5 475 läst ·
16 svar
5k läst
16 svar
Byte av tvättmaskinanslutning
Sida 1 av 2
Hej!
Har idag en anslutning för tvättmaskin i badrummet som ser ut så här:

Tror att den heter Trio Perfekta RSK 8478654. Önskar byta den mot en mer slimmad variant (den nuvarande bygger 10 cm från väggen). Något i den här stilen.
Det verkar som att anslutningen på den nuvarande ventilen heter G½. Känner någon till en lämplig ventil som inte bygger så mycket och som jag kan skruva rakt på befintlig gänga alternativt mha. en adapter?
Tack på förhand! Är totalt grön när det gäller dylika kopplingar
Har idag en anslutning för tvättmaskin i badrummet som ser ut så här:

Tror att den heter Trio Perfekta RSK 8478654. Önskar byta den mot en mer slimmad variant (den nuvarande bygger 10 cm från väggen). Något i den här stilen.
Det verkar som att anslutningen på den nuvarande ventilen heter G½. Känner någon till en lämplig ventil som inte bygger så mycket och som jag kan skruva rakt på befintlig gänga alternativt mha. en adapter?
Tack på förhand! Är totalt grön när det gäller dylika kopplingar
Det där är en spolcisternventil, ska sitta före toastolen och stängs av när man servar stolen, vart tionde år eller så och dessutom biltema, den kommer inte hålla att vrida på varje gång man tvättar...tror det är en bättre ide att flytta den, små ventiler brukar inte vara avsedda för flitig användning. Någon vvs:are kan kanske tipsa om en liten ventil men min erfarenhet är att ska den hålla för tvättmaskinsbruk blir den större.
Utloppet bör vara någonstans mellan 90° och 0° nedifrån, för att minska belastningen på anslutna slangen, vinkeln på din nuvarande kran är optimal. Det bör (ska) sitta backventil i ventilen, så att inte skitigt vatten kan komma in i dricksvattnet. Det ska det göra idag på den du har, den delen som kromade röret är anslutet till är själva backventilen. Sedan gäller det att ventilen bör/måste sitta fast i väggen.
Redigerat:
Alltså, jag har inte för avsikt att hålla på och stänga av vattnet till maskinen mellan tvättomgångarna. Har aldrig gjort det hittills och kommer inte börja heller. Badrummet är helkaklat och ev. läcka ner i golvbrunnen är inte hela världen.
Man kanske skulle sätta en vinkel på 90 grader och sedan en ventil som den jag länkade? Är inte så sugen på att dra om röret, så en ren "bolt on-lösning" vore helt klart att föredra.
Självklart fäster jag in röret i väggen så att det inte blir en lång hävarm av det hela.
Man kanske skulle sätta en vinkel på 90 grader och sedan en ventil som den jag länkade? Är inte så sugen på att dra om röret, så en ren "bolt on-lösning" vore helt klart att föredra.
Självklart fäster jag in röret i väggen så att det inte blir en lång hävarm av det hela.
Det skulle verkligen vara den perfekta strålen i så fall. Den skulle behöva ta sig rakt igenom tvättmaskinen som är mellan kopplingen och halldörren. Inte så troligt 
Slangen kan ju dessutom spricka oavsett vilken ventil som sitter monterad.
Slangen kan ju dessutom spricka oavsett vilken ventil som sitter monterad.
Hört talas om vattenskärning?tacho skrev:
Ja men med en stängd ventil så händer det ju inte så mycket om slangen spricker. Skrivet av en lat Alfredo som nästan aldrig stänger vattnet till diskmaskinen.tacho skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 646 inlägg
Men om vi då återgår till den faktiska frågan:
Det är lite svårt att se på bilden, men troligen så sitter det en s.k halvkoppling på röret. Det är en sorts "halv" klämkoppling. I så fall stämmer det att gängan är en G1/2 eller R15 (två beteckningar på samma gänga). Men det kan också vara en riktigt klämkoppling som sitter där (troligen inte). De har i så fall ibland lite udda gängor. Man förväntas inte koppla något annat mot dem, muttern ingår i kopplingen.
OM du bara skall koppla något på halvkopplingen så ärdet som sagt en ventil med R15 gänga du skall ha ex:
http://www.rinkabyror.se/artikel/foravstangning-ut-ut-15r/?select=true
Liknande hittar du även på Bauhaus. Observera att på din kran mot tvättmaskinen så har du en adapter från R15 till R20 gänga (kallas även G3/4). Den måste du flytta över, och där behöver du täta med lin och pasta.
Vill du fixa någon vinkel som föreslagits i tråden, så tror jag att du får köpa en vinkel med klämkoppling mot röret (ta bort halvkopplingen) och vanlig R15 gänga mot din kran. Där i R15 kopplingen måste du då täta med lin.
Och du måste fixa ett rörfäste också. det blir inte bra att ha röret hängande löst, med en sådan kran.
Det är lite svårt att se på bilden, men troligen så sitter det en s.k halvkoppling på röret. Det är en sorts "halv" klämkoppling. I så fall stämmer det att gängan är en G1/2 eller R15 (två beteckningar på samma gänga). Men det kan också vara en riktigt klämkoppling som sitter där (troligen inte). De har i så fall ibland lite udda gängor. Man förväntas inte koppla något annat mot dem, muttern ingår i kopplingen.
OM du bara skall koppla något på halvkopplingen så ärdet som sagt en ventil med R15 gänga du skall ha ex:
http://www.rinkabyror.se/artikel/foravstangning-ut-ut-15r/?select=true
Liknande hittar du även på Bauhaus. Observera att på din kran mot tvättmaskinen så har du en adapter från R15 till R20 gänga (kallas även G3/4). Den måste du flytta över, och där behöver du täta med lin och pasta.
Vill du fixa någon vinkel som föreslagits i tråden, så tror jag att du får köpa en vinkel med klämkoppling mot röret (ta bort halvkopplingen) och vanlig R15 gänga mot din kran. Där i R15 kopplingen måste du då täta med lin.
Och du måste fixa ett rörfäste också. det blir inte bra att ha röret hängande löst, med en sådan kran.
Tack för ditt svar! Det lustiga är att jag var på Biltema i morse och plockade på mig lite prylar på frihand som jag misstänkte skulle kunna funka:

