbar inte i kommunen, men har kommunal bakgrund med viss insyn i
AndreasT: På hylsan står det 2.8-3.0 men diametern mäter 13,6mm vilket motsvarar 3,2mm.
oceanis: [citat] I vårt fall så var det mer en praktisk lösning var pumpen skulle läggas eftersom tomtgränsen går mellan väg och fastigheten. Och att gräva upp vägen var inte möjligt men principen är i princip densamma, kommunen tar ju allt efter vårt inlopp till pumpgrop.
Arne999: Pulat själv lite och ja fick till det genom att byta det ena röret och förlänga det andra... Meckigt va det men det funka. Nästa gång det spricker blir det värre...
Roger J: Har bara hört negativa saker om relining, ska kontrollera alla avlopp med kamera och ser det lika bra ut som det lilla jag kollat så behöver jag bara göra om en skarp böj där det vill på att sätta igen.
Alimaj: [citat] Ja, verkligen! Stämmer med lödningar och allt!
hschager: Det jag undrar över är egentligen hur man ska förhålla sig till att byggföretaget som anlitats av försäkringsbolaget gör misstag som medför en försämring. Det fanns inte några inbyggda skarvar tidigare. Om inte jag själv bett om det, så skulle det inte blivit inspektionslucka vid de inbyggda kopplingar som tillkommit. Har kollat med en oberoende vvs, som tyckte att det var lite
Builders Crack: Tack spekegök. Då känner jag mig trygg med att det är tillräcklig kapacitet etc.
javlaandersson: Tråden är gammal som gatan....men jag nämner det i alla fall.. Tömmer du inte tanken så kan det bli problem senare med att "skiten" segmenterar sig i botten, den kan bli som stenhård betong....och då finns det bara ett sätt att få bort det... DYKA
Slagbulten: Japp. Den har en påfyllnadsventil i underkant. På övre sitter säk/reduceringsventil .
Anders_Nilsson: Det löste sig, satt avstänging på inkommande kallvatten. Något som både jag och skrotaren missat trots att jag var nere igår och kollade till pannan. Ibland får man oroa sig i onödan för att hjärnan är på annat håll (=bergvärmeoffert). Men det satt ingen unionkoppling utan en vanlig klämringskoppling på inkommande. Intressant. Antar att pannan hade R20 invändig gänga och så har
spekerök: Bättre att gå igenom taket med luftaren så blir det riktigt, helst dn 110. Finns ju takpannor med luftar anslutning, vakuumventil är en nödlösning enligt mig. mvh
spekerök: 1. Lika bra att få fräscha kopplingar så du får en korrekt installation i köksskåpet. 2. Funkar fint 3. Ja det följer med. mvh
mogge_73: På sån höga värden skulle jag nog välja osmosrening, men välj än med inbyggt TDS-skydd så du vet när den tappar reningskapacitet och kan byta membran.
GK100: Kan väl vara bra att göra som elmont nämnde med lite plaströr vid bytet oavsett, sällan något passar att byta rakt av och då är det smidigt att använda plast för lite anpassning och få bort lite gamla rör. Och i övrigt bör det inte heller vara några problem om man sätter mässing i övergången mot rostfritt, problem kan man få om man gör ett lappverk med olika material i ett
Adolf: Ja, men borrar man från insidan på väggen får man det exakt.. Finns dessutom gott om spel mellan skyddsrör/mediarör... Så att få det bra utan skena är ju inte så svårt...
corre: http://100.al-ko.com/se/produkter/vatten-och-dammteknik/hydroforer-pumpautomater.html Där är hemsidan iaf.
SBH: [citat] nja. gäller å hålla i börsen när man har en hobby som rc flyg å båtar
lofe: [citat] Jo. Tanken har slagit mig att det kan sitta nåt i röret på taket. Man kanske får ta sig upp och se om man kan se något när man kikar ner. Jag har ju dock provat att öppna rensluckan och samtidigt haft ett fönster öppet i direkt anslutning. Då borde ju det fungera som avluftning. Alltså borde förträngningen sitta under nivån på rensluckan. Eller? Sörplade har jag ej tänkt
Andreas Lundgren: Hmmm, tillbaks på ruta 1 igen då. Får ringa vidare till vvs:arna i området!
frajje: Sådär, nu har vi haft en servicesnubbe här och som jag trodde hade motorn gått sönder. Va kortslutning mellan jord och fas.. Han sa även att de va fel installerat och att vi skulle kräva ersättning eftersom de inte satt nåt motorskydd vilket de SKALL göra, så förhoppningsvis kan vi lösa konstnaden där. Han bytte motorn och montera ett motorskydd, så nu har vi äntligen vatten! Tack
JohanKjellgren: ha ha jag har fått bort den gamla och nu skall jag fixa en ny. var ju tvungen att mäta den gamla först. inget problem att bila i sig men värmeslingor (vatten) och ett avluftningsrör jag inte kände till utgjorde umaningar. Badrummet är gjutet i betong ovanpå betongbjälklag så ingen större risk att gå igenom. bilder kommer
ullberg: Låter som att filterhuset fick lite välbehövlig service, bra! Bara en koll så du är medveten: det nylonfilter som du nu satte in tar bara partiklar, och dessutom bara ganska stora partiklar. Ett kolfilter tar lukt och smak (men sätter onödigt fort igen om det kommer för mycket grova partiklar), så om du nu får problem med lukt och / eller smak så får du kanske gå tillbaka till
slacker: [citat] Är det bara jag eller är dom inte bara ruskigt fula i kromat! :p
Harald Boye: Jag skruvar ur insatsen på mina blandare när jag kallställer huset och blåser ur dem, det räcker gott och väl.
GK100: Det är väl lite fett till de rörliga delarna som axel och själva ventilen som löper metall mot metall i huset. Armaturfett kanske krilleman kallar det.
HenrikHuslöse: Sånt händer. En lösning är att hitta ett identiskt handfat och låt hyresvärden sätta dit det. Du slipper förmodligen betala och värden kan inte klaga på arbetet. Dessutom slipper dina grannar vattenläckan som ditt arbete eventuellt skulle orsakat... Det är inte helt enkelt att byta någon del i vatteninstallationen. Lägenheter brukar helt sakna eller ha fastkärvade
Krilleman: Plocka isär insatsen och rengör/smörj med lämpligt armaturfett. Alt byt insatsen Sid 59 & 60: www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=398b57km&gInitPage=59
Sportkeps: [citat] Tack så hemskt mycket, nu är jag helt och hållet med på banan. Jag återkommer med resultat under dagen (om min lokala handlare har dessa hemma), annars under veckan. :-D