Demmpa
Demmpa: Om du inte får loss kranen från röret så borde det gå att ansluta ett "Extra vattenuttag" där kägelanslutningen sitter, http://www.vvsobadrum.se/badrum/blandare/sanitetsarmatur/extra-vattenuttag http://www.sigro.se/sv/fmm/fmm-extra-vattenuttag-rakvinkel.php
7 svar · 10,7k läst
·
Peter_1
Peter_1: Nackdelen med dessa brunnar är att dom inte är tät mellan brunn och mellanvägg. Så hur man än gör så kommer slam leta sig vidare till fack två samt tre. Kör själv slambil och i nio fall av tio så ser det ut så här i dessa typer av brunnar. Det du kan prova är att tömma på nytt och sen fylla upp med vanligt vatten. Kan bli lite bättre då. Mvh Peter.
16 svar · 10,6k läst
·
S
Satlover: http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kommunicerande_k%C3%A4rl Jag skulle ha en backventil på inkommande innan kärlet så inte vattnet åker fram och tillbaka i onödan eftersom hydropresserna blir och jobba i hop enligt min gissning. Finns stora fina i mässing R32 för143:- på rinkaby rör Det högre huset får lägre tryck med 0,1 bar per meter i höjd skillnad. och när grannen spolar i toan så
1 svar · 3,4k läst
M
mogge_73: Det finns inget som säger att en borrad brunn är bättre än en grävd brunn. Många gånger kan det till och med vara bättre med en grävd. Börja med ett ordentligt vattenprov, du kanske sparar många tusenlappar på att inte behöva borra.
3 svar · 1,9k läst
M
marko_b: Det är högst oklart vilka ritningar som finns. Kommunen hade ingenting(!) i sina arkiv. Får se vad säljaren har i sina pärmar. Dock så finns det 6 andra identiska kåkar på samma gata så någon kanske har ritningar... men finns det ingen annan lösning än att bila fram till ett avlopp?
4 svar · 2,4k läst
·
S
spekerök: När jag själv är osäker när jag ska koppla in något, brukar jag klämma med polygripen på rörbiten jag har kapat loss. Är den mjuk, stödhylsa i men är jag osäker ändå puttar jag i en stödhylsa för samvetes skull. Om det är gips,trä tak kan du ju göra hålet större runt röret och föra in en mejsel längs röret och se om du känner någon plast runt röret som prisolen har.
1 svar · 2,4k läst
M
mogge_73: Det är två grundvatten som möts och på det sättet pressas vattnet uppåt. På sommaren kan trycket bli mindre vilket gör att vatten då inte pressas upp ur mark. Det kallas kallkälla, många utnyttjar dessa som grävda brunnar då man ofta inte behöver mer än 1-2 meter djupbrunn för att få ett tillflöde på vatten som aldrig sinar. Man kan sätta ner en betongring och sedan leda bort
2 svar · 4,6k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Följer man säkervatten ska du använda stödhylsa i kromade kopparrör vid montage av klämringskoppling!
19 svar · 3,2k läst
H
hulingen: Länken fungerar inte längre, men kanske man kan göra gummipackningen själv? Kan någon tipsa om hur den ska tillverkas?
2 svar · 9,3k läst
·
M
mogge_73: Enligt miljökontoret när vi gjorde avloppet så måste infiltrationen ligga minst 50m från en vattenkälla.
3 svar · 2,0k läst
Y
Yeltzin: Det låter rimligt! Tackar...
5 svar · 1,4k läst
·
S
spekerök: Eller så läste du på muttern du lossade från t röret som du behöver en bussning till. Mvh
8 svar · 10,2k läst
M
Mats: Befintlig tank bör först tömmas med hjälp av slambil och sen grävas bort alternativt fyllas med sand/grus så gott det går. Även avskiljare/fördelare och andra hål bör fyllas igen om de inte används. Detta för att förhindra att nån råkar illa ut med tiden
1 svar · 1,5k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] I din första länk har du komplett ventilutrustning som man ska ha vid installation av VV-beredare. Dvs, avstängningsventil, backventil, säkerhetsventil, blandningsventil = Ett måste Jag har skrivit förut om kvaliteten hos tesy:s produkter. Man kan ju hoppas dom har lärt sig av misstagen och tillverkar raka och fina anslutningar som passar på ventilkombinationen.
2 svar · 6,0k läst
C
CharlyBålsta: Bilden visar en väldig dålig tvåkammar brunn, som kan användas kanske för köket men inte wc.... Olagligt är det.