Det är alltså en vinkel med klämringskoppling för 12 mm och 1/2"-gänga i andra änden. Dessutom en ventil med 1/2"-anslutningar. Ungefär det upplägg som du rekommenderade?
Har dock insett att jag behöver en nippel/adapter för att ansluta tvättmaskinslangen och kanske kan jag göra som du tipsade om och köra med den som sitter på den gamla kranen.

Det är alltså en vinkel med klämringskoppling för 12 mm och 1/2"-gänga i andra änden. Dessutom en ventil med 1/2"-anslutningar. Ungefär det upplägg som du rekommenderade?
Har dock insett att jag behöver en nippel/adapter för att ansluta tvättmaskinslangen och kanske kan jag göra som du tipsade om och köra med den som sitter på den gamla kranen.
Moderator
· Stockholm
· 57 646 inlägg
Tänk på att sätta en stödhylsa i röret bara. Oftast får man köpa dem separat, men till vissa kopplingar ingår de.
Nu har jag börjat riva i det. Den gamla kranen fick jag enkelt bort, men halvkopplingen (?) är svår att få loss från röret och det finns ju egentligen ingen mening med att slita bort den och sätta dit en ny så länge den är tät.
Den nya ventilen passade perfekt:

Detta innebär även att backventilen finns kvar. Återstår dock att åka till Biltema och byta vinkeln till en 1/2" -> 1/2" eller, ännu bättre, 1/2" -> 3/4" om det finns där.
Den nya ventilen passade perfekt:

Detta innebär även att backventilen finns kvar. Återstår dock att åka till Biltema och byta vinkeln till en 1/2" -> 1/2" eller, ännu bättre, 1/2" -> 3/4" om det finns där.
Sådär. Efter ytterligare tre (!) besök på Biltema (och ett på Jula när jag tröttnade) är problemet löst:

Varning utfärdas dock för denna Biltemaprodukt. Efter tre försök att hitta en där ventilen inte satt fast så gav jag upp och köpte en lös vinkel med klämingskoppling.
Tack för all input!

Varning utfärdas dock för denna Biltemaprodukt. Efter tre försök att hitta en där ventilen inte satt fast så gav jag upp och köpte en lös vinkel med klämingskoppling.
Tack för all input!
Jag tycker att du fortfarande borde valt en korrekt tappventil med backventil som sig bör.
Dock ska du inte ha lin på bussningen till din blåa plastmutter. Det ska finnas en gummitätning i botten på den blåa muttern som tätar.
Att du har valt lin på 15 gängan (mot ballofixen) tycker jag är korrekt i detta läget då din ballofixen antagligen inte har slät ände (antagligen konisk klämrings-ände) som inte tätar allt för väl mot packningen, som antagligen medföljde bussningen.O
och stödhylsa skalla man använda på krom vid montage av klämringskoppling!
Dock ska du inte ha lin på bussningen till din blåa plastmutter. Det ska finnas en gummitätning i botten på den blåa muttern som tätar.
Att du har valt lin på 15 gängan (mot ballofixen) tycker jag är korrekt i detta läget då din ballofixen antagligen inte har slät ände (antagligen konisk klämrings-ände) som inte tätar allt för väl mot packningen, som antagligen medföljde bussningen.O
och stödhylsa skalla man använda på krom vid montage av klämringskoppling!