Hemmakatten
Drygt ett år har gått sedan vårt förra vattenhaveri där pumpen kortslös och gamla avlagringar släppte och kortade

Tråkigt, men va är meningen med tråden?

Hemmakatten skrev:
Drygt ett år har gått sedan vårt förra vattenhaveri där pumpen kortslös och gamla avlagringar släppte och kortade
Upp med hakan!

En promenad till grannen i den friska nattluften med ett par 20-litersdunkar så har du vatten så det räcker ända till morgonkaffet.

Så är det bara att ringa till den där trevliga hantverkaren/rörmokaren/elektrikern i morgon bitti :)

• Gilla
D09
  • Laddar…
buspojken skrev:
Tråkigt, men va är meningen med tråden?
Ibland kan det vara en hjälp att bara få skriva av sig lite.
Bli av med lite frustration. Och kanske få lite uppmuntran.

Och det kan vi väl bjuda på :)

• Gilla
HeleneP
  • Laddar…
Hemmakatten
Hehe, jag somnade mitt i skrivandet. Och det är inte första gången jag det sker.:o Mobilen fungerar tydligen lika bra som ett sömnpiller...

Så här ska det stå.

Drygt ett år har gått sedan vårt senaste vattenhaveri där pumpen kortslöts och gamla avlagringar släppte och korkade igen varmvattenslingan i ackumulatortanken. Nu är allt bytt och klart och är överens med försäkringsbolaget om belopp att utbetala och som kom i dagarna.

Igår kväll försvann trycken ledningarna, maken ut i förrådet för att titta. Titten blir kort då han ser manometern på tryckkärlet stiga till max och sedan börja snurra runt, runt. Maken stänger av elundercentralen, går snabbt ut och hinner knappt stänga dörren förrän man hör en stor explosion. När dörren öppnas så har halva förrådet fått vatten över sig, t.o.m. taket. Säkerhetsventilen har löst ut, och det är minst 1 cm vatten på golvet,

Exakt varifrån det sprutat vatten vet vi inte, men förmodligen vid tryckkärlet (hydropress) någonstans.Sms'ade rörmokaren i går kväll och han kommer idag. Och ja, vi har bra hantverkare som vi känner som kommer direkt när det är kris.

Och tack och lov att vi alltid stänger av vattnet nere vid sjöboden/bastun när vi inte är där. Det är en höjdskillnad på 15-16 meter dit ner och undrar vad för skada det extra trycket hade gjort för ska om vi inte stängt av vattnet.

Frågan är om några maskiner/apparater kan ha tagit skada av det höga trycket som det måste ha varit ett tag. Tänker på diskmaskin, vattenkopplet kring tank och kamin, eller pumpen som måste ha gått hela tiden.

Det där var ju inte kul. Tur att din make hann undan innan det small.

Det måste ha varit kontaktorn som styr pumpen som fastnat i påslaget läge. Troligen blev det stopp i ledningen innan kontaktorn och vidare till huset. Antagligen har även säkerhetsventilen kärvat, annars hade inte trycket kunnat byggas upp så kraftigt. Det är lätt att glömma bort, men säkerhetsventiler måste motioneras regelbundet.

Beträffande sekundära skador i bostaden så är det nog ingen risk, det fanns ju inget vattentryck alls om jag förstår saken rätt. Kopplingar och maskiner i de delar som utsattes för det höga tycket måste dock givetvis inspekteras.

Hemmakatten
Rörmokaren är här nu och han säger ungefär samma sak som du. Vi får se vad han säger när han är färdig. Dock härligt att veta att man kan ringa efter någon som tycker man är tillräckligt trevlig/viktig som kund att hantverkaren kommer hit det första han gör på morgonen.

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Hemmakatten
Fixat och klart. Slangen till säkerhetsventilen hade åkt upp från utvasken därav vatten överallt. Kontaktorn helt igenkläggad, ny sådan i och ny säkerhetsventil installerad.

Skumt dock att ni inte hade vatten i huset innan smällen. Kanske säkerhetsventilen redan hade löst då?

ullberg
Jag håller med, den orsak som anges borde inte ha "inget vatten" som symptom, men bra att det löste sig.

Nu verkar ni ha nära till hantverkarna men om det skulle hända när dessa inte finns tillgängliga kan det vara bra att veta att jag, inte allt för långt från er, lagerför tryckvakt (tryckvakt inkl. kontaktor) med R15 gänga. (oftast bara en men det räcker väl)

/U

Hemmakatten
Nja, allt gick allt-i-ett ganska snabbt. Trycket sjönk i kranen, maken går omedelbart för att kolla tryckvakten/kontaktorn, ser att manometern ligger i topp och börjar snurra. Maken stänger av strömmen och går ut o stänger dörren. En stor smäll/explosion hörs. Allt detta inom loppet av 30-60 sekunder.

Tack för erbjudandet ullberg. Ska hålla det i åtanke. Rörisen som var här vet jag fick göra en extrasväng på 10 mil för att komma till oss. Egentligen håller han på med ett jobb på Vätö. Han bor en bit utanför Norrtälje. Så istället för att åka norrut till Vätö åkte han söderut till oss istället. Det kallar jag god kundservice. Och både arbete- och materialkostnad har tidigare varit högst rimliga.

Förresten, är detta arbete ROT-berättigat?

Hemmakatten
En liten återkoppling då fakturan kommit och alla här verkar vara intresserade av priser. Totalt 2.434:- inkl. moms. Tryckströmbrytare 3-fas, returkoppling, tryckmanometer, säkerhetsventil, arbete och resa. Tycker fakturan är helt okej, framförallt med tanke på att detta hände på kvällen, jag sms'ar och han är här morgonen efter.

Hemmakatten skrev:
Trist om det händer igen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.