6 svar · 16,5k läst
·
C
CharlyBålsta: Först måst du kolla om din 2kammarbrunn är godkänd, om jag, du kan flytta den tills att kommunen kommer med ett kontroll, 2kammarbrunn är inte tillåtet idag i besta fall ska det vara en 3kammarbrunn. Men 3kammarbrunn är svårare att ha.
1 svar · 2,1k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] I uppvärmt utrymme får luftningsledning vara 75mm, men i kallvind och ut på taket ska man använda 110mm!
8 svar · 5,2k läst
·
anders07
anders07: En liten skruvmejsel som sagt ovan fungerar t.o.m. bättre. På handukstorkarna sticker skruven upp väldigt lite så en vanlig avluftningsnyckel är svår att få på...
11 svar · 12,2k läst
·
S
spekerök: Tror det blir tajt att bocka 90gr mot ett par vinkelballar, bocken bygger för mycket, skulle s bockat som pelpet skriver. Är det ett vanligt badkar så borde det inte vara några problem med plats. Mvh
3 svar · 950 läst
·
prototypen
prototypen: Måste du bila upp och ta bort rören om du inte ska använde de mer? Är väl bara att kapa och plugga i andra änden. Protte
5 svar · 2,9k läst
D
danso: Det var billig tömmningstaxa ni har, här kostar det 1600-1700kr upp till 3 m3. sedan kostar det ca:400kr per extra kubik. Sluten tank godkände inte kommunen, fick installera Fann's skitsystem för hög skyddnivå med fosforfällningsenhet och 4kbm slammavskiljare. Kostar 2200kr att tömma och kommunen kräver att det ska göras en gång om året även om vi skulle klara oss 5år som Fann
21 svar · 91,5k läst
blackadder
blackadder: Är det en symmetrisk eller osymmetrisk blandningsventil?
6 svar · 9,1k läst
M
Mats: nån som vet om det måste vara golvbrunn där man har vattenmätaren?. Gick över hela huset med tumstocken i går och hittade ett litet trevligt byggfusk. Huset är ca 15 cm bredare än på ritningen så nu har jag plats för att göra mini-toan. dock blir det betydligt knöligare under ombyggnadsfasen då jag blir tvungen att göra lite temporära dragningar av vattnet.
12 svar · 3,7k läst
P
pette_rsson: Nu är det fixat, det gick fint att vrida bort dem bara man tog i litegrann! Stort tack för all hjälp spekerök, hade aldrig fattat hur delarna hängde ihop utan din hjälp...
11 svar · 3,7k läst
·
K
Knox: Hade tidigare i duschrummet en äldre Mora blandare. Fenomenet den skapade var att någon/några backventiler i den började slå ibland när man använde varmvattnet på andra ställen i huset. Förde ett himla väsen. I vilket fulla fall så bytte jag till en ny FM Matsson 9000e, termostatblandare. Problemen med rör som slår är borta men jag fick ett mycket sämre tryck och flöde i duschen.
0 svar · 866 läst
V
Villabyggare: [citat] OK. Lin löser ju förstås det problemet. Har kanske stirrat mig blind på kopplingar med kontätningar och planpackningar.
4 svar · 2,4k läst
S
spekerök: Bra jobbat:thumbup: Mvh
26 svar · 7,4k läst
·
Steinlager
Steinlager: Som jag har förstått det så är aquastopen en flytt av inloppsventilen från diskmaskinen till stomsidan dvs man slipper ha en trycksatt slang i köket. Dessutom innebär aquastopen lite extra features som att den upptäcker och stoppar läckage i maskinen. De problemen jag har är ju mer mekaniska anslutning och har inte med Aquastopen i sig själv att göra. Alla lever farligt men jag tycker
4 svar · 6,4k läst
·
fia_mstd
fia_mstd: [citat] Nja, ett helt värdelöst, avlångt utrymme. Men vi ska absolut inte ha duschen som vi tänkte i alla fall. Blir en sån rund som utgår från långsidan, eller nån slags kabin, istället. Fuktskador ingår så att säga INTE i den långsiktiga planen. Verkligen tacksam att vi fick klart svar i detta!
13 svar · 4,7k läst
C
corre: Orkar man och har lite tekniskt handlag så kan man spola varmvattenberedaren i pannan. Det behövs en stor spann, lite kopplingar och trädgårdsslang samt en vattenpump. Duger med en billig borrmaskinspump tom. Spannen fylls med varmvatten som man löser något kilo citronsyra i, alt flytande kalklösare. Detta pumpas in i slingan och får stå över en natt, sen rundpumpar man detta lite mer
28 svar · 11,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.