Hej
Jag har en hydropress. Efter ett hål på inkommande rör från brunnen med en massa grus in i motorn så blev jag tvungen att köpa nytt.Jag bytte både motor och hydropressen.
min tidigare motor var en 3-fas motor.
Nu köpte jag en 220v för att då kunna driva motorn med ett elverk vid kommande strömavbrott.
Mitt problem är nu luft i systemet.
Direkt efter bytet så märktes en skillnad med en massa lufft.Vid varje tillfälle man öppnar en kran så kommer det lufft. häller man upp vatten i ett glas så ser man att vattnet innehåller en massa småbubblor som försvinner efter någon minut.Lufften samlas så klart även i varmvattenberedaren.
Det är ganska jobbigt med varmvatten som nästan skjuts iväg då man ska tvätta tex en varm stekpanna.

Jag har kollat i brunnen. Den är full med vatten. Vatten röret ligger under vatten ytan.
Det finns inget läkage någonstans.
Det jag har märkt på den nya motorn är att tillslaget är något hårdare. Men det är allt.

Hur kan detta ske ?
Hur kan lufft skapas/bildas på detta sätt.
Motorn köptes på Jula http://www.jula.se/hydroforpump-60l-min-750w-239863

Är det någon som vet vad jag bör göra.

Tack för hjälpen

om du spolat rejält efter bytet av hydropress och problemet kvarstår kan du kolla alla anslutningar på sugsidan av den nya pumpen, en möjlig orsak till luften kan vara att någon koppling på sugsidan inte är 100% tät så att pumpen suger med luft genom någon otät koppling på sugsidan.

Hej
Jag har kollat detta. alla kopplingar sitter som dom ska.
Borde det inte komma någon droppe då pumpen inte suger. Eller har jag fel?
Det är nu ca 6 månader sen jag bytte. Men nu orkar jag inte med denna ständiga luft i vattnet.

Jo det borde det rimligtvis, men är det väldigt liten otäthet är det nog möjligt att luften kan sugas in men att det är tätt nog för att det inte ska droppa. en sak till du kan kolla är om du gör hydropressen trycklös och släpper ur luften(förtrycket) och se om det kommer vatten ur bilventilen, tänkte i fall du har fabrikationsfel på gummiblåsan men i sådana fall borde du rätt snabbt få problemet att förtrycket försvinner och pumpen slår av och på hela tiden. se bara till att ha en pump med tryckmätare till hands så du kan återställa förtrycket om du släpper ur detta.

anjn skrev:
Jo det borde det rimligtvis, men är det väldigt liten otäthet är det nog möjligt att luften kan sugas in men att det är tätt nog för att det inte ska droppa. en sak till du kan kolla är om du gör hydropressen trycklös och släpper ur luften(förtrycket) och se om det kommer vatten ur bilventilen, tänkte i fall du har fabrikationsfel på gummiblåsan men i sådana fall borde du rätt snabbt få problemet att förtrycket försvinner och pumpen slår av och på hela tiden. se bara till att ha en pump med tryckmätare till hands så du kan återställa förtrycket om du släpper ur detta.
Att gummiblåsan skulle vara skadad orsakar inte luft i systemet så den kan du glömma. Speciellt efter 6 mån.

Du har ju i princip trycklöst på sugsidan så det är inte säkert att du ser några droppar där.

Jag tror att du antingen har en otät anslutning där du drar luft eller en kass backventil i brunnen så att sugledningen töms på vatten mellan pumpningarna.

Tack för alla tankar och förslag.
Jag har en backventil på inkommande slang.Den sitter strax innan inoppet på pumpen.
Min vattentäck är en gammal grävd brunn som ligger ca 4m över pump.
Således är det ganska bra självtryck.
En tanke som slagit mig är följande.
Den gammla pumpen upplevda jag som lite lungnare i start ögonblicket.
Är det möjligt att den nya pumpen suger så pass att det bildas en virvel i brunnen så att vatten sugs in i systemet.
Verkar kanske långsökt
Jag har provat att efterdra alla kopplingar.
Kan någon packning inne motorn dra in lufft?

Grävdbrunn 4 m över pumpen ? Hur är sugslangen ansluten till en sådan konstruktion?

Slangen går väl på något sätt så att den hänger ner i brunnen. Du har väl inte ett rör in under vattennivån i en grävd brunn ända från brunnen in i pumpen?

Redigerat:
Det är som du säger.
Röret går igenom betongen och in under vattenytan i brunnen.Därefter direkt till pumpen som står på källar golvet.
Brunnen är ca 200 m från huset med en fallhöjd på ca 4m.

För att det inte ska vara några missförstånd.

Om du kopplar av röret på inloppet till pumpen rinner då vattnet med självtryck ut på golvet i källaren (i princip) ?

Då har du ju 0.4 bar i självtryck, det borde ge optimala förutsättningar för pumpen. om du har ett läckage i backventilen borde det yttra sig genom att du sakta tappar tryck i hydropressen utan att du tar ut vatten och att pumpen startar och återställer trycket. att du får en virvel i brunnen och suger med luft tror jag du kan utesluta om det inte är så att mynningen på sugledningen är väldigt nära vattenytan. måste säga att det är ett knepigt fall detta.

Det enda ställe som det kan komma in luft är axeltätningen och anslutningarna på den typ av pump.
Axeltätningen kan du nog bortse ifrån för då skulle du sett att det läckte/droppade vatten när pumpen står stilla eftersom du har backventilen på inkommande slang och då har trycksatt pumphuset när du har tryck i vattensystemet.

Varför jag frågade den lite knepiga frågan om vattnet rinner ut på golvet var för att säkerställa att vi verkligen förstod varandra :) Kan man tänka sig att någon del av slangen ligger högre än vattenytan i brunnen så att den sista delen av slangen tömmer sig ner i brunnen när pumpen står stilla?

Det är inte så att TS draget slanganslutningen på sugsidan med teflontejp?
Det är svårt att få tätt och går gärna 3x så mycket tejp som man tror.

En annan fråga är om det siter en luftinjektor innan hydropressen?
Kan ha varet del av gamla anläggningen och nu tillför den problem.

TS, du har inte lite bilder på installationen så kanske vi kan hitta något som inte ser rätt ut?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.